Warszawa z przejściem podziemnym pod Dworcem Zachodnim. Teraz jeszcze tylko tramwaje
Przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim zostało w piątek oficjalnie udostępnione podróżnym. Nowe przejście jest szerokie na 60 metrów.
Obok przejścia tramwajarze wybudowali podziemny przystanek tramwajowy, z którego w połowie przyszłego roku ma wyruszyć tramwaj. Część tramwajowa uzyskała już pozwolenie na użytkowanie na początku października. O przygotowaniach do otwarcia pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaką szerokość ma nowe przejście podziemne pod Dworcem Zachodnim?
- Na kiedy planowane jest uruchomienie podziemnego przystanku tramwajowego?
- Ile pociągów zatrzymuje się każdego dnia na stacji Warszawa Zachodnia?
Na 60 metrów
Na wszystkie perony prowadzą ruchome schody. Wszędzie są też wyświetlacze z informacją o przyjazdach i odjazdach pociągów.
– Oto nowa, kolejowa Warszawa Zachodnia, nowoczesna, piękna i przede wszystkim wreszcie otwarta – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – Chcemy budować nowocześnie, chcemy budować tak, żebyśmy byli dumni w całej Europie i na całym świecie, że to w Polsce mamy supernowoczesną infrastrukturę kolejową, a pasażera przyciągamy właśnie tym, że tu jest przyjemnie, estetycznie, nowocześnie i przede wszystkim szybko przyjeżdża i szybko odjeżdża pociąg – dodał.
Przypomniał, że w tym roku kolejarze ogłosili postępowanie przetargowe na remont drugiego dworca – Warszawy Wschodniej za 4 mld zł. Wraz z miastem PKP uruchomiło także w tym roku wspólny bilet PKP Intercity i ZTM w Warszawie.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że dworzec Zachodni został dofinansowany z funduszy europejskich. – Półtora miliarda na sam dworzec, pół miliarda na tory otaczające, prawie miliard na podziemny przystanek tramwajowy – wyjaśniła.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił, że ta inwestycja to przykład wzorcowej współpracy rządu z samorządem, przy wykorzystaniu unijnych pieniędzy. – Dokładnie w ten sposób realizujemy te nasze marzenia o zupełnie nowej, nowoczesnej Warszawie, w której stawiamy na transport publiczny. To jest właśnie to, co jest moim i naszym wspólnym priorytetem – dodał.
Prezes PKP PLK Piotr Wyborski zaznaczył, że Dworzec Zachodni to stacja o największej liczbie pociągów pasażerskich, które zatrzymują się tu w ciągu doby. – To ponad 1100 pociągów, więc co piąty pociąg pasażerski w kraju zatrzymuje się na tej stacji. Do tej stacji można dojechać do wszystkie zakątki województwa mazowieckiego, jak również do największych miast na terenie kraju – dodał.
Zaznaczył też, że większość lokali w nowym przejściu jest już wynajętych i w ciągu kilku następnych miesięcy rozpoczną działalność.
Co dalej Warszawo?
– Polskie linie kolejowe nie zatrzymują się na stacji Warszawa-Zachodnia. Na terenie aglomeracji warszawskiej prowadzimy szereg działań inwestycyjnych, zarówno tych małych, jak i tych większych. Te małe to na przykład stacja, przystanek Warszawa Ursus Północny, który już za kilka dni będzie udostępniony w formie obu zmodernizowanych peronów – dodał.
Przypomniał modernizację Dworca Centralnego, co pozwoliło na zwiększenie przepustowości liczby pociągów na średnicy dalekobieżnej. Podkreślił, że w przyszłym roku kolejarze chcą rozpocząć modernizację Dworca Wschodniego oraz kontynuować modernizację linii od Warszawy Wawer do stacji Otwock, a także rozpoczną budowę przejścia podziemnego na stacji Warszawa Gdańska.
– Pracujemy nad opracowaniem dokumentacji projektowej do remontu średnicy pomiędzy stacją Warszawa Wschodnia a Warszawa Zachodnia. Jak również nad studiami wykonalności po to, aby zwiększyć liczbę torów i zwiększyć przepustowość na liniach wychodzących z Warszawy. Głównie na linii w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego, w kierunku Mińska Mazowieckiego – powiedział Wyborski.
Nowe przejście jest szerokie (60 metrów) i bardzo jasne, w przeciwieństwie do poprzedniego. Na wszystkie perony zawiozą podróżnych schody ruchome. Wszędzie są też wyświetlacze z informacją o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Pomieszczenia handlowe są jeszcze zamknięte, ale wiadomo co w nich będzie po informacjach naklejonych na drzwiach.
Podróżni czekali na otwarcie przejścia wiele miesięcy. W tym czasie dojście do peronów możliwe były tylko wybudowaną kładką, teraz skorzystają z wygodnych schodów ruchomych.
Warszawa Zachodnia to największa stacja kolejowa w Polsce obsługująca do 1 tys. pociągów dziennie. Kolejarze szacują, że z dworca oraz nowego przejścia podziemnego będzie korzystać ponad 100 tysięcy osób każdego dnia.(PAP)
Plus tramwaje
Aktualny stan prac nad podziemnym przystankiem tramwajowym przy stacji Warszawa Zachodniajes tbardzo zaawansowany. To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w stołecznym transporcie publicznym. Zakończona już przebudowa przejścia podziemnego na poziomie –1 połączyła Aleje Jerozolimskie, perony kolejowe oraz przyszłą część przystankową, tworząc fundament pod dalsze etapy projektu.
Na niższym poziomie –2 powstaje pierwszy w Warszawie podziemny przystanek tramwajowy; jego konstrukcja zasadnicza, obejmująca stropy, antresolę i kluczowe elementy łączące z tunelem pieszym, jest już wykonana.
Nowa trasa tramwajowa, której częścią będzie stacja, liczy około 1,6 km, z czego blisko 500 metrów poprowadzono w tunelu podziemnym. Inwestycja ma stworzyć szybkie, wygodne i w pełni zintegrowane połączenie tramwajowe z Dworcową częścią Warszawy, skracając czas dojazdu z Ochoty, rejonów ul. Grójeckiej i części dzielnic zachodnich. Według ostatnich harmonogramów ruch tramwajowy do Dworca Zachodniego miałby ruszyć w drugiej połowie 2026 roku, choć termin ten zależy od tempa prac wykończeniowych i instalacyjnych. Całość wpisuje się w długofalową modernizację warszawskiego transportu szynowego, wzmacniając integrację tramwaju, kolei i ruchu pieszego w jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych miasta.



Komentarze