Warszawa wzmacnia bezpieczeństwo pasażerów. 217 nowych AED w transporcie publicznym
Warszawa konsekwentnie rozbudowuje system szybkiej pomocy przedmedycznej. Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa poinformowało o zakupie 217 automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED).
Wszystko to w ramach projektu „AED-y dla Warszawy”, finansowanego z budżetu obywatelskiego. Urządzenia już wzmacniają sieć ratunkową stolicy, a część z nich trafia bezpośrednio do warszawskiego transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Ile automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) trafiło do Miejskich Zakładów Autobusowych w pierwszej partii?
- Ile AED planuje dokupić ZTM w ramach przyszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego?
- Ile AED znajduje się na mapie Warszawy 19115 według stanu na koniec 2025 roku?
Ważna rola komunikacji
Dotychczas AED-y można było znaleźć głównie na stacjach metra. Teraz ich liczba znacząco rośnie: z puli 217 sztuk aż 100 urządzeń trafiło do Miejskich Zakładów Autobusowych, gdzie zostaną zamontowane w elektrobusach i gazowcach. Kierowcy MZA zapoznają się z obsługą AED podczas obowiązkowych szkoleń okresowych. Rozmieszczenie w MZA wygląda następująco:
- 28 autobusów – zajezdnia Woronicza,
- 12 – Kleszczowa,
- 20 – Ostrobramska,
- 20 – Stalowa,
- 20 – Płochocińska.
A to nie koniec Projekt będzie kontynuowany także w przyszłym roku. W ramach nowej edycji budżetu obywatelskiego Zarząd Transportu Miejskiego zakupi kolejne 46 defibrylatorów, które zostaną zamontowane w:
- 18 radiowozach nadzoru ruchu ZTM,
- 5 radiowozach nadzoru ruchu Tramwajów Warszawskich,
- 18 budynkach ekspedycji MZA,
- 5 budynkach ekspedycji Tramwajów Warszawskich.
Wartość przyszłorocznej inwestycji to ok. 420 tys. zł.
Sieć AED
Kolejna setka defibrylatorów trafiła do radiowozów Straży Miejskiej, a 17 sztuk zasili ekspedycje tramwajowe – m.in. Annopol, Banacha, Kawęczyńska–Bazylika, Metro Młociny, Żerań FSO czy Cm. Wolski. Łączny koszt zakupu 217 urządzeń wyniósł 709 tys. zł. Równolegle SCB realizuje drugi komponent działań: zakup dodatkowych 149 AED dla jednostek miejskich. Trafiają one do:
- szkół i przedszkoli,
- bibliotek,
- domów kultury,
- miejsc spotkań seniorów,
- placówek administracji lokalnej.
To efekt zgłoszeń zgłaszanych przez dzielnice i odpowiada na realne potrzeby lokalowych systemów bezpieczeństwa.
Ponad 500 na mapie
Według stanu na koniec 2025 r. na mapie dostępnej w systemie Warszawa 19115 znajduje się już 517 AED, a mieszkańcy mogą zgłaszać kolejne lokalizacje do weryfikacji. To ważny element budowy spójnego modelu bezpieczeństwa – zwłaszcza że szansa na przeżycie nagłego zatrzymania krążenia spada z każdą minutą, a AED może być użyty zarówno przez ratowników, jak i osoby bez przeszkolenia, dzięki automatycznym komendom głosowym.
Podsumowując: Komunikacja zbiorowa to naturalne miejsce dla wzmacniania systemów ratowniczych – codziennie podróżują nią setki tysięcy osób, w różnym wieku i stanie zdrowia. Autobusy, tramwaje, metro i służby miejskie znajdują się w ciągłym ruchu, dzięki czemu AED w tych lokalizacjach realnie skraca czas dotarcia do osoby potrzebującej. Dodatkowo kierowcy, pracownicy nadzoru ruchu i strażnicy miejscy są – i będą – regularnie szkoleni z obsługi urządzeń.
Co warto podkreślić, Warszawa nie tylko kupuje kolejne urządzenia, ale buduje spójny i dostępny system szybkiej pomocy – od metra, przez autobusy i tramwaje, po radiowozy i placówki publiczne. Wprowadzenie ponad 360 nowych AED w ciągu jednego roku, z czego znacząca część trafiła i trafi bezpośrednio do transportu publicznego, sprawia, że stolica staje się jednym z najlepiej wyposażonych miast w Polsce pod względem dostępności defibrylatorów. To inwestycja, która – dosłownie – ratuje życie, a jednocześnie rozwija nowoczesny standard bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej.




Komentarze