Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem: Koniec ulgowej jazdy

infotrans
09.09.2025 15:01
0 Komentarzy

Od 1 października 2025 roku Miejski Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju wprowadza radykalne zmiany w systemie ulg biletowych.

Zgodnie z zapowiedziami, zniżki będą przysługiwały wyłącznie mieszkańcom gmin, które partycypują finansowo w kosztach funkcjonowania komunikacji. To finał długoletniego sporu między MZK a samorządami, które od lat korzystały z komunikacji bez jej współfinansowania, jak m.in. Wodzisław Śląski, Rybnik czy Żory. O zapowiedzi MZK zaostrzenia kursu wobec niepłacących gmin pisaliśmy w TransInfo tutaj.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy MZK Jastrzębie-Zdrój wprowadza nowe zasady dotyczące ulg biletowych?
  2. Jakie grupy pasażerów stracą prawo do ulg, jeśli mieszkają w gminach niepłacących na rzecz MZK?
  3. Które miasta i gminy zachowają ulgi dzięki partycypacji finansowej w kosztach komunikacji?
Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój
Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój

Ulgi tylko dla płacących

„Nie może być tak, że mieszkańcy gmin członkowskich płacą za ulgi dla sąsiadów, których gmina nie daje ani złotówki na transport. To niesprawiedliwe i krzywdzące” – mówi Grzegorz Dulemba, przewodniczący Zarządu MZK.

Zgodnie z decyzją związku, od października ulgi stracą m.in.:

  • osoby 65+ oraz powyżej 70. roku życia (do tej pory jeżdżące za darmo),
  • dzieci dojeżdżające do szkół i przedszkoli,
  • rodzice dzieci szkolnych,
  • renciści i inni uprawnieni do ulg „gminnych”.

Aby zachować prawo do ulgi, pasażer będzie musiał udokumentować zameldowanie w gminie wspierającej MZK, np. za pomocą dowodu osobistego, karty mieszkańca lub aplikacji mObywatel. Cały wykaz dostępny jest na stronie: mzkjastrzebie.com.

Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój
Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój

Skąd ten konflikt?

System transportowy MZK oparty jest na finansowaniu dwutorowym: wpływy z biletów oraz dopłaty gmin. Tyle że wpływy z biletów pokrywają mniej niż połowę kosztów funkcjonowania komunikacji. W przypadku Wodzisławia brakująca kwota to ok. 4,3 mln PLN rocznie, dla Rybnika – 2,5 mln PLN, a Żory zalegają na poziomie ok. 500 tys. PLN.

Choć mieszkańcy tych miast korzystają z autobusów MZK, ich samorządy nie partycypują w kosztach ulg. Co więcej, władze Wodzisławia nie kryją się ze swoim stanowiskiem: „Skoro nie płacimy i mamy komunikację, to po co płacić” – mówią otwarcie radni miejscy.

Jeszcze niedawno istniała szansa na wspólny system transportu dla całego regionu, obejmujący ponad 250 tys. mieszkańców. MZK, miasto Wodzisław Śląski i powiat zleciły profesjonalną analizę firmie Trako, która wskazała konkretne korzyści: wspólny bilet, nowe połączenia, 24 nowe autobusy (w tym 14 elektrycznych), zintegrowane rozkłady, płatności kartą, lokalizacja autobusów w czasie rzeczywistym.

Niestety, zanim analiza została zakończona, powiat wodzisławski – który był jednym z jej fundatorów – zaproponował Wodzisławowi alternatywne, niezależne rozwiązanie komunikacyjne. Zamiast zintegrowanego systemu, region otrzymał podział i jeszcze większe rozproszenie sił.

„Projekt był kompleksowy i dawał realne korzyści mieszkańcom. Wspólna komunikacja byłaby milowym krokiem w rozwoju. Niestety – ktoś postanowił wybrać drogę osobną i kosztowniejszą” – komentuje Dulemba.

Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój
Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój

Kto korzysta z ulg, a kto je straci?

Z ulg zachowają prawo mieszkańcy gmin: Jastrzębie-Zdrój, Pszów, Radlin, Rydułtowy, Marklowice, Mszana, Suszec, Czerwionka-Leszczyny, Pawłowice, Świerklany, Ornontowice, Orzesze, Zebrzydowice, Pszczyna, Strumień.

Ulgi tracą mieszkańcy gmin, które nie płacą MZK, w tym m.in.: Wodzisław Śląski, Rybnik, Żory.

MZK zapowiada dalsze działania promujące uczciwe współfinansowanie usług publicznych. Gminy, które zdecydują się wrócić do stołu rozmów, mogą odzyskać ulgi dla swoich mieszkańców. Na razie jednak, od 1 października, taryfa biletowa stanie się boleśnie sprawiedliwa – płaci ten, czyja gmina naprawdę wspiera komunikację.

Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój
Zaostrza się spór między MZK a Wodzisławiem Śląskim: ulgi tylko dla płacących / fot. MZK Jastrzębie-Zdrój

Komentarze