Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zabytkowe Jelcze 120M na liniach turystycznych w Krakowie i w Warszawie

infotrans
13.07.2019 08:44
0 Komentarzy

W niedzielę, 21 lipcamieszkańcy i turyści znów będą mgli podróżować autobusem Jelcz M120.

Ten zabytkowy pojazd został odnowiony przez MPK SA i po 10latach od wycofania z regularnej komunikacji wyjedzie w ramach KrakowskiejLinii Muzealnej na specjalną linię nr 188, łączącą Mistrzejowice z DworcemGłównym Wschód.

Kraków

Przed pierwszym kursem Jelcza M120, który został zaplanowanyna godzinę 10.00, autobus będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych napętli autobusowej w Mistrzejowicach. Już od 9.40 będzie go można dokładnieobejrzeć, a nawet usiąść za kierownicą na miejscu prowadzącego.

Warto wiedzieć, że autobusy Jelcz M120 produkowane przezJelczańskie Zakłady Samochodowe powstały w wyniku modernizacji produkowanych odpołowy lat 70. ubiegłego wieku autobusów Jelcz Pr110 powstałych na licencjifrancuskiego Berlieta. Wprowadzone istotne zmiany poprawiły żywotność auta izmniejszyły jego awaryjność na tle pierwowzoru.W 1993 roku MPK w Krakowie zakupiło pierwsze egzemplarze. Tani, nowyautobus miał być według przyjętej strategii przejściowym rozwiązaniempozwalającym na wyeliminowanie w krótkim czasie starych zużytych autobusów. Wciągu trzech lat zakupiono w Jelczu łącznie 130 autobusów co sprawiło w tamtymczasie, że Kraków stał się głównym odbiorcą produktów fabryki. Pozwoliło to nawymuszenie wprowadzenia zmian poprawiających komfort pasażerów i żywotnośćkonstrukcji. Równocześnie autobusy były polem doświadczalnym producenta ieksploatatora, którzy w kolejnych kupowanych pojazdach montowali nowinki technicznepokazujące się na rynku (elektroniczne tablice kierunkowe, elektronicznekasowniki, siedzenia z tworzywa, zabezpieczenia antykorozyjne konstrukcjiitp.). Wprowadzano także zmiany na zewnątrz – zderzaki stalowe zastępowanoelementami z tworzyw sztucznych w różnych barwach. Autobusy były eksploatowane wzajezdniach Bieńczyce, Płaszów i WolaDuchacka. Wraz z dostawą nowych niskopodłogowych autobusów sukcesywnielikwidowano Jelcze M120 i w końcowej fazie eksploatacji wszystkie pojazdyzgromadzono w zajezdni Bieńczyce. Oficjalne zakończenie eksploatacji miałomiejsce 25 marca 2009 roku.

Jako pojazd historyczny zachowano autobus BF304 noszącypierwotnie numer 21004. Odstawiony pojazd wyprodukowany został w 1994 roku.Jego stan techniczny i niewiele zmienione wnętrze pozwalało na przywrócenie godo ruchu w krótkim czasie. Tylkoskorodowane poszycie zewnętrze wymagało ingerencji i malowania. Wnętrze zostałoodświeżone i uzupełnione o brakujące elementy wyposażenia. Po ponad dekadziezostał odnowiony i przywrócony do ruchu.

Oprócz Jelcza M120 w niedzielę 21 lipca na linii nr 188 będąkursować inne autobusy z kolekcji MPK SA i Muzeum Inżynierii Miejskiej: Ikarus260 i Ikarus 620. Kursy zostały zaplanowane co pół godziny od 10.00 do 17.00.

W ramach Krakowskiej Linii Muzealnej w niedzielę 21 lipcazaplanowano także kursy zabytkowych tramwajów na linii specjalnej nr 25,łączącej os. Piatów z Dworcem Towarowym. Pojawią się na niej wagony 102N, 102Naz przyczepą 102NaD, T4 z przyczepą B4 oraz wagon N z oddanym niedawno do ruchupo remoncie wagonem doczepnym ND z 1950 roku.

Oczywiście tego dnia będą także realizowane tradycyjne kursytramwajów zabytkowych na linii nr 0 z Cichego Kącika do ul. św. Wawrzyńca.Pojawi się na niej wagon Ring z przyczepą ND.

Warszawa

Jak informuje warszawski KMKM W weekend 13 – 14 lipca linię100 będą obsługiwać na brygadzie M1 Jelcz MEX 272 oraz na brygadzie M2 Jelcz120MM/1. Zabytkowe Ikarusy wyjadą także na linię 400, na brygadzie M2 pojawisię krótki Ikarus 260, zaś na M5 przegubowy Ikarus 280. Rozkłady jazdy możnaznaleźć na stronie KMKM: https://kmkm.waw.pl/wlt-co-jezdzi/.


Komentarze