Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie połączeń komercyjnych PKP Intercity 

interwencje
11.10.2024 07:00
0 Komentarzy

16 września posłanka Paulina Matysiak wystosowała interpelacje nr 4869 do ministra infrastruktury w sprawie połączeń komercyjnych PKP Intercity 

Jak pisze posłanka 

“Szanowny Panie Ministrze,  

spółka PKP Intercity SA na początku swojej działalności, którą rozpoczęła w 2001 roku, obsługiwała wyłącznie połączenia komercyjne. Następnie w grudniu 2008 roku przejęła od ówczesnych PKP Przewozy Regionalne (dzisiaj Polregio SA) obsługę połączeń pospiesznych (obecnie są to połączenia TLK oraz IC). PKP Intercity SA nadal uruchamia dwa rodzaje połączeń – dotowane w ramach umowy PSC oraz pociągi komercyjne bez dotacji.  

Postanowiłam zainteresować się funkcjonowaniem połączeń komercyjnych, które co do zasady nie powinny być finansowane z budżetu państwa. Mam jednak wrażenie, że w pewnej pośredniej formie są w ten sposób wspierane, dlatego chciałabym poprosić o wyjaśnienie kilku związanych z tym kwestii. 

Pociągi komercyjne uruchamiane są przy użyciu taboru modernizowanego i kupowanego za środki publiczne. Obsługa tych pociągów po dojeździe do stacji docelowych często przechodzi do obsługiwania kursów dotowanych. Zatem można mieć tu do czynienia z sytuacją, w której do realizowania połączeń komercyjnych wykorzystuje się tabor publiczny oraz pracowników zatrudnionych w PKP Intercity SA na jednej i tej samej umowie. 

 Serwisowanie pociągów odbywa się w miejscach, które obsługują też połączenia PSC i prawdopodobnie za środki z tych umów. Jeśli tak jest, to trudno tutaj mówić o pełnym komercyjnym charakterze tych pociągów. 

Kolejna sprawa dotyczy wyników finansowych tych połączeń. Nie wiemy, czy koszty ich uruchamiania bilansują się ze sprzedaży biletów – jeśli nie, to należy zadać pytanie, z jakich środków są one pokrywane? Można odnieść nieodparte wrażenie, iż pociągi komercyjne są takimi tylko z nazwy, gdyż tabor do nich wykorzystywany zakupiono ze środków publicznych, obsługa opłacana jest prawdopodobnie na podstawie jednej umowy o pracę, tabor serwisowany jest wspólnie z innym taborem, który wykorzystywany jest w ramach umowy PSC, również same centra serwisowania często modernizowane czy budowane były i są za środki publiczne?  

Można by wysnuć wniosek, że pociągi komercyjne to tak naprawdę przejazd publicznego pociągu bez dopłaty dla przewoźnika za przejechane kilometry. Jeżeli tak faktycznie jest, to nie jest to sytuacja rynkowa i uczciwa konkurencja wobec przewoźników prywatnych, którzy od lat próbują rozpocząć działalność na polskich torach. 

 Warto podkreślić, że tacy przewoźnicy, jak np. SKPL Cargo sp. z o.o. czy czeski RegioJet a.s. lub Leo Express Global a.s., nie mogą liczyć na państwowe utrzymanie swoich miejsc serwisowania pociągów czy dopłaty do modernizacji i zakupu nowoczesnego taboru. Dopiero otwarcie rynku kolejowego pozwoli na wprowadzenie prawdziwie komercyjnych pociągów w naszym kraju.  

W związku z powyższym, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 907), proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 

  1. Czy pracownicy obsługujący pociągi komercyjne są zatrudnieni na odrębnych umowach o pracę, czy też na jednej umowie, na podstawie której obsługują również pociągi w ramach umowy PSC? 
  1. Czy przewoźnik prowadzi dwie osobne rachunkowości – oddzielnie dla pociągów PSC i oddzielnie dla pociągów komercyjnych? 
  1. Czy te rachunkowości wyodrębniają koszty serwisowania składów pociągów komercyjnych w punktach utrzymania? 
  1. Jaki jest średni koszt uruchomienia pociągu na odległość 400 km z podziałem na elektryczny zespół trakcyjny, skład wagonowy w trakcji lokomotywy elektrycznej, skład wagonowy w trakcji spalinowej, np. TLK Biebrza? 
  1. Z jakich środków bilansuje się kursowanie pociągów komercyjnych? Czy przychody z biletów w pełni pokrywają koszty ich uruchomienia? Jeśli nie, to skąd pochodzą środki kompensujące straty? 
  1. Na jakich trasach w rozkładzie jazdy 2024/2025 pojawią się nowe połączenia komercyjne PKP Intercity, a gdzie ich ubędzie?  

Z wyrazami szacunku” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze