Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław zaprasza na Dzień Otwarty Zajezdni Popowice 2022

infotrans
09.09.2022 10:00
0 Komentarzy

10 września - podczas Dnia Otwartego Zajezdni Popowice we Wrocławiu – będzie można zobaczyć kolekcję ponad 30 zabytkowych pojazdów komunikacji miejskiej.

Wydarzenie zaplanowano na sobotę a 2022 r. w godz. 10.00–17.00. Wstęp wolny. Będą także przejażdżki historycznym taborem oraz parada zabytkowych autobusów. Organizatorem akcji jest Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Jak dojechać?

Dojazd na wrocławską imprezę przy ul. Legnickiej 65A zapewnią wiekowe tramwaje oraz zabytkowe autobusy. To właśnie na tych ostatnich będą kursować autobusy-ogórki, w tym kultowy „Fredruś” bez dachu. Imprezę zakończy parada autobusów, w której weźmie udział kilkanaście pojazdów.

  • Linia tramwajowa M5 - 10 września 2022: Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)

pl. Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II – Legnicka – Zajezdnia Popowice

Linia będzie obsługiwana tramwajami Konstal 102Na i 105Na. Tramwaje będą zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 9:30 do 16:00. Odjazdy z Opery co pół godziny od 10:00 do 16:00 i dodatkowo o 16:20.

  • Linia autobusowa M10- 10 września 2022: Kwiska – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Klecińska – FAT – Grabiszyńska – Zaporoska – Owsiana – Swobodna – Sucha – Dworzec Autobusowy

Dworzec Autobusowy – Sucha – Swobodna – Owsiana – Zaporoska – Grabiszyńska – FAT – Klecińska – Gądowianka – Na Ostatnim Groszu – Legnicka – Kwiska

Linia będzie obsługiwana autobusem Ikarus 260. Autobus będzie zatrzymywać się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z przystanku „Kwiska” (numer słupka 12303) co godzinę od 9:45 do 15:45, zaś z Dworca Autobusowego (numer słupka 21121) co godzinę od 10:20 do 15:20 i dodatkowo o 16:10.

  • Autobusowa linia wycieczkowa obsługiwana jelczami-ogórkami - 10 września 2022. Autobusy nie będą zatrzymywać się na mijanych przystankach. Wsiadanie tylko na Zajezdni Popowice. Odjazdy z Zajezdni Popowice co pół godziny od 10:20 do 15:50.

Impreza zakończy się o godzinie 17:00 paradą autobusów. Trasa parady: Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Szewska. Na ul. Szewskiej parada się zakończy, będzie czas na sfotografowanie autobusów i przesiadki między pojazdami, po czym autobusy rozjadą się w różne części miasta, rozwożąc uczestników wydarzenia.

fot. KSTM

121 lat temu

Zajezdnia „Popowice” przy obecnej ul. Legnickiej 65A powstała w 1901 r. jako pierwsza zajezdnia spółki Breslauer Straßen-Eisenbahn-Geselschaft (Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej) przystosowana do obsługi tramwajów elektrycznych (wcześniej przedsiębiorstwo eksploatowało tramwaje konne). Obecnie jest to miejsce stacjonowania prawie wszystkich zabytkowych tramwajów i autobusów, jakie zachowały się we Wrocławiu.

Na terenie zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckich wagonów z początku XX w. i z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny, po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju.

Najstarszy prezentowany pojazd zbudowano około 1892 r. Jest to wieżówka sieciowa, służąca rozwieszaniu sieci trakcyjnej na wprowadzanych wówczas liniach tramwaju elektrycznego. Wiek młodsze są niektóre autobusy i pojazdy zaplecza, m.in. Komisja Wypadkowa. Będzie można zobaczyć także kultowe autobusy-ogórki, a co najważniejsze – przejechać się nimi, w tym kultowym Fredrusiem, czyli Jelczem 272MEX w wersji cabrio.

Pięknie odnowiony tramwaj z Breslau, pochodzi z 1901 roku. W jego wnętrzu można usiąść na siedzeniach z drewna mahoniowego.

Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, remontowany właśnie wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe.

Warto zwrócić uwagę na tramwaj Maximum z 1901 r., pieczołowicie odrestaurowany w latach 2014–2021. Jest on reprezentantem serii 50 czteroosiowych tramwajów, zamówionych przez Wrocławskie Towarzystwo Kolei Ulicznej. Czteroosiowe wagony z początku XX w. są niezwykłą rzadkością na skalę światową. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych można napotkać jedynie pojedyncze egzemplarze. Do tej pory tylko Berlin mógł pochwalić się trzema eksponatami obrazującymi różne stopnie modernizacji wagonów tego typu. Wrocław ma to szczęście, że w swej historii również posiadał podobne wagony oraz że możliwa była rekonstrukcja chociaż jednego z nich.

fot. KSTM

Z przewodnikiem

Po wystawie taboru i terenie Zajezdni Popowice będzie oprowadzał przewodnik. Odbędą się też prelekcje Tomasza Sielickiego, badacza dziejów transportu miejskiego we Wrocławiu, na temat ratowania dziedzictwa wrocławskie komunikacji zbiorowej, oraz Krzysztofa Kołodziejczyka, prezesa Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, o remoncie zabytkowego tramwaju-opryskiwacza. Będzie można również zobaczyć pług wirnikowy w akcji.

Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30

Wykłady Tomasza Sielickiego na temat ratowania dziedzictwa wrocławskiej komunikacji zbiorowej: 11:00, 14:00

Wykład Krzysztofa Kołodziejczyka o tramwaju-opryskiwaczu: 15:30

Pokazy pracy pługa wirnikowego: 10:20, 12:20, 14:20, 16:20.

Komentarze