Więcej pasażerów w częstochowskich autobusach i tramwajach MPK
Rośnie liczba pasażerów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. I to w porównaniu z wynikami sprzed pandemii.
Porównując analogiczne okresy sprzed pandemii do roku bieżącego (jeszcze przed obowiązującymi zmianami w organizacji ruchu na terenie miasta), w częstochowskich autobusach i tramwajach jest teraz więcej pasażerów i to o jedną szóstą!
kompleksowe badania
Biuro Inżyniera Ruchu UM przeprowadziło kompleksowe badania potoków pasażerskich w tramwajach i autobusach komunikacji miejskiej, porównując wyniki z lat 2019 i 2022. Wnioski z badań są bardzo pozytywne: zainteresowanie transportem miejskim zauważalnie wzrosło – liczba pasażerów wzrosła rok do roku o ponad 16%, osiągając szacunkowo w roku bieżącym łącznie 36,3 mln. Dla porównania w roku 2019 z linii obsługiwanych przez miejskiego przewoźnika skorzystało ponad 31 mln osób.
Badania oparto na wynikach z automatycznych bramek zliczających pasażerów w pojazdach MPK, odnosząc liczbę autobusów i tramwajów do ogółu floty przewoźnika. Są to zatem wartości uśrednione i obliczane proporcjonalnie.
-„Miasto nowoczesne to takie, w którym funkcjonuje nowoczesna komunikacja. Wzrost liczby pasażerów naszego MPK świadczy o tym, że proces unowocześniania infrastruktury i taboru idzie w dobrym kierunku. Czuję satysfakcję, bo takie było założenie programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”, w ramach którego zrealizowaliśmy m.in. największe w historii inwestycje tramwajowe czy kupiliśmy prawie setkę nowych autobusów – podkreśla prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i dodaje: – To oczywiście tylko część przedsięwzięć z ostatnich lat, które przyczyniły się do tego pozytywnego bilansu. Na tym nie poprzestajemy. Liczę, że polskie miasta, w tym Częstochowa, ponownie będą mogły korzystać z unijnych środków, dzięki którym możliwe będą następne inwestycje zwiększające popularność transportu publicznego.
W dni robocze
W badaniu najbardziej znaczący okazał się wzrost liczby pasażerów, którzy korzystają z komunikacji miejskiej w dni robocze. W 2019 r. było to niespełna 103 tys. przejazdów dziennie, a obecnie średnia frekwencja sięga 124 tys., przy czym w samym październiku 2022 r. w dni robocze odnotowano niemal 130 tys. przejazdów w przeciętnym dniu roboczym, a w pojedynczych przypadkach sumaryczna frekwencja ze wszystkich linii zbliżała się do 150 tys.
Nie ulega wątpliwości, iż zainteresowanie komunikacją miejską zdecydowanie wzrosło – w przypadku dni roboczych o ponad 20%. W soboty wzrost frekwencji był kilkunastoprocentowy, spadła natomiast liczba pasażerów podróżujących w niedzielę i święta. Zbiegło się to z wprowadzeniem ogólnopolskiego zakazu handlu, co może tłumaczyć trend przeciwny w dniach z czerwoną kartką w kalendarzu.
Paliwo i oferta
Innymi czynnikami, które mogą mieć wpływ na wymienione wzrosty są:
- wysokie ceny paliw i innych opłat eksploatacyjnych pojazdów prywatnych,
- atrakcyjne ceny biletów względem pozostałych podwyżek inflacyjnych, rozbudowa specjalnych stref ekonomicznych, w szczególności w rejonie ulic: Legionów, Strefowej, Kusięckiej, Korfantego, Bojemskiego i Ekonomicznej (skupiających coraz więcej dużych zakładów pracy).
- rozszerzenie oferty przewozowej za sprawą skomunikowania nowych odcinków, które w 2019 r. pozbawione były transportu publicznego, czyli północnego odcinka ulicy Ludowej, Drogowców, Przestrzennej i zachodniego odcinka Piastowskiej,
- objęcie komunikacją organizowaną przez miasto Częstochowę nowych miejscowości w sąsiednich gminach m.in. Woli Kiedrzyńskiej, Wierzchowiska, Wancerzowa i Mstowa, pozwalając skomunikować dodatkowo ponad 7 tys. mieszkańców regionu
- czy wreszcie dołączenie do grona pasażerów obywateli Ukrainy.
Przewiduje się, że głównie za sprawą podróży tramwajami, które najsprawniej przemieszczają się na osi północ-południe miasta przy zmianach w organizacji ruchu spowodowanej dużymi budowami w mieście, wzrost liczby pasażerów MPK może się utrzymać także w kolejnym roku. W ten sposób MPK, przynajmniej w jakiejś części, odrabia straty spowodowane pandemicznymi obostrzeniami, a obecnie rosnącą inflacja i kryzysem na rynku energetycznym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze