Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przegrywa walkę z czasem. Bez nowej uchwały o SCT
23 kwietnia Rada Miasta Krakowa nie zajmie się projektem uchwały o strefie czystego transportu, bo dokument nie jest jeszcze gotowy.
W marcu Zarząd Transportu Publicznego zapowiadał, że uchwała będzie procedowana prawdopodobnie jeszcze w kwietniu. Niestety, w tak krótkim czasie nie udało się dokonać weryfikacji zaproponowanych w ramach konsultacji zapisów.
Rozkład jazdy:
- Kiedy radni Krakowa mieli głosować nad strefą czystego transportu?
- Czy wjazd do Krakowa dla starszych aut spoza miasta będzie płatny?
- Jakie auta będą musiały spełniać normy emisji w strefie czystego transportu?
Weryfikacja proponowanych zapisów
Radni miasta mieli zająć się projektem na drugiej w kwietniu sesji (23 kwietnia). We wtorek Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) przekazał PAP, że projekt prawdopodobnie trafi pod obrady radnych za kilka tygodni. Przyczyną jest trwająca weryfikacja proponowanych zapisów w uchwale. Następuje ona na podstawie pomysłów zgłoszonych w konsultacjach miejskich. Stefa nie zacznie obowiązywać, dopóki radni większością głosów nie przyjmą uchwały.
Dyrektor ZTP Łukasz Franek na konferencji prasowej 18 marca przedstawił wnioski płynące z konsultacji społecznych na temat strefy. Trwały one od 29 listopada 2024 r. do 17 stycznia 2025 r. Łącznie wpłynęło kilkadziesiąt tysięcy opinii i na ich podstawie ZTP przygotował wstępne propozycje zasad funkcjonowania strefy.
Propozycje te zakładają m.in., że strefa zaczęłaby obowiązywać w Krakowie od 1 grudnia 2025 r. Objęłaby większą część miasta, ale nie całe, jak pierwotnie przewidywano.
ZTP przewiduje, by samochody spoza Krakowa, które nie spełniają planowanych norm, wjeżdżały do miasta za uiszczeniem opłaty, która ma być pobierana za pomocą specjalnej aplikacji. Oznacza to np., że jeżeli samochód z Warszawy bez krakowskich norm strefy będzie chciał przejechać przez Kraków do innej miejscowości, to za wjazd do Krakowa będzie musiał zapłacić. Kierowcy aut niespełniających norm wjechaliby do miasta za uiszczeniem opłaty – 2,50 zł za godzinę, abonamentowe 20 zł za dzień, 500 zł za miesiąc.
Gminy ościenne są przeciwne wprowadzeniu opłat za wjazd aut niespełniających norm.
Strefa czystego transportu – i jest to już decyzja prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego – nie będzie obejmować pojazdów, którymi obecnie poruszają się mieszkańcy Krakowa. Jeżeli ktoś ma starego diesla, to będzie mógł jeździć nim tak długo, jak będzie chciał. Pojazdy kupowane po wejściu w życie uchwały będą musiały spełniać normy strefy.
ZTP chciałby, aby przez pierwsze lata wymogiem dla aut osobowych z silnikiem benzynowym, także LPG, był rok produkcji przynajmniej 2005 albo spełniony wymóg normy emisji nie niższej niż Euro 4. Dla diesli to odpowiednio minimum 2014 r. produkcji albo minimum norma emisji Euro 6. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze