Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wspólny, miesięczny bilet dla Trójmiasta za 150 zł

infotrans
12.02.2020 08:30
0 Komentarzy

Prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska wypracowali rozwiązania wzakresie jednego, wspólnego biletu miesięcznego na wszystkie środki komunikacjipublicznej dla wszystkich w takiej samej cenie za 150 zł normalny i ok. 75 złulgowy.

Propozycja ta została po raz pierwszy zaprezentowana naostatnim posiedzeniu zarządu OMG-G-S (6.02.2020) i z każdym dniem zyskuje corazszersze uznanie samorządów. Propozycje poparli już Janusz Wróbel, burmistrzPruszcza Gdańskiego, Michał Pasieczny, burmistrz Rumi oraz KrzysztofKrzemiński, burmistrz Redy.

Co dalej?

W kolejnym kroku prezydenci Trójmiasta zaproponująZgromadzeniu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiejprzekazanie przez wszystkie gminy kompetencji do ustalania taryf na rzecz Związku.Odtąd ceny biletów byłyby ustalane w MZKZG, a nie w każdej z gmin z osobna.Takie rozwiązanie zapewni ich spójność i jednolitość. Procedura takiej zmianyzajmie kilka miesięcy. Tym bardziej prezydenci Trójmiasta liczą na to, żezostanie zaakceptowana przez członków Zgromadzenia MZKZG już na najbliższymposiedzeniu zaplanowanym na 12 lutego br.

Doświadczenia miast europejskich pokazują jednoznacznie, żetylko transport szynowy jest w stanie rozwiązać problemy zatłoczonych ulic ibraku miejsc parkingowych. Stąd też główny nacisk chcemy położyć napopularyzację przewozów kolejowych w obszarze metropolii. Mając świadomośćzwiązanych z tym kosztów niezbędne jest współuczestniczenie metropolii wfinansowaniu transportu kolejowego na jej obszarze. Niezbędna jest w tymprzypadku współpraca z Marszałkiem Województwa.

Gdańsk testuje

Ta zmiana będzie epokowa, ale nie wyczerpuje katalogupropozycji samorządowców. Gdańsk wspólnie z marszałkiem już wcześniejzaproponował w formie pilotażu bilet miesięczny, który za 99 zł pozwoli podróżowaćautobusem, tramwajem oraz pociągami SKM i Polregio w granicachadministracyjnych tego miasta.

Teraz Gdynia, Sopot oraz Gdańsk przedkładająpropozycję atrakcyjnego biletu metropolitalnego miesięcznego, który pozwolimieszkańcom swobodnie poruszać się po terenie wszystkich zaangażowanych w tennowy projekt miast i gmin. Bilet ten będzie pilotażowo emitowany przez MZKZG wroku 2020, w cenie 150 zł (ulgowy ok 75 zł). Będzie to bilet łączonykolejowo-komunalny, gdzie udział kolei wynosi 134 zł.

Bilet pozwoli pasażerompodróżować w granicach metropolii od Pruszcza Gdańskiego i Żukowa, przezTrójmiasto, Kosakowo, Rumię, Redę, Wejherowo tak pojazdami komunikacjimiejskich, jak i SKM oraz Polregio. To rozwiązanie testowe zakłada dopłaty gminw celu zapewnienia nowej ceny biletu (obecnie jest to 230 zł). Gminy wchodzącew skład MZKZG zobowiążą się do współfinansowania zwiększonych kosztówfunkcjonowania transportu kolejowego w obszarze metropolii, na zasadachwspólnie określonych z Województwem Pomorskim.

Konieczny rozwój

Propozycja ta jest ogromnym wyzwaniem finansowym dla gmin,szczególnie w czasie, gdy na skutek działań niezależnych od samorządów taktrudno dopiąć budżety. Samorządowcy uważają jednak, że wyzwanie rozwojowe,jakie stoi dziś przed gminami Pomorza musi zostać podjęte, a w przyszłościwydatnie zaowocuje. To rozwiązanie obejmuje wszystkie samorządy zrzeszone wramach Związku Metropolitalnego.

Jednocześnie Prezydenci Gdyni, Sopotu i Gdańska podkreślają,że wszystkie podejmowane działania w kierunku ujednolicenia transportu w ramachgmin OMG-G-S byłyby dużo łatwiejsze i tańsze, gdyby Parlament RP uchwaliłustawę metropolitalną dla Pomorza. Gminy zyskałyby dodatkowo około 200 mlnzłotych rocznie, głównie właśnie na wspólne rozwiązania komunikacyjne.

Komentarze