Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy wyniki paryskiego referendum ws. SUV-ów. Czy inne miasta postąpią tak samo?

infotrans
06.02.2024 10:08
0 Komentarzy

Wynik referendum w Paryżu oznacza nową erę ograniczeń dotyczących SUV-ów w europejskich miastach i dalszą promocję transportu publicznego w stolicy Francji.

W lutym Paryżu odbyło się referendum  sprawie podwyższenia opłat dla SUVów: Propozycję miasta o blisko trzykrotnie wyższe opłaty dla najcięższych samochodów poparło 54,55% głosujących. To już drugie francuskie miasto (po Lyon) i pierwsza europejska stolica, która wprowadza taką politykę.

Paryski Kontekst

Po tym jak Paryż skutecznie pozbył się elektrycznych hulajnóg wynajmowanych na minuty, nadszedł czas na zmierzenie się z kolejnym wyzwaniem związanym ze zrównoważoną miejską mobilnością. Merka Paryża, Anne Hidalgo, ogłosiła, że 4 lutego mieszkańcy stolicy Francji mieli okazję wyrazić swoje zdanie na temat propozycji wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie dużych SUV-ów oraz pojazdów z napędem 4×4 (nie tylko SUV-ów).

Propozycja, poddana referendum zakłada, że od wiosny właściciele tych pojazdów zostaną zobowiązani do płacenia 18 euro za godzinę parkowania w centrum oraz 12 euro poza nim. Stawki te wzrosną proporcjonalnie w zależności od czasu postoju, osiągając maksymalnie 225 euro (975 złotych) za sześć godzin. Hidalgo argumentuje, że SUV-y zajmują zbyt dużo miejsca i szkodzą klimatowi.

Paryż żegna SUVy. Czy inne miasta postąpią tak samo?
Paryż żegna SUVy. Czy inne miasta postąpią tak samo? fot. UM Paryż

Protest przeciwko wielkości

Ambitną z polskiej perspektywy politykę parkingową Hidalgo poparło 54,55% głosujących. To wyraźny sygnał, że duże SUV-y nie pasują do życia w mieście.

Nowe samochody w Europie stają się szersze średnio o 1 cm co dwa lata. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Transport & Environment (T&E). Ich wyniki wskazują, że ten trend będzie się utrzymywał ze względu na rosnącą sprzedaż SUV-ów – chyba że prawodawcy podejmą działania ograniczające ten problem.

Około połowa nowo sprzedawanych samochodów jest już zbyt szeroka na miejsce parkingowe o minimalnych wymiarach wyznaczane na ulicach w wielu krajach. Paryż jest pierwszą dużą europejską stolicą, która stawi czoła temu trendowi.

-„Badania pokazują, że na SUVy najczęściej decydują się najbogatsi. Wszyscy żyjemy na tej samej planecie, to wspólna sprawa, dlatego zamożni także powinni poczuć ciężar ochrony klimatu. Wyższe opłaty za parkowanie będą więc formą redystrybucji sprawiedliwej społecznie. Jeżeli miasto mądrze rozdysponuje nowe środki, skorzystają na tym wszyscy niezależnie od zasobności portfela – mówi Szymon Żuławiński z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych

Paryż żegna SUVy. Czy inne miasta postąpią tak samo?
Paryż żegna SUVy. Czy inne miasta postąpią tak samo? fot. UM Paryż

nie tylko Paryż

Miasto Lyon niedawno wprowadziło wyższe koszty parkowania dla cięższych pojazdów, nakładając na SUV-y opłatę 15 euro więcej miesięcznie niż dla średniego samochodu i 30 euro więcej niż dla pojazdów elektrycznych.

Poza Francją niemieckie miasto Tübingen stosuje od 2022 roku 50% podwyżkę opłat za parkowanie dla mieszkańców. Związek niemieckich miast poparł wprowadzenie wyższych opłat parkingowych w zależności od wielkości pojazdu.

Komentarze