Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra ma wsparcie z FEnIKS-a na największy projekt transportu publicznego

infotrans
03.09.2025 16:07
0 Komentarzy

4 września 2025 roku Zielona Góra podpisała umowę na realizację przedsięwzięcia „Poprawa efektywności komunikacji miejskiej w Zielonej Górze – Etap II”, którego łączna wartość to ponad 292 mln PLN.

W tej sumie zawiera sie 180 mln PLN dofinansowania z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaką łączną wartość ma projekt „Poprawa efektywności komunikacji miejskiej w Zielonej Górze – Etap II”?
  2. Ile nowych tablic informacji pasażerskiej ma zostać zainstalowanych w ramach przedsięwzięcia?
  3. Do kiedy zaplanowano zakończenie całego projektu?

Z Feniksa

Inwestycja ma charakter strategiczny i kompleksowy. Projekt realizowany wspólnie przez Miasto Zielona Góra i MZK sp. z o.o. ma nie tylko poprawić jakość usług transportowych, ale też uniezależnić system od zewnętrznych źródeł energii. Wśród najważniejszych działań znajdują się rozbudowa ITS, budowa buspasów, tworzenie nowej infrastruktury rowerowej, instalacja nowoczesnych tablic informacji pasażerskiej, zakup autobusów elektrycznych oraz wdrożenie energetycznej samowystarczalności z pomocą 12 farm PV i magazynów energii. Działania te nie tylko poprawią jakość podróży, ale również zminimalizują wpływ miejskiego transportu na środowisko.

Projekt realizowany jest w ramach programu FEnIKS 2021–2027 i uzyskał status „Wybrany do realizacji” w lipcu 2025 roku.

W ramach kontraktu zaplanowano m.in.

  • rozbudowę Inteligentnego Systemu Transportowego ITS na skrzyżowaniach i przejściach,
  • budowę buspasów na ulicach Batorego i Łużyckiej,
  • ponad 5 km nowych tras rowerowych,
  • rozbudowę pętli przy ul. Jędrzychowskiej z możliwością ładowania autobusów przegubowych,
  • instalację 29 nowych i wymianę 15 dotychczasowych tablic informacji pasażerskiej.
  • 12 instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii, które mają w 100% pokrywać zapotrzebowanie MZK na prąd.

Łączna wartość zadań realizowanych przez MZK sp. z o.o. wynosi 88.851.983,09 PLN, co pokazuje znaczącą rolę operatora w całym przedsięwzięciu. Warto przypomnieć, że już w ramach Etapu I powstała farma PV o mocy 509,6 MWh, pokrywająca 60% zapotrzebowania energetycznego zajezdni przy ul. Chemicznej. Etap II ma podnieść ten wynik do 100% dzięki inwestycji wartej ok. 35 mln zł.

Cały projekt ma zostać zakończony do 30 czerwca 2029 roku, a jego cele strategiczne to zwiększenie udziału transportu zbiorowego, poprawa płynności ruchu, priorytetyzacja autobusów, dekarbonizacja transportu i kompleksowa cyfryzacja systemu.

Komentarze