Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Więcej pieniędzy z KPO na autobusy i pociągi

infotrans
29.04.2021 16:00
0 Komentarzy

Po konsultacjach społecznych wprowadzono zmiany w wydatkowaniu środków z Krajowego Planu Odbudowy – poinformowało PAP w czwartek, 29 kwietnia, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zmiany wprowadzone w Krajowym Planie Odbudowy od piątku będą dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – zapowiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.

w sumie 770 mld zł

We wtorek Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy w sprawie ratyfikacji decyzji o zwiększeniu zasobów własnych w budżecie UE, który został przekazany do Sejmu. Od ratyfikacji tej ustawy zależy uruchomienie unijnego budżetu na lata 2021-2027 a także Instrumentu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, czyli w sumie 770 mld zł.

Warunkiem koniecznym do uruchomienia tych środków jest przyjęcie projektu Krajowego Planu Odbudowy, który kilka miesięcy temu przygotowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Taki dokument musi przygotować każde państwo członkowskie i przedstawić Komisji Europejskiej do końca kwietnia. W piątek Krajowy Plan Odbudowy ma przyjąć w trybie obiegowym Rada Ministrów. W dokumencie wskazano, na co mogą być przeznaczone środki, które Polska otrzyma z unijnego Instrumentu Odbudowy i Zwiększenia Odporności, czyli około 58 miliardów euro. W tej kwocie 23,9 mld euro stanowią dotacje, natomiast 34,2 mld euro to pożyczki. Zgodnie z założeniami KE, pieniądze z KOP mogą zostać przeznaczone na przedsięwzięcia w pięciu obszarach, takich jak: odporność i konkurencyjność gospodarki, zielona energia i zmniejszenie energochłonności, transformacja cyfrowa, efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia oraz zielona inteligentna mobilność.

Jak poinformował PAP resort funduszy, wyniku konsultacji społecznych w przekazanej do rządu wersji projektu KPO zostaną też uwzględnione postulaty zgłoszone w ostatnich tygodniach m.in przez samorządy, instytucje samorządowe a także klub Lewicy.

Transport dofinansowany

W nas najbardziej intersującym obszarze – „zielona inteligentna mobilność” zwiększono alokację na wymianę taboru autobusowego na nisko lub zeroemisyjny do 1 131 mln euro. (postulat samorządów).

Wzrosła też pula pieniędzy na linie kolejowe z 2 092 mln euro na 2 392 mln euro oraz kwota na wsparcie zakupu pasażerskiego taboru kolejowego – krajowego i regionalnego(z 399 mln euro na 965 mln euro).

Wyraźnie podkreślono możliwość finansowania infrastruktury rowerowej (postulat samorządów).

Kolejne zmiany dotyczą obszaru „odporność i konkurencyjność gospodarki”, w którym zwiększono środki na inwestycje dla przedsiębiorstw m.in. w nowe produkty, usługi, szkolenia pracowników związane z dywersyfikacją działalności. Pulę, która w pierwotnej wersji miała wynosić 300 mln euro zwiększono do 500 mln euro. (postulat Lewicy).

W ramach inwestycji związanej z doposażeniem pracowników/przedsiębiorstw umożliwiającym pracę zdalną rozszerzono katalog odbiorców wsparcia o organizacje pozarządowe. Uwzględniono też kolejny postulat organizacji pozarządowych, czyli wykluczono wsparcie dla projektów inwestycyjnych w źródła energii, takie jak odpady (spalarnie). Uzupełniono reformę związaną z likwidacją barier dla OZE o ułatwienie możliwości realizacji inwestycji w zakresie lądowych elektrowni wiatrowych (postulat NGO).

Cześć pożyczkowa

Z informacji MFiPR wynika, że w KPO są też zmiany obejmujące część pożyczkową KPO. Zwiększy się m.in. pula na inwestycje w poprawę efektywności energetycznej i OZE w przedsiębiorstwach. W ramach rozwoju sieci przesyłowych i inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej dodano środki na budowę magazynów energii elektrycznej. Zwiększono środki na wsparcie rozwoju morskich farm wiatrowych. Rozszerzono także zakres interwencji dotyczącej zielonych miast, włączając duże miasta. Dodano inwestycje w zakresie zielonego budownictwa wielorodzinnego i inwestycje w zwiększenie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich. Wyodrębniono także środki na rzecz zwiększenia dostępności do Internetu – rozwoju sieci komórkowej piątej generacji (5G).

Są też zmiany dotyczące np. systemu wdrażania KPO. Rozszerzono skład Komitetu KPO o przedstawicieli samorządów terytorialnych, partnerów społecznych i gospodarczych oraz organizacji pozarządowych, związków zawodowych, branżowych. Opisano rolę samorządu terytorialnego w systemie realizacji KPO.

Komentarze