Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zmiany w krakowskiej taryfie biletowej

infotrans
08.02.2019 10:15
0 Komentarzy

W przyszłym tygodniu krakowscyradni zapoznają się z projektem zmian w taryfie biletowej, który zostałopracowany przez Zarząd Transportu Publicznego.

Wśród propozycji jest m.in. obniżenie ceny biletu sieciowegodla posiadaczy Karty Krakowskiej z 72 zł do 69 zł, podwyżka ceny biletujednorazowego o 20 groszy czy zamiana biletu 20-minutowego na 15-minutowy wdotychczasowej cenie. Głównym celem jest zachęcenie jak największej grupymieszkańców do regularnego korzystania z transportu zbiorowego.

Założeniem zmian jest to, by osoby przyjeżdżające rzadziejdo Krakowa płaciły stawki zbliżone do realnych kosztów podróży, zaś regularnieporuszający się po mieście transportem zbiorowym i przyczyniający się doodkorkowania ulic i zmniejszania zanieczyszczeń mogli zakupić bilet w jaknajkorzystniejszej cenie. W przypadku Krakowa ma to być 69 zł. Takierozwiązanie pozwoli zbilansować budżet na komunikację zbiorową, bezwprowadzania dodatkowych dopłat z budżetu miasta.

To pierwsza od kilku lat wprowadzana zmiana cen biletów wKrakowie. W tym czasie zmieniły się koszty funkcjonowania komunikacjimiejskiej. Ponadto powstały nowe linie tramwajowe i autobusowe, zwiększyła się częstotliwośćkursowania pojazdów w ramach przeprowadzonych remarszrutyzacji, wzrosły kosztyenergii oraz koszty pracy, wprowadzone zostały również ulgi dla uczniów szkół.

Inwestycje w rozwój transportu odzwierciedlają kosztyponiesione przez gminę. Dla przykładu, w 2011 r. wydatki miasta na lokalnytransport zbiorowy wyniosły 382 mln zł. Dla porównania, wydatki w 2019 r. naten cel zaplanowano na poziomie znacznie wyższym niż osiem lat temu – 562 mlnzł. Miasto, mimo zwiększających się wydatków, zapewnia w ok. 55 proc.finansowanie kosztów transportu zbiorowego ze sprzedaży biletów i chce tenwspółczynnik utrzymać poprzez zaproponowaneprzez Zarząd Transportu Publicznego zmiany w taryfie biletowejkomunikacji miejskiej.

{https://www.youtube.com/watch?v=L50A9otjCNs}

Nowe stawki uwzględniają interes mieszkańców poruszającychsię po mieście z biletem okresowym. Proponowana stawka dla biletu miesięcznegomieszkańca posiadającego Kartę Krakowską na wszystkie linie wynosi 69 zł. Ztańszego biletu sieciowego może zatem skorzystać blisko 155 tys. użytkownikówKK.

To najbardziej atrakcyjna cena w Polsce wśród wszystkichwiększych aglomeracji. Dla porównania stawka za podobny bilet we Wrocławiuwynosi 98 zł, Łodzi – 90 zł, Gdańsku – 82 zł, Warszawie – 100 zł. W Krakowietaka cena (106 zł) zaproponowana została dla osób, które nie mieszkają w naszymmieście (nie płacą podatków w Krakowie).

Jednocześnie wycofany ze sprzedaży byłby bilet okresowyobowiązujący wyłącznie na trasie jednej linii. Przyczyn tego kroku jest kilka.Pierwotnie bilet ten tworzono z myślą o uczniach, którzy poruszali sięcodziennie na trasie dom-szkoła. Dzięki niższej cenie był to bilet mniejobciążający portfel rodzin wielodzietnych. Obecnie, dzięki wzrostowi zamożnościKrakowa, możliwe stało się sfinansowanie nieodpłatnych przejazdów dla uczniów.Tym samym radykalnie spadła liczba osób kupujących bilety okresowe na jednąlinię – z ok. 100 tys. miesięcznie do 30 tys. miesięcznie. Jednocześnie, wraz zwprowadzeniem nieodpłatnych biletów dla uczniów, wzrosła sprzedaż biletówokresowych na wszystkie linie (o ponad 15 tys.), co wskazywałoby, że część osóbzrezygnowała z dojeżdżania samochodem z dziećmi i zdecydowała się na podróżekomunikacją zbiorową.

– Bilet na jedną linię stał się więc narzędziem podróży dlaniewielkiej grupy osób, które mają to szczęście, że ich codzienną trasę poKrakowie można odbyć pojazdem jednej linii. Przy tym, jak atrakcyjną jestproponowana nowa cena biletu okresowego na wszystkie linie (sieciowego)uznajemy, że osoby te nie będą pokrzywdzone – zaznacza Łukasz Franek, dyrektor ZarząduTransportu Publicznego.

Kolejną istotną zmianą w taryfie biletowej są zmiany wcenniku biletów jednorazowych. Ponieważ średni czas przejazdu przez miasto wostatnich latach spadł, bilet 20-minutowy wprowadzany jako bilet dla krótkichpodróży po mieście, stał się podstawowym biletem dla osób podróżującychtransportem zbiorowym nieregularnie. W ciągu 20 minut mogą oni przejechać przezpół miasta. Ponieważ nie taki był cel wprowadzania biletu krótkookresowego,czas jego obowiązywania zostanie skrócony do kwadransa.

– Utrzymujemy więc nadal bilet pozwalający w tani sposóbprzejechać krótkie odcinki. Zarazem podwyżce po ponad sześciu latach podlegniebilet jednoprzejazdowy (lub 30-minutowy przy przesiadce) – mówi Franek. Nowaproponowana cena to 4 zł (zaokrąglona, by wygodniej korzystało się zbiletomatów). Bilet godzinny ma z kolei kosztować 5 zł.

W 2018 r. liczba podróży transportem zbiorowym po Krakowieutrzymywała się na poziomie zbliżonym do 40 proc. wszystkich podróży poKrakowie, zaś samochodami na poziomie 28-30 proc. Aby zachęcić kierowców doprzesiadki na transport zbiorowy poprawiana jest jakość taboru jeżdżącego pomieście, częstotliwość odjazdów i pojemność pojazdów. Wszystko to spowodowało,że od marca 2013 r. z transportu zbiorowego korzysta o ok. 30 proc. więcejosób. Jednocześnie spadła liczba podróży do centrum miasta samochodem.

{https://www.youtube.com/watch?v=gBfU0WWRAkU}


Komentarze