Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawski Transport Publiczny: Dopłacamy ok. 75% do każdego skasowanego biletu

infotrans
11.12.2025 21:05
0 Komentarzy

11 grudnia 2025 r. Rada m.st. Warszawy przyjęła budżet miasta na 2026 rok oraz Wieloletnią Prognozę Finansową do 2055 r.

Decyzja otwiera drogę do kontynuacji wielkich inwestycji infrastrukturalnych – w tym w metro, tramwaje i komunikację miejską, która pozostanie silnie dotowana, aby chronić pasażerów przed wzrostami cen biletów. Tego dnia prezydent Rafał Trzaskowski podkreślił, że „kontynuujemy wielką ofensywę inwestycyjną”, a stabilny system finansowania i dostęp do środków KPO „pozwalają planować rozwój na miarę europejskiej stolicy”.

Rozkład jazdy:

  1. Ile Warszawa przeznaczy na transport publiczny w 2026 roku?
  2. Jakie inwestycje transportowe znalazły się w budżecie stolicy?
  3. Co dopłata miasta oznacza dla ceny biletu pasażera?
Warszawa nie zwalnia tempa. Rekordowe środki na transport publiczny w budżecie 2026
Budżet Warszawy 2026 przyjęty. Metro, tramwaje i transport publiczny z największym wsparciem w historii

Transport publiczny w budżecie 2026 – kluczowe liczby i decyzje

Budżet Warszawy na 2026 rok zakłada rekordowe wsparcie dla transportu publicznego na poziomie ponad 5 mld zł. Jak podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski, „dopłacamy z budżetu miasta ok. 75% do każdego skasowanego biletu, bo zależy nam, aby transport publiczny był dostępny dla każdego”. Podczas sesji prezydent wskazał, że gdyby nie dopłata miasta, „bilet miesięczny kosztowałby blisko 400 zł, a bilet 75-minutowy – 17 zł”. To jasno obrazuje skalę zaangażowania stolicy w utrzymanie atrakcyjności komunikacji miejskiej.

W latach 2026–2030 Warszawa przeznaczy na inwestycje 16,9 mld zł, z czego 3,94 mld zł trafi na nie już w 2026 r. Szczególnie istotną częścią wydatków są jednak środki dedykowane transportowi publicznemu – autobusom, tramwajom i nowym liniom metra. Budżet 2026 formalnie zabezpiecza prace przygotowawcze do rozbudowy II linii metra o trzy nowe stacje w kierunku Ursusa: Ursus-Niedźwiadek, Posag 7 Panien i Ursus Północny. Przyszłe stacje mają być powiązane z kolejowymi węzłami przesiadkowymi, co znacząco wzmocni integrację transportu miejskiego w dynamicznie rozwijającej się dzielnicy.

Równolegle trwają przygotowania do realizacji nowych linii tramwajowych – m.in. na Gocław i Zieloną Białołękę – co jest możliwe dzięki środkom z KPO. Planowane trasy tramwajowe wpisują się w strategię rozwijania ekologicznych środków transportu, uzupełniając dotychczasowe inwestycje drogowe i pieszo-rowerowe.

Inwestycje okołotransportowe

W budżecie znajdują się również środki na przebudowę kluczowych przestrzeni miejskich, które stanowią naturalne otoczenie infrastruktury komunikacji miejskiej. Dotyczy to m.in. okolic Pałacu Kultury i Nauki, Placu Grzybowskiego oraz ulic Złotej i Zgoda. Kontynuowane są również projekty związane z Historycznym Centrum Warszawy i rewitalizacją Starej Pragi – obszarów o dużym znaczeniu dla ruchu pasażerskiego.

Nie zabrakło także miejsca dla strategicznego, rekordowego programu „Warszawa chroni”. Część jego zadań ściśle wiąże się z funkcjonowaniem transportu publicznego, obejmując zabezpieczenie dostępu do infrastruktury krytycznej, w tym węzłów przesiadkowych oraz awaryjnych zasobów miejskich. Program wart 206 mln zł realizowany jest w latach 2024–2027.

W zakresie inwestycji okołotransportowych znaczącą rolę pełnią także projekty sportowe i edukacyjne, które wpływają na mobilność mieszkańców. Budowa nowych obiektów oraz modernizacja istniejących – m.in. stadionu Skry, toru łyżwiarskiego Stegny czy Areny Ursynów – zwiększą ruch pasażerski, co z kolei wymusza kolejne optymalizacje w planowaniu komunikacji miejskiej. Jak podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski, „te miliardy inwestowane w Skrę, Polonię, Stegny czy baseny osiedlowe to fundament pod olimpijskie marzenia… To działania, które sprawią, że Warszawa będzie gotowa, by ubiegać się o organizację Igrzysk Olimpijskich – patrzymy odważnie w przyszłość”.

Skarbnik miasta, Marzanna Krajewska, zwróciła uwagę na stabilność finansową stolicy, która jest warunkiem rozwoju komunikacji miejskiej. W 2026 r. dzielnice otrzymają rekordowe budżety; jednocześnie miasto zaciągnie nowe zobowiązania dłużne na poziomie 12,1 mld zł, pozostając poniżej ustawowych limitów. Jak podkreśliła Krajewska, „Miasto zachowuje bufor bezpieczeństwa w regule indywidualnego limitu obsługi długu w każdym z lat prognozy”.

Budżet Warszawy 2026 przyjęty. Metro, tramwaje i transport publiczny z największym wsparciem w historii
Budżet Warszawy 2026 przyjęty. Metro, tramwaje i transport publiczny z największym wsparciem w historii

Komentarze