Z Tallinna dojedziesz do Wilna pociągiem. Z przesiadkami, ale po raz pierwszy od 30 lat
Od 6 stycznia 2025 podróż pociągiem z Wilna do Tallina przez Rygę stała się łatwiejsza. Dobra informacja dla pasażerów z Litwy, Łotwy i Estonii.
Co prawda nie jest to jeszcze połączenie bezpośrednie, ale przewoźnicy z każdego z trzech państw zsynchronizowali swoje rozkłady jazdy.
Rozkład jazdy:
- Jakie zmiany wprowadzono w rozkładzie jazdy, aby ułatwić podróż pociągiem z Wilna do Tallina przez Rygę?
- Ile przesiadek wymaga podróż koleją z Wilna do Tallina i ile trwa cały przejazd?
- Dlaczego projekt kolei dużych prędkości Rail Baltica został opóźniony?
Od 6 stycznia
Od poniedziałku 6 stycznia podróż koleją ze stolicy Litwy, przez stolicę Łotwy do stolicy Estonii stała się dużo łatwiejsza niż dotychczas, choć wciąż wiązała się z dwiema przesiadkami - poinformowały w sobotę spółki kolejowe z zainteresowanych państw.
"Takiego regularnego połączenia między Estonią, Łotwą a Litwą nie było od prawie 30 lat" – powiedział prezes estońskiego przewoźnika Elron, Lauri Betlem. Przyznał, że w teorii przejazd koleją między stolicami Litwy, Łotwy i Estonii był możliwy, ale było to bardzo skomplikowane. "Obecne rozwiązanie było o wiele bardziej dogodne dla pasażerów" - podkreślił. Szef spółki Elron dodał, że ze strony kolei estońskich połączenia te obsługiwała dodatkowa lokomotywa spalinowa. Zaznaczył zarazem, że estońskich podróżnych interesowały głównie połączenia do uniwersyteckiego Tartu, a także Rygi, Wilna i dalej do Warszawy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kristina Meide z litewskiej spółki kolejowej LTG podkreśliła, że koordynacja połączeń przewoźników była odpowiedzią na oczekiwania pasażerów. Zaznaczyła, że z uruchomionego rok wcześniej połączenia między Wilnem a Rygą skorzystało dotychczas 62 tys. pasażerów.
Dwie przesiadki
Podróż koleją z Wilna do Tallina pociąga za sobą dwie przesiadki: w Rydze oraz Valdze na granicy estońsko-łotewskiej. Czas oczekiwania na kolejne połączenia nie przekracza 20 minut, a cała podróż trwa około 10 godzin. Bilet na przejazd ze stolicy Litwy do stolicy Estonii kosztuje około 55 euro.
Połączenie między Tallinem a Wilnem jest realizowane inną trasą niż projekt kolei dużych prędkości Rail Baltica, który według wstępnych planów miał być gotowy do 2026 roku. Ze względu na m.in. czterokrotny wzrost kosztów (pierwotnie ok. 6 mln euro), trudności z zarządzaniem i niejasności w finansowaniu, ta największa w krajach bałtyckich inwestycja infrastrukturalna została opóźniona o - jak się obecnie szacuje - co najmniej pięć lat. (PAP)
Komentarze