Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiosną Wrocław skonsultuje Strefę Czystego Transportu. Znamy wstępny zarys

infotrans
29.01.2023 17:03
0 Komentarzy

Wrocław jest kolejnym polskim miastem, które rozważa wprowadzenie strefy czystego powietrza.

Takie rozwiązania będą wprowadzane w lipcu 2024 r. w Krakowie oraz od 1 lipca 2024 r. w Warszawie. Z kolei władze Wrocławia dopiero w 2024 r zdecydują o zakazie wjazdu starych samochodów do niektórych części miasta.

Najpierw konsultacje

W 2024 roku ma zapaść we Wrocławiu decyzja o utworzeniu strefy czystego transportu, która ograniczy wjazd starych samochodów w obręb centrum i ścisłego centrum miasta. Na wiosnę mają rozpocząć się konsultacje społeczne w tej sprawie.

Władze stolicy Dolnego Śląska chcą podjąć decyzję o wprowadzeniu strefy czystego powietrza w 2024 r. Decyzja ma być poprzedzona konsultacjami społecznymi, które rozpoczną się na wiosnę.

Dyskusja nad wprowadzeniem strefy czystego powietrza we Wrocławiu została poprzedzona analizą przygotowaną na zlecenie władz miasta przez ekspertów z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). W efekcie powstały rekomendacje w tym zakresie dla stolicy Dolnego Śląska.

Specjaliści z PSPA sugerują wprowadzenie strefy czystego powietrza w 2025 r. Strefa powinna zostać wzmocniona w 2028 r., a ostatecznych kształt osiągnąć w 2032 r. Według tej analizy, optymalnie, strefa czystego powietrza powinna objąć obszar, którego granice oparte byłyby od południa na nasypie kolejowym przy Dworcu Głównym i dalej, od zachodu, wzdłuż nasypu linii kolejowej na Poznań, natomiast od północy i wschodu na Starej Odrze, łącząc się z terenami kolejowymi w okolicach skrzyżowania ulic Krakowskiej i Na Niskich Łąkach.

Według tych rekomendacji w 2025 r. miałby obowiązywać zakaz wjazdy do strefy czystego powietrza dla 20-letniech i starszy pojazdów z silnikiem diesla oraz dla 25-letnich i starszych pojazdów z silnikiem benzynowym. W czasie przeprowadzania badań takie restrykcje objęłyby 13 proc. pojazdów, przekładających się na 25 proc. emisji tlenków azotu oraz 58 proc. cząstek stałych.

fot. Janusz Krzeszowski / wroclaw.pl

oczekiwania wrocławian

Tomasz Stefanicki z Biura Zrównoważonej Mobilności wrocławskiego magistratu podkreślił, że rekomendacje ekspertów na tym etapie to opinia oparta na wynikach badań oraz doświadczeniach miast zachodnioeuropejskich. „Kolejnym krokiem będzie zweryfikowanie ich z oczekiwaniami wrocławian” – mówił wcześniej Stefanicki.

Z przeprowadzonych badań wynika, że przeszło 91 proc. pojazdów poruszających się po wrocławskim śródmieściu to samochody osobowe. Około 8 proc. to samochody dostawcze. Ciężarówki, autobusy i motocykle stanowią łącznie zaledwie 1 proc. pojazdów w ruchu zarejestrowanych w badanych lokalizacjach. Jeśli chodzi o wiek pojazdów, najliczniejszą grupą są samochody nowe, spełniające normy EURO 6, wyprodukowane po 2014 r. Te auta stanowią ok. jednej trzeciej wrocławskiej floty pojazdów.

Drugą pod względem liczności grupą są pojazdy spełniające normę EURO 4, czyli ok. piętnastoletnie. To jedna czwarta wszystkich aut jeżdżących po mieście. Samochody EURO 5 (ok. dziesięcioletnie) i EURO 3 (ok. dwudziestoletnie) stanowią po ok. 15 proc. Co dwudziesty pojazd w ruchu na wrocławskich ulicach to pojazdy z normą EURO 2, która obowiązywała w drugiej połowie lat 90.

Komentarze