Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław ma cały czas mniej pasażerów i turystów niż przed pandemią

infotrans
28.01.2023 17:04
0 Komentarzy

W 2022 roku liczba pasażerów w komunikacji miejskiej we Wrocławiu nie wróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii.

Podobnie jest  z turystami, choć tutaj dysproporcja jest mniejsza. Tymczasem Koleje Dolnośląskie w połowie stycznia pochwaliły się historycznym rekordem przewiezionych pasażerów. Spółka kolejowa w 2022 r. przewiozła 16 mln pasażerów pobijając o prawie 2 mln osób swój poprzedni rekord z 2019 r.

Autobusy i tramwaje

W 2022 r. wrocławskimi tramwajami i autobusami obyto łącznie 173 mln podróży. To więcej niż w latach 2020 (121 mln pasażerów) i 2021 (135,5 mln pasażerów), ale wciąż mniej niż w 2019 roku, kiedy z wrocławskiego transportu publicznego skorzystało aż 209 mln podróżnych.

-„To wciąż mniej niż przed pandemią, ale widoczny jest bardzo duży wzrost w porównaniu do poprzednich dwóch lat. Wrocławianie ufają komunikacji miejskiej jako bezpiecznemu środkowi transportu. Ten dobry i obiecujący wynik jest efektem konsekwentnej i ciężkiej pracy Wrocławia i MPK – komentuje Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w UM Wrocławia.

Spadek liczby pasażerów podczas pandemii spowodowany był obostrzeniami wprowadzonymi przez rząd oraz powszechną pracą zdalną. Do tego wzrosła cena biletów. Obecnie jednorazowy bilet normalny kosztuje 4,60 zł, a nie jak przed pandemią 3,40 zł.

Wrocławscy turyści

W 2022 roku ruch turystyczny we Wrocławiu niemalże powrócił do stanu sprzed pandemii. Do stolicy Dolnego Śląska przyjechało blisko 6 mln turystów i odwiedzających – wynika z przeprowadzonych badań turystycznych. W 2022 roku Wrocław odwiedziło łącznie 4,8 mln dorosłych gości, podczas gdy w 2019 roku było to ok. 5 mln. Uwzględniając dzieci i młodzież poniżej 18. roku życia, w zeszłym roku do Wrocławia przyjechało ok. 5,8 mln turystów i odwiedzających.

Eksperci wskazują, że w ostatnich latach zmieniła się proporcja pomiędzy turystami (osoby nocujące) a odwiedzającymi na jeden dzień (bez noclegu). W 2019 roku Wrocław odwiedziło 2,5 mln turystów i 2,3 mln odwiedzających. W zeszłym roku do Wrocławia przyjechało 1,7 mln turystów i niemal 3 mln odwiedzających.

„Wśród turystów zagranicznych we Wrocławiu, największą grupę stanowili Niemcy (35 proc), a następnie mieszkańcy Czech i Wielkiej Brytanii (po 8 proc). Wśród turystów krajowych, Wrocław najchętniej odwiedzany był przez mieszkańców województwa Mazowieckiego (24 proc.), Wielkopolskiego (17 proc.) i Zachodniopomorskiego (10 proc.)” – podano.

Porównując wykorzystanie bazy noclegowej z innymi polskimi miastami, z badan wynika, że Wrocław walczy o 3. miejsce – po Warszawie i Krakowie – z Gdańskiem, mając większą liczbę turystów od lutego do maja. Gdańsk był natomiast częściej wybierany przez turystów w miesiącach wakacyjnych.

Lotnisko i kolej

Do Portu Lotniczego we Wrocławiu, w każdym miesiącu 2022 roku przylatywało więcej pasażerów, niż miało to miejsce w 2021 r. Tylko od stycznia do listopada 2022 r. do Wrocławia przyleciało ponad 1,3 mln pasażerów. Dla porównania w 2021 roku było to 706 tys. osób. Najwięcej przylatujących pasażerów w 2022 r. odnotowano w lipcu (179 tysięcy) i sierpniu (183 tysiące). W miesiącach letnich poziom liczby pasażerów przylatujących zbliżał się do roku 2019.

Z kolei Koleje Dolnośląskie przewiozły w 2022 r. o blisko 2 mln więcej pasażerów niż przed pandemią. Dotychczasowy rekord padł w 2019 roku, gdy w żółto-białych pociągach podróż odbyło 14,1 mln pasażerów. W zeszłym roku ta liczba wyniosła 16 milionów.

Rok 2022 udowodnił, że pasażerowie wrócili do podróży koleją po pandemicznych latach 2020-2021. Według najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego w listopadzie 2022 roku pociągami w Polsce poruszało się o 25% więcej pasażerów niż w tym samym miesiącu 2021 r. oraz o 152% więcej pasażerów niż w listopadzie 2020 r. Powrót Polaków do pociągów obserwujemy wyraźnie na Dolnym Śląsku.

-„Rokrocznie pociągi Kolei Dolnośląskich pokonują coraz więcej kilometrów po torach na Dolnym Śląsku i niektórych miastach sąsiadujących z naszym województwem. W planie na rok 2023 chcemy zlecić regionalnym przewoźnikom przejechanie o 2 mln km więcej. Nie dziwi zatem, że z coraz lepszej oferty transportowej coraz chętniej korzystają Dolnoślązacy – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej.

Na przewiezienie rekordowych 16 mln pasażerów w 2022 roku wpłynął fakt, że od grudnia pociągi Kolei Dolnośląskich ruszyły w dwóch nowych kierunkach – „Nadodrzanką” z Wrocławia do Głogowa i Ścinawy, oraz z Legnicy do Chocianowa.

-„W 2022 roku planowaliśmy przewieźć ponad 15 mln pasażerów, a przewieźliśmy 16 mln. Bardzo nas cieszy, że coraz więcej osób korzysta z pociągów, bo świadczy to nie tylko o zaufaniu do Kolei Dolnośląskich, ale też, że udaje nam się przekonywać coraz większą liczbę osób, że pociągi są szybszym i bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Komentarze