Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa wzmacnia bezpieczeństwo pasażerów. 217 nowych AED w transporcie publicznym

infotrans
01.12.2025 16:04
0 Komentarzy

Warszawa konsekwentnie rozbudowuje system szybkiej pomocy przedmedycznej. Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa poinformowało o zakupie 217 automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED).

Wszystko to w ramach projektu „AED-y dla Warszawy”, finansowanego z budżetu obywatelskiego. Urządzenia już wzmacniają sieć ratunkową stolicy, a część z nich trafia bezpośrednio do warszawskiego transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Ile automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) trafiło do Miejskich Zakładów Autobusowych w pierwszej partii?
  2. Ile AED planuje dokupić ZTM w ramach przyszłorocznej edycji budżetu obywatelskiego?
  3. Ile AED znajduje się na mapie Warszawy 19115 według stanu na koniec 2025 roku?
Więcej ratunkowych urządzeń AED w przestrzeni Warszawy
Więcej ratunkowych urządzeń AED w przestrzeni Warszawy

Ważna rola komunikacji

Dotychczas AED-y można było znaleźć głównie na stacjach metra. Teraz ich liczba znacząco rośnie: z puli 217 sztuk aż 100 urządzeń trafiło do Miejskich Zakładów Autobusowych, gdzie zostaną zamontowane w elektrobusach i gazowcach. Kierowcy MZA zapoznają się z obsługą AED podczas obowiązkowych szkoleń okresowych. Rozmieszczenie w MZA wygląda następująco:

  • 28 autobusów – zajezdnia Woronicza,
  • 12 – Kleszczowa,
  • 20 – Ostrobramska,
  • 20 – Stalowa,
  • 20 – Płochocińska.

A to nie koniec Projekt będzie kontynuowany także w przyszłym roku. W ramach nowej edycji budżetu obywatelskiego Zarząd Transportu Miejskiego zakupi kolejne 46 defibrylatorów, które zostaną zamontowane w:

  • 18 radiowozach nadzoru ruchu ZTM,
  • 5 radiowozach nadzoru ruchu Tramwajów Warszawskich,
  • 18 budynkach ekspedycji MZA,
  • 5 budynkach ekspedycji Tramwajów Warszawskich.

Wartość przyszłorocznej inwestycji to ok. 420 tys. zł.

Defibrylator AED w gdańskim miejskim autobusie / Fot. GAIT - Facebook
Defibrylator AED w gdańskim miejskim autobusie / Fot. GAIT – Facebook

Sieć AED

Kolejna setka defibrylatorów trafiła do radiowozów Straży Miejskiej, a 17 sztuk zasili ekspedycje tramwajowe – m.in. Annopol, Banacha, Kawęczyńska–Bazylika, Metro Młociny, Żerań FSO czy Cm. Wolski. Łączny koszt zakupu 217 urządzeń wyniósł 709 tys. zł. Równolegle SCB realizuje drugi komponent działań: zakup dodatkowych 149 AED dla jednostek miejskich. Trafiają one do:

  • szkół i przedszkoli,
  • bibliotek,
  • domów kultury,
  • miejsc spotkań seniorów,
  • placówek administracji lokalnej.

To efekt zgłoszeń zgłaszanych przez dzielnice i odpowiada na realne potrzeby lokalowych systemów bezpieczeństwa.

Defibrylator AED w miejskim autobusie / Fot. MZK Zielona Góra - Facebook
Defibrylator AED w zielonogórskim miejskim autobusie / Fot. MZK Zielona Góra – Facebook

Ponad 500 na mapie

Według stanu na koniec 2025 r. na mapie dostępnej w systemie Warszawa 19115 znajduje się już 517 AED, a mieszkańcy mogą zgłaszać kolejne lokalizacje do weryfikacji. To ważny element budowy spójnego modelu bezpieczeństwa – zwłaszcza że szansa na przeżycie nagłego zatrzymania krążenia spada z każdą minutą, a AED może być użyty zarówno przez ratowników, jak i osoby bez przeszkolenia, dzięki automatycznym komendom głosowym.

Podsumowując: Komunikacja zbiorowa to naturalne miejsce dla wzmacniania systemów ratowniczych – codziennie podróżują nią setki tysięcy osób, w różnym wieku i stanie zdrowia. Autobusy, tramwaje, metro i służby miejskie znajdują się w ciągłym ruchu, dzięki czemu AED w tych lokalizacjach realnie skraca czas dotarcia do osoby potrzebującej. Dodatkowo kierowcy, pracownicy nadzoru ruchu i strażnicy miejscy są – i będą – regularnie szkoleni z obsługi urządzeń.

Co warto podkreślić, Warszawa nie tylko kupuje kolejne urządzenia, ale buduje spójny i dostępny system szybkiej pomocy – od metra, przez autobusy i tramwaje, po radiowozy i placówki publiczne. Wprowadzenie ponad 360 nowych AED w ciągu jednego roku, z czego znacząca część trafiła i trafi bezpośrednio do transportu publicznego, sprawia, że stolica staje się jednym z najlepiej wyposażonych miast w Polsce pod względem dostępności defibrylatorów. To inwestycja, która – dosłownie – ratuje życie, a jednocześnie rozwija nowoczesny standard bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej.

Komentarze