Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie ułatwienia rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce 

interwencje
06.12.2024 07:00
0 Komentarzy

21 listopada poseł Krzysztof Piątkowski wystosował interpelacje nr 6533 do ministra infrastruktury w sprawie ułatwienia rozwoju infrastruktury rowerowej w Polsce 

Jak pisze poseł 

“Szanowny Panie Ministrze,  

rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce jest jednym z kluczowych elementów wspierających zrównoważoną mobilność, poprawę jakości życia mieszkańców oraz realizację celów klimatycznych. Sieć dróg rowerowych przyczynia się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, ograniczenia ruchu samochodowego w miastach i promowania zdrowego stylu życia. Ponadto infrastruktura rowerowa ma ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki, szczególnie w regionach o atrakcyjnych walorach krajobrazowych i turystycznych.  

Obecnie intensywny rozwój tras rowerowych zauważalny jest w niektórych województwach, takich jak małopolskie, pomorskie czy zachodniopomorskie, które dzięki skutecznemu wykorzystaniu funduszy unijnych realizują spójne sieci tras rowerowych. Jednocześnie w wielu innych częściach kraju, szczególnie w mniejszych miejscowościach i regionach peryferyjnych, rozwój infrastruktury rowerowej jest znacznie wolniejszy. Jednym z kluczowych wyzwań wskazywanych przez samorządy jest brak odpowiednich narzędzi prawnych, które umożliwiłyby szybkie i efektywne realizowanie inwestycji w tym zakresie.  

Moim zdaniem rozwiązaniem tego problemu mogłoby być uznanie samodzielnych dróg rowerowych oraz dróg dla pieszych i rowerów za drogi publiczne w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Taka zmiana wymagałaby modyfikacji art. 2 ust. 1 tej ustawy, aby uwzględniał on te rodzaje infrastruktury w podziale na kategorie dróg publicznych: krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Dzięki temu możliwe byłoby stosowanie do budowy dróg rowerowych i pieszo-rowerowych tzw. specustawy drogowej (ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych). Taka regulacja znacząco przyspieszyłaby realizację tego typu inwestycji, upraszczając procedury administracyjne i eliminując bariery prawne.  

Jest to rozwiązanie, które odpowiadałoby na potrzeby wielu samorządów, wskazujących na pilną konieczność rozbudowy infrastruktury rowerowej. Wprowadzenie takich zmian pozwoliłoby również lepiej wykorzystać dostępne fundusze unijne przeznaczone na rozwój zrównoważonej mobilności.  

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania.  

1. Czy ministerstwo dostrzega potrzebę uznania samodzielnych dróg rowerowych oraz dróg dla pieszych i rowerów za drogi publiczne, co umożliwiłoby stosowanie specustawy drogowej w przypadku takich inwestycji?  

2. Czy ministerstwo rozważa przygotowanie projektu ustawy w duchu powyższych założeń, który pozwoliłby na łatwiejszą i szybszą realizację inwestycji rowerowych?  

3. Jeśli ministerstwo planuje takie rozwiązanie, to kiedy można się spodziewać, że projekt ustawy trafi pod obrady rządu i zostanie skierowany do parlamentu?  

4. Jakie kroki podejmuje ministerstwo, aby wspierać samorządy w realizacji projektów związanych z infrastrukturą rowerową, które są jedną z kluczowych potrzeb wskazywanych przez władze lokalne?  

5. Czy ministerstwo prowadzi analizy dotyczące obszarów w Polsce, w których rozwój infrastruktury rowerowej jest najbardziej opóźniony, i czy zamierza wprowadzić programy wspierające rozwój takich obszarów?” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze