Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa z przetargiem na parkomaty. Szykuje się cyfrowa rewolucyjna

infotrans
24.03.2024 12:10
0 Komentarzy

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie ogłosił przetarg na dostawę i obsługę nowych parkomatów. Będzie ich mniej, będą obsługiwały płatności mobilne choć pozostaną też standardowe, obsługiwane bilonem.

-„Chcemy jednak, aby ich liczba mogła być nieograniczona. Wszyscy operatorzy, którzy spełnią nasze wymagania, będą mogli obsługiwać płatności mobilne. Ich integratorem będzie firma, która wygra przetarg na dostawę parkomatów i to ona będzie podpisywać umowy (po naszej akceptacji) z nowymi operatorami” – wyjaśnił ZDM.

gdzie bilonem?

„W listopadzie kończy się trwająca już niemal 10 lat umowa na dzierżawę i obsługę parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Aby strefa mogła dalej funkcjonować ogłosiliśmy przetarg na dostawę nowych urządzeń i nowych rozwiązań technologicznych” – poinformował ZDM.

Wyjaśnił, że w nowych parkometrach będzie możliwość przedłużenia kupionego w parkomacie biletu, a także możliwość płatności mobilnych.

Oferty w przetargu można składać do 23 kwietnia. Miasto, podobnie jak teraz, parkomaty będzie dzierżawiło.

W sumie na ulicach zostanie zamontowanych 1910 urządzeń, czyli o 197 mniej niż dotychczas.

-„Mniejsza liczba parkomatów wynika bezpośrednio z analiz, uwzględniających zmiany w zachowaniu kierowców. Zabezpieczamy się jednak na wypadek dalszego rozszerzania strefy, czy potrzeby ustawienia dodatkowych maszyn – w ramach opcji będziemy mogli pozyskać 800 kolejnych” – wyjaśnił ZDM.

Urządzenia będą różnić się od siebie wielkością i funkcjonalnością. 1100 parkomatów będzie służyło wyłącznie do opłacania postoju kartą lub blikiem. W pozostałych 810 będzie można posłużyć się również bilonem.

Warszawa/ Rewolucja w parkomatach, będzie ich mniej
Warszawa/ Rewolucja w parkomatach, będzie ich mniej

oszczędność dla miasta

ZDM wyjaśnił, że zmniejszenie liczby parkomatów przyjmujących bilon to nie tylko odpowiedź na trendy panujące wśród kierowców, ale też spora oszczędność dla miasta – do obsługi urządzeń gotówkowych potrzebne są dodatkowe osoby, które przywiozą lub odbiorą monety. „Parkomaty obsługujące bilon to urządzenia dużo bardziej skomplikowane, a przez to bardziej awaryjne i jednocześnie blisko o połowę droższe” – dodał Zarząd.

Prowadzone przez drogowców statystyki wskazują, że sposób płacenia za parkowanie się zmienia. Płatność bilonem czy kartą szybko traci na popularności – jeszcze w 2018 roku gotówka stanowiła 35 proc. wszystkich płatności, a karta 44 proc. W 2023 roku to już tylko odpowiednio 14 proc. i 39 proc. W 2024 roku większość kierowców – 53 proc. – płaci za parkowanie przy pomocy aplikacji mobilnych, 12 proc. robi to za pomocą gotówki a 35 proc. korzysta z kart debetowych.

„Przeanalizowaliśmy, z których urządzeń, dziś obsługujących strefę, korzystają płacący gotówką. To właśnie w tych miejscach będziemy lokowali nowe parkomaty, które będą posiadały tę funkcję” – wyjaśnił ZDM.

Wygodną funkcją dla kierowców będzie korzystanie z kodów QR. Nowe parkomaty będą wyposażone w czytniki. Wystarczy, że kierujący zeskanuje taki kod ze swojego telefonu (np. wygenerowany w dedykowanej aplikacji) a numer rejestracyjny jego samochodu uzupełni się automatycznie.

Czytniki QR będą miały jeszcze jedną funkcję – dzięki nim bilet zakupiony w parkomacie będzie można przedłużać, w podobny sposób jak dziś można to robić, korzystając z aplikacji mobilnej.

Warszawa/ Rewolucja w parkomatach, będzie ich mniej
Warszawa/ Rewolucja w parkomatach, będzie ich mniej

zmiana zasad

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego funkcjonuje w Warszawie od 1999 roku i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 roku granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i Ronda Radosława oraz fragment Pragi Północ. Za to od 2020 roku jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie – o część Woli i Pragi Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice oraz północny Mokotów. Dziś to blisko 60 tys. miejsc postojowych. Decyzja poprzedniego wojewody mazowieckiego o wstrzymaniu rozszerzenia o Saską Kępę i Kamionek, nie obroniła się przed sądem administracyjnym. Trwają prace nad propozycją objęcia SPPN kolejnych obszarów Mokotowa.

Obecnie w SPPN funkcjonuje trzech operatorów płatności mobilnych.

-„Chcemy jednak, aby ich liczba mogła być nieograniczona. Wszyscy operatorzy, którzy spełnią nasze wymagania, będą mogli obsługiwać płatności mobilne. Ich integratorem będzie firma, która wygra przetarg na dostawę parkomatów i to ona będzie podpisywać umowy (po naszej akceptacji) z nowymi operatorami” – wyjaśnił ZDM.

Aby umożliwić wejście na rynek mniejszym firmom czy startupom, ustalono minimalny próg prowizji (nie może być ona zerowa lub ujemna).(PAP)

Komentarze