Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wybory 2024: Kielecka debata o transporcie publicznym. Bez tematu MPK Kielce

infotrans
29.03.2024 10:03
0 Komentarzy

27 marca swoje konferencje zorganizowało czworo kandydatów ubiegających się o urząd prezydenta Kielc, podczas których przedstawili swoje pomysły na komunikację miejską.

O transporcie publicznym mówiła kandydatka KO Agata Wojda, kandydat Trzeciej Drogi Adam Cyrański, kandydat PiS Marcin Stępniewski oraz kandydat stowarzyszenia Przyjazne Kielce Maciej Bursztein. warto zauważyć, że żaden z kandydatów nie zajął stanowiska w sprawie ew. wykupu przez miasto udziałów w MPK Kielce.

cztery wizje kielc

Cyrański zaprezentował główne założenia programu „Szybkich wymian nawierzchni dróg”. Miałby on być poprzedzony audytem i konsultacjami społecznymi. Zaznaczył, że w przypadku kontraktów na remonty i modernizację dróg głównym czynnikiem przy wyborze inwestora nie zawsze powinna być cena i czas wykonania danej inwestycji. Jego zdaniem priorytetem powinno być zastosowanie nowoczesnych technologii. Podkreślił, że powoduje to, co prawda kilkuprocentowy wzrost kosztów inwestycji, ale wydłuża „żywotność drogi”.

Podczas spotkania zwrócono także uwagę na rozwój peryferii Kielc. Program Trzeciej Drogi zawiera m.in. zwiększenie dotacji na wymianę starych pieców, poprawę infrastruktury drogowej na obrzeżach miasta, zwiększenie kursowania autobusów miejskich. W planach jest także budowa na tych terenach ścieżek rowerowych, placów zabaw i miejsc spotkań dla mieszkańców oraz tworzenie terenów inwestycyjnych poprzez uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

-„Transport publiczny musi być punktualny, funkcjonalny i komfortowy. Transport publiczny, to przyszłość komunikacji. W wielu programach wyborczych pojawiają się aspekty dotyczące komunikacji. Jako Wiceprezydentka nadzorowałam ten obszar w mieście, udało mi się wprowadzić wiele rozwiązań. Komunikacja publiczna musi służyć mieszkańcom i stanowić wygodną i szybszą alternatywę dla podróży własnym autem. Zamierzam kontynuować pozytywne zmiany w zakresie transportu publicznego – poinformowała Agata Wojda.

Dzięki odblokowaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy, Kielce otrzymają wsparcie na zakup 24 elektrycznych autobusów wraz ze stacjami do ładowania. Program Agaty Wojdy na transport publiczny to: zagęszczenie przystanków autobusowych; więcej przystanków „na żądanie”; rozbudowa sieci buspasów; wprowadzenie taktowania na większej ilości linii (autobus co 10-15 minut); wprowadzenie komunikacji publicznej w Śródmieściu; zakup elektrycznych autobusów; zniżki dla mieszkańców i osób płacących podatki na bilety jednorazowe; unowocześnienie systemu biletowego; rozwój siatki linii nocnych; uporządkowanie nazewnictwa przystanków; wykorzystanie transportu kolejowego jako elementu miejskiej komunikacji publicznej i koordynacja planowania działań w ramach wyodrębnionej komórki ds. mobilności.

Wojda odniosła się także do planowanej budowy trasy S74, która – jak mówiła – zupełnie zmieni krajobraz miasta. Postulowała podjęcie rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, aby uratować jak najwięcej terenów zielonych i wynegocjować minimalizację uciążliwości inwestycji dla mieszkańców.

Kandydat PiS na prezydenta Kielc Marcin Stępniewski przedstawił natomiast w środę propozycje wsparcia dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami. Pierwszy z przedstawionych punktów dotyczył stworzenia programu rehabilitacji ruchowej dla seniorów na wzór programów realizowanych przez inne samorządy. Kandydat Prawa i Sprawiedliwości postuluje także zwiększenie dostępności urzędu miasta i innych instytucji miejskich dla osób z niepełnosprawnościami i seniorów. Takie osoby miałyby być obsługiwane poza kolejnością. Ponadto zadeklarował wprowadzenie w miejskich instytucjach obsługi w języku migowym oraz wprowadzenie usługi mobilnego urzędnika, który mógłby przyjechać do interesanta w celu załatwienia spraw urzędowych. Stępniewski postuluje także rozbudowę sieci klubów seniora na terenie miasta.

O rewitalizacji terenów zielonych mówił z kolei w środę kandydat stowarzyszenia Przyjazne Kielce Maciej Bursztein. Zwrócił uwagę, że liczne rezerwaty, takie jak Kadzielnia, są „wizytówkami Kielc i mogą być atutem także gospodarczym”. Jego zdaniem konieczna jest rewitalizacja Zalewu Kieleckiego i Doliny Silnicy oraz aranżowanie nowych miejsc zielonych, także na osiedlach. W rewitalizowanych obszarach powinny pojawić się – według niego – „międzypokoleniowe strefy wypoczynku”, z nowymi drogami rowerowymi i chodnikami, placami zabaw, miejscami wypoczynku dla seniorów. Zdaniem Burszteina konieczne jest także zadbanie o drzewostan, który – jak ocenił – „w Kielcach nie jest szanowany” oraz zaprzestanie wycinki starych drzew.

Kielce/ Kandydaci na prezydenta przedstawili pomysły dot. komunikacji / fot. UM Kielce
Kielce/ Kandydaci na prezydenta przedstawili pomysły dot. komunikacji / fot. UM Kielce

nowy prezydent miasta

W kwietniowych wyborach samorządowych kielczanie wybiorą nowego prezydenta miasta. O reelekcję nie będzie się ubiegać prezydent Bogdan Wenta. O urząd powalczą: Maciej Bursztein, wiceprezydent Kielc Marcin Chłodnicki (KWW Lewica), Adam Cyrański, działaczka społeczna Agata Marjańska (KWW Razem dla Kielc), radny Marcin Stępniewski, radny Kamil Suchański (KWW Suchański Bezpartyjni Koalicja dla Kielc) i Agata Wojda.

Wybory samorządowe odbędą się 7 kwietnia. Drugą turę w przypadku wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów zaplanowano na 21 kwietnia.

Komentarze