Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawska Polityka Mobilności ? czas na konsultacje

infotrans
09.09.2016 14:05
0 Komentarzy

Warszawska Polityka Mobilności to dokument strategicznywyznaczający cele i sposoby nowego, aktywnego sposobu zarządzania komunikacją wmieście. Po konsultacjach społecznych, które trwają do 10 października,zostanie przyjęty zarządzeniem Prezydenta m.st. Warszawy.

Priorytetem będzie edukacja transportowa i zmianaświadomości społeczeństwa, prowadząca do zmiany sposobu odbywania podróży pomieście. Warszawska polityka mobilności jest zbieżna z oczekiwaniamiwarszawiaków dotyczącymi m.in. zapewnienia alternatywnych dla samochodu formodbywania podróży (transport zbiorowy, rower, pieszo), przekształcania ulic iplaców dotychczas zawłaszczonych przez samochody, umożliwiania korzystania zotwartych, publicznych przestrzeni i aktywnego współuczestniczenia w życiumiasta. WPM opiera się na takich działaniach jak: wspieranie budowy ładuprzestrzennego miasta; zwiększenie roli transportu zbiorowego, ruchu pieszego irowerowego; przekształcenia przestrzeni publicznych i przywracanie im ichspołecznej roli; dostosowanie parametrów ulic do planowanych funkcji;określenie nowej – ograniczonej – roli samochodu w mieście; porządkowanieparkowania, transportu ładunków, dostaw towarów i obsługi ruchu turystycznego.Z projektem WPM można zapoznać się tutaj. Do 10 października trwają konsultacjespołeczne tego dokumentu. Główne obszary Warszawskiej Polityki Mobilności to

Zagospodarowanie przestrzenne

To m.in. normy parkingowe; plany transportowe dla planówmiejscowych, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu; planyrozwojowe dla rejonów, węzłów przesiadkowych, terenów planowanych zmianzabudowy. Jednym z działań na najbliższe lata, zwłaszcza w centrum miasta,będzie rewaloryzacja ulic i placów.

Wpływanie na popyt

Zachęcanie do odbywania podróży pieszo, rowerem lubkomunikacją miejską. Wpływanie na popyt to np.: promowanie i wspieranieelastycznych godzin pracy; niższe taryfy w komunikacji poza szczytem; e-usługi;telekonferencje i telespotkania; praca zdalna, wykonywana częściowo w pracy lubw domu; ograniczanie dostępności obszarów (strefa śródmiejska, centradzielnic) dla ruchu samochodowego.

Ruch pieszy

Rosnąca rola trans?portu pieszego, zwłaszcza w centrummiasta; przejścia do i w obrębie węzłów przesiadkowych. Planowane działania tom.in.: poprawa dostępności ulic dla osób o ograniczonej mobilności (przejściaprzez jezdnie, likwidacja barier, dostosowanie sygnalizacji); odzyskiwanieprzestrzeni publicznych dla funkcji np. kulturalno-usługowych; standardyprojektowania; poprawa bezpieczeństwa pieszych.

Transport zbiorowy

Doprowadzenie do 65% udziału komunikacji miejskiej wobsłudze wszystkich podróży wykonywanych w Warszawie środkami transportu oraz80% udziału w przypadku podróży do obszaru śródmiejskiego i 50% udziału nagranicy Warszawy. Działnia to m.in. rozszerzenie współpracy z samorządami aglomeracji;modernizowanie i rozwój komunikacji autobusowej i tramwajowej; kontynuacjabudowy metra; usprawnienie komunikacji kolejowej; wdrażanie rozwią?zań zzakresu inteligentnych systemów transportowych (ITS).

Ruch rowerowy

Celem jest osiągnięcie 10% udziału w codziennie lub prawiecodziennie odbywanych podróżach w sezonie wiosenno-letnim, a w strefieśródmiejskiej ponad 20%. Służyć temu ma np.: budowa dróg dla rowerów, pasów ikontrapasów; dopuszczenie ruchu pod prąd na ulicach jednokierunkowych;tworzenie tzw. stref tempo 30; likwidowanie barier w pokonywa?niu skrzyżowań;podwyższanie bezpieczeństwa; zorganizowanie miejskiego serwisu rowerowego.

Ruch samochodowy

Ograniczenie roli samochodów w mieście, zwłaszcza w strefieśródmiejskiej poprzez m.in. strefowanie ruchu; zmniejszanie prze?pustowościulic i skrzyżowań; priorytetowe traktowanie ruchu pieszego; rozwój systemówcarsharingu; wspieranie korzystania z samochodów o małych gabarytach, z małymisilnikami i z ekologicznymi napędami. Przeciwstawienie się presjizmotoryzowanych umożliwi przeznaczenie miejsc dotychczas zajmowanych przezsamochody na inne cele, m.in. na poprawę warunków ruchu pieszego i rowerowegooraz rozwój społecznych i kulturowych funkcji ulic.

Parkowanie

Zarządzanie parkowaniem poprzez m.in. eliminowanienielegalnego parkowania; zastąpienie parkowania na chodnikach parkowaniem napasach postojowych, w zatokach, na parkingach; system zarządzania parkowaniem;zwiększenia sprawności SPPN.

Transport ładunków

Zorganizowanie systemu dostaw ładunków, obejmującego m.in. współpracę zcentrami logistycz?nymi przy ustalaniu tras i okresów ruchu samochodówtowaro?wych oraz organizację postoju pojazdów zaopatrzenia, ograniczaniedostępności poszczególnych obszarów miasta dla samochodów ciężarowych wzależności od tonażu.

Edukacja i promocja

Działania związane oddziaływaniem finansowym, promocją i edukacją, m.in.:uprzywilejowanie w SPPN pojazdów niskoemisyjnych; kontrola poprawnościparkowania oraz wnoszenia opłat; utworzenie ośrodka szkoleniowego – MiasteczkaMobilności MIMO; wznowienie obrad tzw. Warszawskiego Okrągłego Stołu Transportowegopod nazwą Warszawski Okrągły Stół Mobilności (WOSM).

Konsultacje społeczne:

Do 10 października trwają konsultacje społeczne tego dokumentu. Zapraszamy nadebat:

– debatę wprowadzającą w cykl warsztatów ? 14 września 2016 r.(środa) w godz. 17.30?20.30, Pałac Kultury i Nauki, sala im. StefanaKisielewskiego, wejście od ul. Marszałkowskiej, po prawej stronie od głównegowejścia

– debatę podsumowującą konsultacje ? 7 grudnia 2016 r. (środa)w godz. 17.30?20.30, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Dobra 55, sala316 im. Samuela Lindego, III piętro

i warsztaty:

  • 17 września 2016 r. (sobota), godz. 10.00?16.00 warsztatplenerowy na terenie zajezdni Woronicza podczas Dni Transportu Publicznego, ul.Woronicza 29

  • 20 września 2016 r. (wtorek), godz. 17.30?20.30, ?Marzycielei Rzemieślnicy?, Dom Towarowy Braci Jabłkowskich, ul. Bracka 25, III piętro

  • 29 września 2016 r. (czwartek), godz. 17.30?20.30,Biblioteka Narodowa, al. Niepodległości 213, Sala Darczyńców

  • 8 października 2016 r. (sobota), godz. 17.30?20.30, MuzeumWarszawskiej Pragi, ul. Targowa 50/52

Uwaga: Prosimy o zgłaszanie udziału w warsztacie (opróczplenerowego) na adres mobilna@um.warszawa.pl
Uwagi można przekazać także drogą elektroniczną na adres mobilna@um.warszawa.pl;pocztą: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, ul. Marszałkowska 77/79, 00-683Warszawa lub osobiście: Biuro Drogownictwa i Komunikacji, w dni robocze w godz.08.00?16.00.

Komentarze