Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ZTM Poznań rozszerza komunikacyjną współpracę z uczelniami. Bo liczy się rozkład

infotrans
09.03.2024 09:03
0 Komentarzy

Studenci z Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu mogą korzystać już z umieszczonych na specjalnych ekranach rozkładów jazdy.

Jest to kolejna uczelnia, która skorzystała z oferty Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Organizator bezpłatnie przygotowuje wirtualne panele informacyjne z rozkładem jazdy on-line dla wybranych węzłów/przystanków. Pierwszą uczelnią, która skorzystała z takiej możliwości jest Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. To kolejny krok do popularyzacji transportu publicznego wśród studentów.

Z AWF-u do tramwaju

Plansze te odświeżają się co kilka sekund, a zatem odjazdy prezentowane są w czasie rzeczywistym. Dzięki temu studenci i pracownicy widzą jak szybko nadjedzie dana linia. Mogą wtedy zadecydować czy jeszcze chwilę porozmawiać ze znajomymi, czy od razu ruszać na przystanek, wiedząc że niebawem dotrze tam ich tramwaj czy autobus.

Ekrany prezentujące godziny odjazdów autobusów i tramwajów znajdują się m.in. w budynku dydaktycznym poznańskiego AWF, na parterze, przy bufecie i w portierni. Są to miejsca, w których przewija się największa ilość studentów i studentek.  

Z kolei w Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu ekrany zainstalowano w Collegium Maximum – głównym budynku uczelni. To plansze pokazujące odjazdy tramwajów i autobusów z okolicznych przystanków.

-„Plansze te odświeżają się co kilka sekund, a zatem odjazdy prezentowane są w czasie rzeczywistym – przyznaje Katarzyna Lesińska z Działu Marketingu i Komunikacji UPP, inicjatorka przedsięwzięcia. – Dzięki temu studenci i pracownicy widzą jak szybko nadjedzie dana linia. Mogą wtedy zadecydować czy jeszcze chwilę porozmawiać ze znajomymi, czy od razu ruszać na przystanek, wiedząc że niebawem dotrze tam ich tramwaj czy autobus.

Po miesiącu od uruchomienia funkcjonalności, pojawiają się opinie, że jest ona bardzo przydatna.

-„Studenci śledzą ekrany, a nawet dopytują czy będzie możliwość rozszerzenia tej funkcji – przyznaje jeden z pracowników Collegium Maximum. Takim reakcjom nie dziwi się dr Michał Beim z Katedry Melioracji, Kształtowania Środowiska i Gospodarki Przestrzennej Wydziału Inżynierii Środowiska i Inżynierii Mechanicznej: – Liczne badania pokazują, że dobra informacja pasażerska w czasie rzeczywistym jest jednym z czynników zachęcających do wyboru transportu publicznego, obok atrakcyjnych cen biletów czy dobrej częstotliwości kursowania. Tablice wyświetlające aktualne godziny odjazdów stanowią coraz częstszy element wyposażenia nowoczesnych biurowców, czy budynków administracji publicznej. Takie tablice szczególnie przydają się w sytuacjach, gdy transport publiczny notuje opóźnienia. Gdy autobus opóźnia się, a pogoda nie zachęca do spacerów, studenci mogą dłużej prowadzić konwersację w budynku uniwersytetu – kontynuuje naukowiec. – Tablice ułatwiają wybór, np. czy do centrum będzie szybciej autobusem czy może tramwajem?”

AWF w Poznaniu we współpracy z ZTM ułatwia codzienne podróże miejskie

Otwarci na współpracę

-„Zapraszamy do współpracy podmioty prywatne, uczelnie, firmy, galerie handlowe czy instytucje – dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM ds. Publicznego Transportu Zbiorowego. – Firma może zaimplementować nasz wirtualny panel na przykład na swojej stronie internetowej lub wprowadzić informację na ekrany LCD w dostępnym dla pracowników miejscu. Wyświetlanie w budynkach aktualnej informacji pasażerskiej jest bardzo praktyczną wskazówką zarówno dla pracowników, jak i gości odwiedzających siedziby firm.

W przypadku chęci współpracy, ZTM potrzebuje informację, jakimi ekranami firma/instytucja dysponuje w celu dostosowania do nich parametrów strony z odjazdami.

Komunikaty o odjazdach w takiej formie prezentowane są już na monitorach  zainteresowanych firm, instytucji czy uczelni. Przykładowo, dla firmy znajdującej się na Marcelinie w pobliżu skrzyżowania ulic Bułgarskiej i Marcelińskiej, specjalnie dedykowana strona prezentuje rzeczywisty czas odjazdu autobusów z wszystkich czterech przystanków Rycerska. Z tego udogodnienia można też korzystać w Nowym Rynku przy Wierzbięcicach.

– Popularyzacja komunikacji miejskiej to nasz priorytet, nie tylko w kontekście łagodzenia zmian klimatycznych – przyznaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. -Tramwaje i autobusy pomagają mieszkańcom sprawnie poruszać się po mieście. Wybierając transport zbiorowy, pasażerowie nie muszą stać w korkach. Pomagają w tym wydzielone torowiska oraz coraz większa liczba buspasów. Wykorzystanie inteligentnego systemu zarządzania ruchem drogowym ITS pozwala dawać priorytet tramwajom i autobusom na newralgicznych skrzyżowaniach, dzięki czemu komunikacja miejska jest bardziej efektywna – dodał.

Komentarze