Więcej praw dla pieszych!
25 września w Sejmie uchwalono nowelizację kodeksudrogowego. Zmiana wejdzie w życie w 2017 r. i zakłada, że piesi będą mielipierwszeństwo przed pojazdami nie tylko na przejściu dla pieszych, ale takżenim wejdą na ?zebrę?.
Zgodnie z art. 13 obowiązującego prawa o ruchu drogowym,pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko, zobowiązany jest zachowaćszczególną ostrożność. Pieszy znajdujący się już na przejściu ma pierwszeństwoprzed pojazdem. W świetle nowychprzepisów, pierwszeństwo będzie przysługiwało nie tylko pieszym już znajdującymsię na przejściu, ale także tym, którzy oczekują na możliwość wejścia na?zebrę?. Intencją nowej regulacji jest zobowiązanie wszystkich pojazdów(wyjątek stanowią tu tramwaje) do zatrzymania się przed przejściem w sytuacji, gdy zbliża się do niego pieszy.Kierujący tramwajem zbliżając się do przejścia muszą natomiast zachowaćszczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa osobom już znajdującym się naprzejściu.
Przyjęta ustawa uprzywilejowuje pieszych, ale nie zwalniaich z obowiązku upewnienia się, czy kierujący pojazdem rzeczywiście udziela mupierwszeństwa.
Z projektem niniejszej nowelizacji wystąpiła posłankaPlatformy Obywatelskiej Beata Bublewicz, argumentując, że takie rozwiązaniejest z powodzeniem stosowane w większości państw europejskich (m.in. Austria,Francja, Holandia, Niemcy, kraje skandynawskie). W Polsce aż 200 osób rocznieginie na pasach. Wprowadzenie nowych przepisów ma na celu ochronę najsłabszychuczestników ruchu drogowego ? wyjaśnia posłanka.
Zmotoryzowani mają wątpliwości
Mimo że nowelizacja wejdzie w życie dopiero za jakiś czas,to już zdążyła wzbudzić wiele sprzecznych emocji. Podczas głosowania 215 posłów opowiedziało się?za?, 180 ?przeciw?, a 33 wstrzymało się od głosu. Przeciwko nowelizacji byliposłowie PiS, upatrując w niej zagrożenia. Projekt ten jest w ich opiniirewolucją, do wprowadzenia której należałoby przeprowadzić kampanięinformacyjną. Stwierdzają, że zmiana nie poprawi stanu bezpieczeństwa nadrogach. Argumentują, że nie znają żadnej ekspertyzy, która by jednoznaczniestwierdzała, iż niniejszy przepis redukuje liczbę wypadków czy usprawnia ruch.
Uzasadnienie zmiany przepisów
W odpowiedzi poseł Beata Bublewicz przedstawiła wynikiekspertyzy, sporządzonej przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, astanowiącej porównanie ochrony prawnej pieszego w Polsce w porównaniu zczternastoma innymi państwami europejskimi. W świetle tych wyników, proponowanazmiana ma szansę istotnie wzmocnić ochronę bezpieczeństwa pieszych. Wedługprzytaczanych przez Bublewicz danych,wskaźnik zagrożenia pieszego w Polsce jest 3-krotnie wyższy od średniejeuropejskiej, co nowe przepisy mają zmienić. Mimo tak dużych emocji towarzyszących tejustawie, została ona przegłosowana. Ma wejść w życie 1 stycznia 2017.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze