WASKO wykona wrocławski ITS
30 grudnia 2010 r. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta Wrocław wybrał dostawcę Inteligentnego Systemu Transportu. Zwycięzcą zostało konsorcjum WASKO SA. z Gliwic i GERTRUDE S.A.E.M. z Bordeaux, które zaproponowało cenę za wykonanie zlecenia na poziomie 109 664 375,04 zł brutto. Przypomnijmy, że francusko-polskie konsorcjum będzie bazować na projekcie firm Scott Wilson i Opensky, które w 2009 r. przygotowały na zlecenie magistratu koncepcję wdrożenia systemu oraz dokumentację. Co ciekawe –wówczas koszt inwestycji szacowno na około 88 mln zł netto, czyli nieznacznie więcej niż ostatecznie zażądał wykonawca. Łącznie we wrocławskich negocjacjach (które rozpoczęły się w listopadzie 2009 r.) wzięło udział 7 firm, w tym:
1) INDRA SISTEMAS S.A., Madryt, Hiszpania
2) Konsorcjum: IBM Polska Sp. z o.o., Warszawa + IBM Svenska AB, Sztokholm, Szwecja + IBM Singapore Pte Ltd, Singapur
3) Konsorcjum: WASKO S.A., Gliwice + GERTRUDE S.A.E.M., Bordeaux, Francja
4) Konsorcjum: SIEMENS Sp. z o.o., Warszawa + Siemens Aktiengesellschaft, Monachium, Niemcy + Alcatel-Lucent Polska, Warszawa
5) Konsorcjum: ADT Fire and Security Sp. z o.o., Warszawa + Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas S.A., prowincja Madryt, Hiszpania
6) Konsorcjum: Peek Trafic Sp. z o.o., Rudawa + Peek Trafic Limited, Hampshire, Wielka Brytania + DELCAN, Ontario, Kanada
7) Konsorcjum: ELEKTROTIM S.A., Wrocław + Sociedad Iberica Construcciones Electricas S.A. SICE, Madryt, Hiszpania.
Jak widać pod względem liczby prym we wrocławskim przetargu wiodły firmy hiszpańskie. Aż trzy z nich starały się (samodzielnie lub w konsorcjach) o kontrakt na wykonanie ITS. Ostatecznie to zamówienie wygrało konsorcjum francusko-polskie.
Generalnie wrocławski ITS będzie gotowy jeszcze przed EURO 2012. Ruch we Wrocławiu będzie monitorowało Centrum Zarządzania Ruchem, które powstanie przy ul. Strzegomskiej. W środku, na wielkiej tablicy wizyjnej kontrolerzy będą mogli obserwować prawie całe miasto. System Sterowania Ruchem obejmie 153 skrzyżowania. Głównym celem jego działania będzie upłynnienie ruchu, ale z naciskiem na uprzywilejowanie komunikacji miejskiej. Dzięki detektorom ruchu na skrzyżowaniach system będzie wiedział, gdzie tworzą się największe korki i tak przestawi sygnalizację świetlną, by je rozładować. System usprawni również kursowanie komunikacji miejskiej. Komputery zadbają, by tramwaje i autobusy miały \’zieloną falę\’. Dotyczy to zwłaszcza szybkiego Tramwaju Plus. Tutaj system zostanie sprzężony z mobilną informacją pasażerską, dzięki temu na większości przystanków Tramaju Plus wyświetlać się będzie informacja, kiedy faktycznie przyjedzie pojazd. Inne tablice elektroniczne podawać będą kierowcom komunikaty o tym, gdzie są korki, utrudnienia z powodu remontów ulic i jak je ewentualnie objechać. Podadzą także sugerowany czas dojazdu np. do centrum.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze