Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Za bilet w sieci ZTM Poznań zapłacimy kartą. 760 terminali w MPK

infotrans
24.11.2022 16:00
0 Komentarzy

Pierwsze terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych zostały już zamontowane i uruchomione w autobusach aglomeracji poznańskiej.

Kupić w ten sposób można będzie jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny. Jak podkreślił 23 listopada zastępca prezydenta Poznania, Mariusz Wiśniewski, wprowadzenie takiego rozwiązania „to wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwłaszcza że płatności zbliżeniowe są coraz powszechniejsze”.

aglomeracyjna rewolucja

-„Już niedługo w poznańskich tramwajach i autobusach oraz pojazdach obsługujących linie podmiejskie nie trzeba już będzie korzystać z papierowych biletów. To z pewnością udogodnienie dla tych, którzy nie posiadają karty Peka i okazjonalnie korzystają z komunikacji” – podkreślił Wiśniewski.

Dodał, że „takie rozwiązanie jest też idealne dla turystów, którzy chcąc się poruszać po Poznaniu na przykład w drodze z lotniska lub na dworzec – nie będą musieli tracić czasu. Wystarczy, że wsiądą i zapłacą kartą. Prosto, szybko i ekologicznie”.

Poznański magistrat podał, że Mennica Polska S.A., która jest operatorem Open Payment System, rozpoczęła montaż terminali w pierwszych autobusach Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki. Przewoźnik obsługuje linie podmiejskie: 701, 702, 703, 704, 705, 707, 710, 716 i 729. Pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami. Transakcje mają być realizowane z zachowaniem maksymalnego bezpieczeństwa.

Terminale mają być instalowane kolejno w autobusach lubońskiego Translubu, a potem w pojazdach pozostałych operatorów obsługujących linie podmiejskie: Transkom z gminy Czerwonak, Rokbus Rokietnica, Kombus z Kórnika, Zakładu Komunalnego z Kleszczewa, TPBUS z Tarnowa Podgórnego i ZKP Suchy Las. Najwięcej terminali pojawić się ma w pojazdach MPK Poznań.

-„Do zamontowania jest aż 760 urządzeń, co oznacza, że prace związane z uruchomieniem systemu w całej aglomeracji potrwają co najmniej kilka tygodni. Ich zakończenie nastąpi zatem w I kwartale 2023 roku” – podał magistrat.

fot. UM Poznań

Zalety da pasażerów

Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży, nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Bilet zakupiony za pomocą terminalu nie będzie drukowany; terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.

„Nowość jest nie tylko istotna dla pasażerów, ale także dla przewoźników” – podkreślił prezes zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki Andrzej Jezierski. Jak mówił, „możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie wrócimy do możliwości sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców. Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę” – zaznaczył.

W praktyce pasażer po wejściu do autobusu lub tramwaju będzie mógł wybrać bilet na ekranie terminala, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).

fot. UM Poznań

-„Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy” – poinformował poznański magistrat.

Dodał, że „dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. Osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty, ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet”.

Komentarze