Wrocław chce metro, a co o tym sądzi Warszawa?
30 naukowców z Polskiej Akademii Nauk na zlecenie miasta sprawdzi, czy we Wrocławiu jest realne wybudowanie metra, bo za kilkanaście lat może okazać się, że przez zatłoczone miasto nie da się już przejechać. W interdyscyplinarnym zespole, który powstanie prawdopodobnie po wakacjach, znajdą się m.in. socjologowie, którzy najpierw przepytają wrocławian: czy są przekonani do metra, którędy powinno ono biec, czy miasto stać na taki wysiłek. Potem do pracy przystąpią urbaniści, architekci, geolodzy, hydrolodzy, którzy zasugerują trasę, sposób drążenia, głębokość tuneli, to, czy trasa będzie tylko podziemna, czy mieszana z odcinkami naziemnymi. Wreszcie ekonomiści oszacują koszt inwestycji. Ekspertyzę zleciło miasto. – Po prostu chcemy się dowiedzieć, czy można zbudować metro, ile to będzie kosztowało, czy możemy się szarpnąć na ewentualną budowę za kilkanaście lat – mówi prezydent Rafał Dutkiewicz. – To na razie nie jest koncepcja, tylko wizja. Sprawa jest na tyle poważna, że przygotowujemy się do niej z pomocą naukowców z dużym wyprzedzeniem. Dynamika przyrostu ruchu w mieście pokazuje, że za kilkanaście lat muszą się u nas pojawić efektywniejsze sposoby przemieszczania się. Opracowanie kompletnego studium ma kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wyniki prac poznamy za mniej więcej dwa lata.
A co o metrze myślą warszawiacy, gdzie właśnie ruszyła budowa centralnego odcinka II linii metra. W związku z tym mieszkańców czekają utrudnienia –m.in. od początku czerwca nie pojadą oni ulicami Sokolą i Świętokrzyską. Ulice zostaną ponownie włącz one do ruchu po zakończeniu inwestycji, czyli pod koniec 2013 roku. Mimo to znaleźliśmy 7 najważniejszych zalet tego rodzaju komunikacji:
1. Niezależność: Podziemna kolej jest niezależna od warunków panujących na drodze. Pociągi, które przewożą tysiące osób, nie stoją na światłach, nie tkwią w korkach. Pasażer metra ma gwarancję szybkiego przedostania się do punktu
docelowego. W ten sposób oszczędza mnóstwo czasu.
2. Koszt: Koszt podróży pociągiem metra jest znacznie niższy niż koszt paliwa zużytego przez samochód.
3. Szybkość. Metro jest szybsze nie tylko od samochodów osobowych, ale również od innych środków komunikacji
miejskiej. Średnia prędkość komunikacyjna podziemnej kolejki wynosi 37,5 km/godz. Autobusy są wolniejsze. Ich średnia prędkość to 23 km/ godz. Tramwaje poruszają się jeszcze wolniej, ze średnią prędkością 18,6 km/godz.
4. Liczba. Metro jest najważniejszym środkiem transportu dla pasażerów podróżujących na linii północ-południe. Z metra
korzysta codziennie…ponad pół miliona osób… Może przewieźć nawet 44 tys. pasażerów w ciągu godziny.
5. Pod ziemią. Schowane w tunelu metro nie potrzebuje w ogóle terenu. Przetransportowanie takiej samej liczby osób tramwajami wymagałoby pasa szerokości 30 metrów (po cztery tory w każdą stronę). W przypadku autobusów pas taki miałby już 35 metrów szerokości (po pięć pasów w każdą stronę). Gdybyśmy chcieli przewieźć 44 tys. osób samochodami, wymagałoby to pasa drogowego o szerokości 210 metrów, który musiałby mieć…po 30 pasów
ruchu w obu kierunkach.
6. Bezpieczeństwo: Metro jest najbezpieczniejszym środkiem transportu. Każda ze stacji jest monitorowana. Metro Warszawskie ma także wyspecjalizowaną jednostkę dbającą o porządek i bezpieczeństwo podróżnych –Straż Ochrony Metra. Na terenie stacji metra działają policjanci z Komisariatu Metra Warszawskiego. Mieszkańcy Warszawy, a także osoby spoza stolicy, korzystające codziennie z metra doceniają wysoki poziom bezpieczeństwa. Z badań przeprowadzonych w trakcie Barometru Warszawskiego (w listopadzie 2009 r.) wynika, że aż 77 proc. respondentów
czuje się bezpiecznie na stacjach metra, a 74 proc. w pociągach.
7. Ekologia: Samochód osobowy przy zapełnieniu 1,3 osoby (średnia w Warszawie w dni robocze) wytwarza średnio 140 g/km CO2 na osobę. Autobus przy zapełnieniu 80 osób wytwarza tylko 11 g/km CO2 na osobę. Metro –niezależnie od zapełnienia –nie emituje spalin. Podziemna kolej ma ogromne szanse na odciągnięcie pasażerów od komunikacji indywidualnej, a co za tym idzie, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, zatłoczenia ulic, liczby wypadków drogowych.
Wniosek? Jest najszybszym, najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu, zmniejsza uliczne
korki, pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze