ZTM Poznań podsumował sprzedaż biletów w marcu
Prawie 56 procent wartości sprzedaży w ciągu tego miesiąca stanowiły bilety długookresowe. Wciąż dużym powodzeniem cieszy się tPortmonetka na karcie PEKA: klienci doładowali ją kwotą 3,4 mln zł – co jest najlepszym wynikiem w tym roku i drugim najlepszym w historii tPortmonetki.
W marcu 2016r. klienci Zarządu Transportu Miejskiego kupili bilety o łącznej wartości 15,8 mln zł, co oznacza spadek w stosunku do roku ubiegłego o 6,6 proc. Wpływ na powyższy wskaźnik miał okres świąteczny i przypadająca na ten czas przerwa w szkołach oraz wcześniejsza zwiększona sprzedaż biletów okresowych po zakończeniu ferii zimowych, kiedy młodzież szkolna i studenci zaopatrzyli się w bilety semestralne. Istotny jest także długofalowy wpływ na wartość sprzedaży wprowadzonego (1.11.2015r.) 366-dniowego Biletu Seniora.
Bilety okresowe mają największy wpływ na bilans sprzedaży, której łączna wartość w trzech pierwszych miesiącach roku była niższa niż w roku ubiegłym tylko o 2 proc., co właśnie wynika z bardzo dobrych wyników w lutym.
Sprzedaż biletów długookresowych zamknęła się kwotą 8,8 mln zł, stanowiąc ok. 56 proc. całości wartości sprzedaży. W tej grupie najlepiej sprzedawały się bilety o okresie obowiązywania od 14 do 30 dni – sprzedaż osiągnęła poziom 6 278 769 zł. To mniej o 630 tys. zł niż w marcu 2015 r., ale aż 71 proc. całej sprzedaży biletów długookresowych za marzec 2016 r. Z kolei w grupie biletów o okresie obowiązywania od 31 do 90 dni odnotowano wzrost wartości sprzedaży o prawie 12 proc. Bilety takie stanowią jednak tylko 9,4 proc. sprzedaży w tym segmencie.
Coraz więcej firm decyduje się na bardzo korzystny bilet PEKA Firma, umożliwiający stosunkowo tani transport pracowników. W porównaniu do roku ubiegłego, w okresie styczeń-marzec sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 107,31 proc., do poziomu ponad 413 tys. zł.
W marcu 2016 r. odnotowano podobny poziom sprzedaży biletów krótkookresowych, jak w minionym roku. W całym pierwszym kwartale 2016 r. tego typu biletów sprzedano o blisko 2 proc. więcej niż w 2015 r.
Po raz kolejny dużym zainteresowaniem cieszyły się bilety 7-dniowe. W styczniu kupiono 1640 sztuk biletu tygodniowego, w lutym 1695, natomiast w marcu już 1830. Wartość sprzedaży właśnie tej nowości – kierowanej głównie do turystów i osób przyjezdnych – pozwoliła utrzymać wynik wartości sprzedaży biletów krótkookresowych na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku.
W przeciwieństwie do biletów długookresowych bardzo pozytywne wypadła sprzedaż tzw. biletu przystankowego. Wartość doładowań pozwalającej płacić tylko za przejechane przystanki tPortmonetki na karcie PEKA wzrosła o 18,61 proc., co przyczyniło się do osiągnięcia imponującego wyniku na poziomie ponad 3,4 mln zł. To rekord w 2016 r. i drugi najlepszy wynik w historii funkcjonującej od lipca 2014 r. tPortmonetki. Bilet przystankowy w marcu stanowił już ok. 21,5 proc. wszystkich wpływów ze sprzedaży biletów.
Jeszcze lepiej pod tym względem wygląda wzrost liczby doładowań. W marcu 2015 r. tPortmonetkę doładowano 166 tys. razy, w roku bieżącym już blisko 215 tys. razy. Niewątpliwie wartość sprzedaży w tym segmencie wykazuje potencjał do dalszych wzrostów. Warto zauważyć, że w analizie całego roku marzec nie zawsze stanowił najlepszy miesiąc pod kątem sprzedaży biletu przystankowego. Wiele wskazuje, że w bieżącym roku bilet ten będzie stanowił jeden z trzonów sprzedaży, będąc drugim najczęściej wykorzystywanym sposobem opłacania przejazdów w transporcie zbiorowym ZTM.
Nadal utrzymuje się silna tendencja do rezygnacji z jednorazowych biletów czasowych. Podobnie jak w miesiącach ubiegłych spadek wartości sprzedaży w tej grupie był dwucyfrowy (-23,6 proc.). Skoro jednak za 3 zł z tPortmonetki można przejechać 12 przystanków wobec ok. 5-7 przystanków przy wykorzystaniu biletu czasowego na 10 minut (też w cenie 3 zł) – pasażerowie po prostu wybierają lepszą dla siebie opcję.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze