Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM uruchomi od 1 stycznia pierwszą linię do Rudzińca

infotrans
29.12.2022 18:00
0 Komentarzy

Nową linię autobusową M106 uruchomi od niedzieli 1 stycznia br. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), organizujący komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Będzie to pierwsze regularne połączenie ZTM Rudzińca z Gliwicami.

Gmina Rudziniec w sieci ZTM

Jak przekazał Witold Trólka z wydziału prasowego GZM, uruchomienie linii będzie oznaczało objęcie siecią komunikacji metropolitalnej należącej do Metropolii gminy Rudziniec, do której dotychczas nie wjeżdżały autobusy kursujące na zlecenie ZTM.

„Linia będzie kursowała przez cały tydzień od wczesnych godzin porannych do późnych godzin wieczornych, w dni robocze w godzinach szczytu co pół godziny, poza szczytem – co godzinę. W dni wolne od pracy autobusy kursować będą co dwie godziny” – wskazał Trólka.

W gminie Rudziniec autobusy będą zatrzymywały się w Rudzińcu, Rudnie, Bojszowie i Kleszczowie. W Gliwicach w wybranych kursach zapewniony zostanie dojazd do strefy ekonomicznej oraz parku logistycznego w Brzezince.

Linia M106 będzie 25. tzw. metrolinią, których uruchamianie ZTM rozpoczął w maju 2021 r. Docelowo wszystkich metrolinii ma być 32. Pozostałe mają być uruchamiane w kolejnych miesiącach. Ich zadaniem jest zapewnienie szybszych niż dotąd, częstszych i wygodniejszych połączeń mieszkańcom całej Metropolii.

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów. Finansowane bezpośrednio przez GZM linie metropolitalne mają być jedną z pierwszych zmian układu komunikacji publicznej w Metropolii.

W kontekście systemu linii metropolitalnych przedstawiciele GZM wskazują, że głównym ich celem jest utworzenie Kolei Metropolitalnej, która ma stanowić trzon transportu publicznego w regionie. Dlatego metrolinie – oznaczane literą M i liczbą – są traktowane nie jako konkurencja, lecz dopełnienie połączeń kolejowych, do czasu osiągnięcia w połączeniach kolejowych równych i częstych taktów.

Metrolinie obsługiwane mają być pojazdami o wysokim standardzie i niskiej emisji spalin. Koszt przejazdu jest standardowy, jak dla pozostałych połączeń, zgodnie z taryfą.

Autobusy linii metropolitalnych w ciągu roku w dni robocze mają realizować ponad 500 tys. połączeń, a w soboty oraz w niedziele i święta ok. 80 tys. kursów. Oznacza to dołączenie do systemu transportu publicznego w GZM ok. 2,1 tys. kursów dziennie w dni robocze, pracy przewozowej na poziomie 18,5 mln wozokilometrów. Nakłady na metrolinie w przyszłorocznym budżecie GZM wynoszą 209,1 mln zł.

ZTM jest jednostką budżetową GZM i jednym z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu kolejnych z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.(PAP)

Komentarze