Warszawski Transport Publiczny: Dopłacamy ok. 75% do każdego skasowanego biletu
11 grudnia 2025 r. Rada m.st. Warszawy przyjęła budżet miasta na 2026 rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową do 2055 r.
Decyzja otwiera drogę do kontynuacji wielkich inwestycji infrastrukturalnych – w tym w metro, tramwaje i komunikację miejską, która pozostanie silnie dotowana, aby chronić pasażerów przed wzrostami cen biletów. Tego dnia prezydent Rafał Trzaskowski podkreślił, że „kontynuujemy wielką ofensywę inwestycyjną”, a stabilny system finansowania i dostęp do środków KPO „pozwalają planować rozwój na miarę europejskiej stolicy”.
Rozkład jazdy:
- Ile Warszawa przeznaczy na transport publiczny w 2026 roku?
- Jakie inwestycje transportowe znalazły się w budżecie stolicy?
- Co dopłata miasta oznacza dla ceny biletu pasażera?
Transport publiczny w budżecie 2026 – kluczowe liczby i decyzje
Budżet Warszawy na 2026 rok zakłada rekordowe wsparcie dla transportu publicznego na poziomie ponad 5 mld zł. Jak podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski, „dopłacamy z budżetu miasta ok. 75% do każdego skasowanego biletu, bo zależy nam, aby transport publiczny był dostępny dla każdego”. Podczas sesji prezydent wskazał, że gdyby nie dopłata miasta, „bilet miesięczny kosztowałby blisko 400 zł, a bilet 75-minutowy – 17 zł”. To jasno obrazuje skalę zaangażowania stolicy w utrzymanie atrakcyjności komunikacji miejskiej.
W latach 2026–2030 Warszawa przeznaczy na inwestycje 16,9 mld zł, z czego 3,94 mld zł trafi na nie już w 2026 r. Szczególnie istotną częścią wydatków są jednak środki dedykowane transportowi publicznemu – autobusom, tramwajom i nowym liniom metra. Budżet 2026 formalnie zabezpiecza prace przygotowawcze do rozbudowy II linii metra o trzy nowe stacje w kierunku Ursusa: Ursus-Niedźwiadek, Posag 7 Panien i Ursus Północny. Przyszłe stacje mają być powiązane z kolejowymi węzłami przesiadkowymi, co znacząco wzmocni integrację transportu miejskiego w dynamicznie rozwijającej się dzielnicy.
Równolegle trwają przygotowania do realizacji nowych linii tramwajowych – m.in. na Gocław i Zieloną Białołękę – co jest możliwe dzięki środkom z KPO. Planowane trasy tramwajowe wpisują się w strategię rozwijania ekologicznych środków transportu, uzupełniając dotychczasowe inwestycje drogowe i pieszo-rowerowe.
Inwestycje okołotransportowe
W budżecie znajdują się również środki na przebudowę kluczowych przestrzeni miejskich, które stanowią naturalne otoczenie infrastruktury komunikacji miejskiej. Dotyczy to m.in. okolic Pałacu Kultury i Nauki, Placu Grzybowskiego oraz ulic Złotej i Zgoda. Kontynuowane są również projekty związane z Historycznym Centrum Warszawy i rewitalizacją Starej Pragi – obszarów o dużym znaczeniu dla ruchu pasażerskiego.
Nie zabrakło także miejsca dla strategicznego, rekordowego programu „Warszawa chroni”. Część jego zadań ściśle wiąże się z funkcjonowaniem transportu publicznego, obejmując zabezpieczenie dostępu do infrastruktury krytycznej, w tym węzłów przesiadkowych oraz awaryjnych zasobów miejskich. Program wart 206 mln zł realizowany jest w latach 2024–2027.
W zakresie inwestycji okołotransportowych znaczącą rolę pełnią także projekty sportowe i edukacyjne, które wpływają na mobilność mieszkańców. Budowa nowych obiektów oraz modernizacja istniejących – m.in. stadionu Skry, toru łyżwiarskiego Stegny czy Areny Ursynów – zwiększą ruch pasażerski, co z kolei wymusza kolejne optymalizacje w planowaniu komunikacji miejskiej. Jak podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski, „te miliardy inwestowane w Skrę, Polonię, Stegny czy baseny osiedlowe to fundament pod olimpijskie marzenia… To działania, które sprawią, że Warszawa będzie gotowa, by ubiegać się o organizację Igrzysk Olimpijskich – patrzymy odważnie w przyszłość”.
Skarbnik miasta, Marzanna Krajewska, zwróciła uwagę na stabilność finansową stolicy, która jest warunkiem rozwoju komunikacji miejskiej. W 2026 r. dzielnice otrzymają rekordowe budżety; jednocześnie miasto zaciągnie nowe zobowiązania dłużne na poziomie 12,1 mld zł, pozostając poniżej ustawowych limitów. Jak podkreśliła Krajewska, „Miasto zachowuje bufor bezpieczeństwa w regule indywidualnego limitu obsługi długu w każdym z lat prognozy”.




Komentarze