Wrocław chce podwoić liczbę miejsc na parkingach P&R. Remonty kolejnych torowisk
Aktualnie Wrocław dysponuje liczbą 2750 miejsc na parkingach P&R. Miasto niemal chce podwoić tę liczbę. Do 2027 roku.
P+R, czyli parkuj i jedź, albo też P&R (Park and Ride) to ważny element transportowa publicznego, który umożliwia przesiadki z samochodu do komunikacji miejskiej. Jazda prywatnym autem powinna bowiem zakończyć się tam, gdzie pojawia się możliwość kontynuowania podróży komunikacją zbiorową.
250.000 samochodów
Parkingi P&R mają szczególne znaczenie dla dojeżdżających spoza Wrocławia. Mogą bezproblemowo i bezpiecznie pozostawić swój samochód i przesiąść się do komunikacji miejskiej.
-„W 36 lokalizacjach mamy ponad 2,5 tys. miejsc postojowych, ale chcemy system P+R wynieść na wyższy poziom. Dlatego planujemy stworzenie kolejnych ponad 2 tys. miejsc. Na część lokalizacji mamy już dofinansowanie i te parkingi powstaną do 2027 roku. Powstanie innych związane jest często z dużymi projektami komunikacyjnymi, jak na przykład P+R przy Kajdasza jest elementem trasy autobusowo-tramwajowej na Jagodno – podkreśliła Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności
Biorąc pod uwagę liczbę aut, jakie codziennie wjeżdżają do Wrocławia, miast po prosu nie ma innego wyjścia.
-„Do Wrocławia codziennie wjeżdża nawet 250.000 samochodów. Poprzez powiększanie stref płatnego parkowania (gdzie mieszkańcy maja ulgę i parkują za 100 zł rocznie) chcemy zmniejszać ruch samochodów spoza Wrocławia. Dla tych osób mamy dobrą komunikację miejską i nowe miejsca P&R i Bike&Ride. Z biletem Urbancard możemy bezpłatnie zostawić auto i przesiąść się do tramwaju czy autobusu – powiedziała Monika Kozłowska-Święconek.
biletowe zalety
Posiadając bilet MPK możemy bezpłatnie zostawić auto i przesiąść się do tramwaju czy autobusu. Na takim podejściu zyskują wszyscy mieszkańcy – centrum jest mniej zakorkowane, a przede wszystkim mniej zanieczyszczone. Natomiast kierowca zdejmuje z siebie szukanie wolnego miejsca do zaparkowania i konieczność zapłaty za nie.
Pozostawienie auta na P+R jest bezpłatne dla posiadaczy biletów MPK. Może być to ten, który mamy zakodowany na Urbancard lub zwykły czasowy, ale minimum 24-godzinny. Część parkingów P+R jest otwarta, dostępna dla wszystkich.
Dodatkowo korzystając z komunikacji nierzadko jest w stanie zaoszczędzić trochę czasu jadąc wydzielonym torowiskiem czy buspasem.
Poniżej lista planowanych parkingów P&R we Wrocławiu:
Remont torowisk i dróg
Parkingi P+R to także ważny element pakietu drogowego przygotowanego przez miasto, na który składa się lista ulic do rozbudowy, przebudowy czy remontu.
Modernizacja ulic Olszewskiego i Wilkszyńska już się toczą. Ale prawdziwe hity przed nami – to nowe nawierzchnie na Powstańców Śląskich, Pułaskiego a prawdziwą zmianą na południu będzie druga nitka na Buforowej. Wrocław przedstawił plan kompleksowych remontów dróg na najbliższe miesiące i początek kolejnej kadencji samorządu.
Odblokowanie pieniędzy z Krajowego Programu Odbudowy jak i zamrożonych pieniędzy z podatku PIT otwiera przed Wrocławiem szansę na intensywne zajęcie się remontami dróg. Przedstawiciele magistratu przedstawili wybrane projekty, spośród tych które będą remontować, modernizować czy rozbudowywać w nadchodzącej kadencji.
– Nie chodzi tu o program szybkich remontów (ten właśnie prowadzimy na 15 ulicach Wrocławia) i będziemy go kontynuować ze środków gminnych w kolejnych latach. Zresztą do tego programu dołączyliśmy ulicę Olszewskiego – główną arterię Biskupina, na której już wymieniliśmy nawierzchnię na środkowym odcinku, a czekają nas oba skrajne Nie mówimy tu dziś także o budowie nowych ulic jak choćby Aleja Północna łącząca osiedla Poświętne z Sobieskiego estakadą nad ulicą Paprotną. Te plany i działnia miasta już wrocławianie znają – mówiła Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu.
Prawdziwą zmianą będą cztery pasy na Buforowej – po dwa w każdą stronę. Projektowanie drugiej nitki Buforowej zacznie jeszcze w tym roku a budowa powinna się skończyć w 2028.
Za 35 mln zł kompleksowo przebudowywana jest ul. Wilkszyńska na Marszowicach (północna część osiedla Leśnica). To droga wojewódzka nr 336 w kierunku Wilkszyna i Pisarzowic. Projektowanie przebudowy rozpocznie się jeszcze w tym roku.
W tym roku zakończy się projektowanie przebudowy Koszarowej (do Szpitala i kampusu UWr). Zamiast kostki będzie asfalt a droga się poszerzy do 6 m. Koszt remontu to 15 mln zł. – Autobusy MPK będą swobodnie się mijać, a zatrzymywać się będą na nowych przystankach z wiatami. Linia A będzie wtedy mogła być przedłużona do Sołtysowic – zgodnie z wnioskami mieszkańców. Rowerzyści będą jeździć dwukierunkową drogą, która powstanie po stronie kampusu uniwersyteckiego i szpitala. Na końcu pojawi się tysiące róż typowych dla tego rejonu Karłowic – wyjaśniał Sergiusz Kmiecik, przewodniczący Rady Miejskiej.
Drożej będzie kosztowała przebudowa Powstańców Śląskich.
– Na dniach wybrany będzie projektant przebudowy odcinka od ul. Swobodnej do al. Hallera. Oddzielnie będzie przebiegała przebudowa ronda czyli pl. Powstańców Śląskich. Powstańców Śląskich będzie miała nawierzchnię asfaltową. Sama droga wokół ronda z racji zabytkowych kamienic będzie z kostki granitowej. Wnętrze ronda nabierze bardziej parkowego charakteru – mówił Tomasz Staruchowicz ze ZDiUMu
Obok Powstańców przebiega Gajowicka.
– Do Hallera od Zaporoskiej zamiast kostki będzie asfalt i usunięte zostaną poniemieckie tory. Nawierzchnia granitowa pozostanie na wyniesionych skrzyżowniach i przy kościele Karola Boromeusza. Na odcinku od Zaporoskiej do Hallera powstaną wydzielone buspasy. W rejonie kościoła wygodny autobusowy węzeł przesiadkowy – mówiła Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.
Poza wymianą sieci podziemnych powstaną na Gajowickiej chodniki, oświetlenie, przejścia dla pieszych, przystanki, zielona infrastruktura i nowa dwukierunkowa droga dla rowerów. Ulica jest tak zaprojektowana, żeby w kolejnym etapie można było łatwo wbudować torowisko tramwajowe. Wydzielone torowisko także pojawi się na brakującym fragmencie Pułaskiego.
– Odcinek od Kościuszki do Małachowskiego. Projekt przebudowy będzie gotowy w przyszłym roku. Będzie wydzielone torowisko, i nowa jezdnia z masy bitumicznej. Bardzo istotne są drogi dla rowerów, bo to jedyny odcinek, na którym ich brakowało. Powstaną również dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe – mówił Paś.
Z kolei na północy centrum ruszy remont Reymonta.
– Jadąc od strony centrum na Różankę i Karłowice, z wyremontowanej Pomorskiej wjedziemy w Reymonta, której stan daleki jest od ideału. Projekt przebudowy będzie w przyszłym roku. Wyremontowana zostanie jezdnia i torowisko, a także powstaną nowe przystanki i dwukierunkowa droga dla rowerów. Uzupełniony zostanie szpaler dębów i powstaną ogrody deszczowe. Remont Reymonta ma być skorelowany z kompleksową modernizacją mostów Osobowickich – wyjaśniała Elżbieta Urbanek.
Z kolei od torowiska i to jeszcze w tym roku zacznie się remont Szczytnickiej.
– Jeszcze w tym roku na Szczytnicką wejdą nasi torowcy z MPK. To pierwszy etap. Wybudują torowisko na nowej podbudowie, które izolować będzie drgania i tłumić hałas. Jednocześnie MPWiK zmodernizuje sieć wodociągową. Przebudowa reszty ulicy będzie przedmiotem konsultacji społecznych z wrocławianami – tłumaczył Witold Woźny, prezes MPK.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze