Wilno z mobilną kontrolą transportu publicznego. Kontrolerzy biletów jako konduktorzy
W wileńskiej komunikacji publicznej ruszy nowatorski projekt pilotażowy, w ramach którego kontrolerzy będą podróżować wraz z pasażerami.
Dzięki temu mają stale monitorować jakość usług, bezpieczeństwo oraz poprawność korzystania z biletów. To nowy model tzw. mobilnej kontroli transportu publicznego, który został uruchomiony przez organizatora transportu – Judu.
Rozkład jazdy:
- Jak pasażerowie w Wilnie reagują na obecność kontrolerów podróżujących razem z nimi?
- Czy Judu planuje dodatkowe szkolenia dla kontrolerów, żeby ich rola była bardziej pomocna niż tylko kontrolna?
- Jakie wskaźniki zdecydują, czy ten pilotaż zamieni się w stałe rozwiązanie?
Od 1 marca
Pierwsze mobilne zespoły pojawią się w autobusach i trolejbusach już 1 marca. Nowa forma kontroli zakłada, że kontrolerzy będą nie tylko sprawdzać bilety, ale także oceniać warunki podróży – od temperatury i czystości wnętrza, przez zapachy, aż po monitorowanie hałasu czy ewentualnych zachowań uciążliwych dla współpasażerów. Będą też wprost zachęcać do zakupu i aktywowania biletów. Jak podkreśla Arnas Misiūnas, szef organizacji transportu publicznego Judu, celem jest większa obecność kontrolerów „w terenie”, lepsze poznanie potrzeb pasażerów oraz budowanie przyjaznych relacji opartych nie tylko na kontrolowaniu, ale także na udzielaniu pomocy i informacji.
Zgodnie z założeniami projektu, kontrolerzy będą pracować w zespołach 2-3 osobowych, podróżując wyznaczonymi liniami razem z pasażerami. Część dotychczasowych patroli będzie nadal działać w tradycyjnej formule – kontrolując bilety podczas szybkiego wejścia na przystankach. Judu zapowiada, że projekt pilotażowy potrwa do jesieni 2025 roku, a jego efekty zostaną szczegółowo przeanalizowane. Jeśli nowa formuła się sprawdzi, mobilna kontrola na stałe zastąpi tradycyjne patrole.
Frontem do pasażera
Inspiracją dla projektu były doświadczenia zagraniczne, m.in. z Austrii, gdzie podobne modele sprawdziły się jako skuteczna metoda poprawy jakości transportu i ograniczenia liczby pasażerów bez ważnych biletów. Judu podkreśla, że kluczowe jest zbliżenie się do pasażerów, budowanie pozytywnych relacji i aktywna obecność kontrolerów na pokładach pojazdów.
Obecnie w stołecznej komunikacji publicznej pracuje około 250 kontrolerów, którzy każdego miesiąca sprawdzają od 250 do 300 tysięcy biletów na 106 liniach autobusowych i trolejbusowych. Średnio z komunikacji publicznej codziennie korzysta ponad 197 tysięcy pasażerów, realizując około 550 tysięcy przejazdów. Oprócz kontroli biletów, zadaniem mobilnych kontrolerów będzie także dbanie o porządek i bezpieczeństwo, zwłaszcza w sytuacjach, gdy pasażerowie zachowują się w sposób uciążliwy lub zagrażający innym podróżnym.
Judu zapowiada, że pasażerowie będą mogli zgłaszać swoje uwagi i sugestie dotyczące pracy mobilnych kontrolerów, co pomoże dopracować model przed ewentualnym wdrożeniem go na stałe. Opinie można przesyłać na adres: [email protected].
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze