Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa po komunikacyjnym paraliżu. Co poprawić?

infotrans
06.09.2022 10:00
0 Komentarzy

5 września, w pierwszy powakacyjny poniedziałek, Warszawa stanęła w jednym wielkim korku. Z kolei metro nadal kursuje według wakacyjnego rozkładu.

Ruch w stolicy był wczoraj tak wielki, że autobusy utknęły na buspasach, może się powtórzyć. Do gigantycznych utrudnień, z którymi borykają się mieszkańcy stolicy, od środy dojdą jeszcze nowe – w Śródmieściu. Drogowcy rozpoczynają remont placu Trzech Krzyży. Zamknięta zostanie wschodnia część placu. Kierowcy poruszać się będą jedną jezdnią w obu kierunkach. Zmienią się trasy kilku linii autobusowych. Warszawski ZTM zakłada, że sytuacja powinna się ustabilizować w ciągu półtora tygodnia.

Metro na wakacjach

Wrzesień i październik – komunikacyjnie to gorące miesiące w Warszawie. Mieszkańcy wracają z urlopów do pracy. Rusza nauka w szkołach i na uczelniach wyższych. Miasto przyśpiesza, zaczyna żyć normalnym rytmem. W tym roku okres powakacyjny w stolicy zapowiadał się już od dawna na bardzo trudny. Informowano o remontach i przebudowie ulic. Od dawna wiadomo było, że część z nich będzie fragmentami zamknięta.

Paraliż komunikacyjny na Mokotowie i Śródmieściu wywołała planowana od dawna budowa linii tramwajowej na Wilanów. Do tego wszystkiego dochodzą budowy, które trwają od dawna i do tej pory nie zostały jeszcze ukończone. Taka sytuacja jest na przykład na Woli na ulicy Kasprzaka. Część ulicy jest wyłączona z ruchu. Do tego dochodzą kolejne remonty. We wtorek rozpoczęła się przebudowa pl. Trzech Krzyży.

Centrum Warszawy przypomina jeden wielki plac budowy. Główne szlaki komunikacyjne są zakorkowane. Autobusy stoją w korkach nawet na buspasach. Kursy tramwajów w Śródmieściu są skrócone, a metro nadal kursuje w trybie wakacyjnym.

Urzędnicy Zarządu Transportu Miejskiego od lat prowadzą badania dotyczące natężenia ruchu w środkach komunikacji miejskiej. Posiadają, więc wszystkie niezbędne dane. Na ich podstawie wszystko można było przewidzieć i zaplanować tak, żeby skrócić męki warszawiaków, a mimo to nadal mamy do czynienia z paraliżem komunikacyjnym. Dlaczego? Zapytaliśmy o to Tomasza Kunerta rzecznika ZTM.

-„Z góry nie zakładamy takiej sytuacji. W tej chwili nie zaobserwowaliśmy zwiększonego ruchu w metrze. Uruchomiliśmy natomiast zastępcze linie autobusowe. Wciąż analizujemy sytuację w metrze, którą oceniamy dzięki twardym danym dostarczanym przez pracowników kontroli ruchu w metrze. Jeśli ludzie przesiądą się do metra zwiększymy kursowanie wagoników na najbardziej newralgicznych trasach, czyli Ursynów – Centrum. W tej chwili nie ma takiej potrzeby. Metro nadal kursuje według wakacyjnego rozkładu” – powiedział PAP Tomasz Kunert.

fot. ZDM Warszawa

korkowy poniedziałek

Zapowiadane ograniczenia i zmiany w komunikacji miejskiej, przebudowa ulic i budowa linii tramwajowych, spowodowały, że sporo warszawiaków ruszyło w poniedziałek do Śródmieścia własnymi samochodami. Ruch był tak wielki, że autobusy stały w korkach nawet na buspasach.

W pierwszy powakacyjny poniedziałek zablokowane były główne ulice stolicy. Na Woli stała ulica Kasprzaka, która od dłuższego czasu jest zwężona w związku z budową linii tramwajowej.

Dojazd do centrum miasta z Piaseczna przez Mokotów był utrudniony w związku z wyłączeniem jezdni na ulicy Puławskiej na odcinku od ul. Willowej do pl. Unii Lubelskiej.

Sytuację na Mokotowie i Czerniakowie dodatkowo pogarsza rozpoczęta budowa tramwaju na Wilanów. Kierowcy jadą jednym pasem ul. Sobieskiego na odcinku od ul. Beethovena do ul. Gagarina.

rozwiązanie problemu

Jak się dowiedziała PAP, w tej chwili Zarząd Transportu Miejskiego przygotowuje się do rozwiązania problemu komunikacyjnego w Warszawie.

-„Jeśli będzie przybywało pasażerów w autobusach, tramwajach, czy metrze oczywiście zwiększymy liczbę kursów transportu miejskiego w najbardziej newralgicznych miejscach Warszawy” – powiedział rzecznik ZTM Tomasz Kunert.

ZTM zakłada, że sytuacja powinna ustabilizować się do połowy września.

-„Tak naprawdę ten tydzień jest dla nas najbardziej miarodajny. Jeśli wzrost pasażerów ma nastąpić, to właśnie w tym tygodniu. Jesteśmy przygotowani na taką ewentualność. Cały czas kontrolujemy liczbę pasażerów. W komunikacji miejskiej mamy zamontowane liczniki, które rejestrują liczbę podróżujących” – dodał rzecznik ZTM.(

kolejne zmiany

Do gigantycznych utrudnień, z którymi borykają się mieszkańcy stolicy, od środy dojdą jeszcze nowe – w Śródmieściu. Drogowcy rozpoczynają remont placu Trzech Krzyży. Zamknięta zostanie wschodnia część placu. Kierowcy poruszać się będą jedną jezdnią w obu kierunkach. Zmienią się trasy kilku linii autobusowych.

Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski wyjaśnił, że zdecydowana większość remontów i inwestycji drogowych jest prowadzona w Warszawie w warunkach częściowo utrzymanego ruchu. „Tak jest np. w przypadku placu Trzech Krzyży. To inwestycja zakładająca całkowity remont jednego z centralnych placów stolicy, w czasie której prace zaplanowano na pół roku, która będzie się odbywała przy utrzymanym ruchu przez plac” – powiedział rzecznik.

Wyznaczony zostanie lewoskręt, pozwalający kierowcom pojechać z Nowego Światu w ul. Książęcą w dół. Drugi pas ulicy będzie prowadził na wprost. Wyjazd z Książęcej na plac możliwy będzie wyłącznie w prawo (w Nowy Świat) lub w lewo (na plac w stronę Al. Ujazdowskich).

Na ul. Wiejskiej wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy pomiędzy ul. Frascati a Wiejską. Na tym odcinku będzie obowiązywał też zakaz zatrzymywania się. Parkowanie zostanie dopuszczone wyłącznie na wyznaczonych do tego miejscach. Obowiązywać będzie nakaz skrętu z ul. Wiejskiej w Prusa i z Prusa w Wiejską.

Na ul. Hożej, przy samym wjeździe na plac, wygrodzony zostanie prawy pas jezdni. Z drugiego będzie można skręcić wyłącznie w ul. Mokotowską.

Kierowcy nie pojadą z pl. Trzech Krzyży w ul. Mokotowską ani w kierunku ul. Wiejskiej.

Piesi będą mogli swobodnie poruszać się dookoła placu. Większość chodników nie zostanie wygrodzona. Wyjątkiem będzie trotuar na trójkątnym skwerze. W konsekwencji zlikwidowane zostaną przejścia dla pieszych prowadzące do tego chodnika od strony ministerstwa i przy kościele. Pozostawione zostanie przejście w poprzek placu – na miejscu istniejącego. Drogowcy przez cały czas prac zapewnią także dojście do kościoła.

Utrudnienia czekają też pasażerów komunikacji miejskiej. Trasy zmienią autobusy linii 108, 109, 127, 155, 518 oraz N33, N83.

Autobusy linii 108 nie będą podjeżdżały ulicą Książęcą do pl. Trzech Krzyży, tylko będą zaczynały i kończyły kursy na Kruczkowskiego na przystanku Książęca 02.

Pojazdy linii 109, 155, 127, N33 i N83 w kierunkach: Torwar, Zajezdnia Woronicza, PKP Piaseczno i Browarna pojadą Al. Jerozolimskimi, Nowym Światem i ul. Książęcą.

Autobusy linii 518 nie dojadą do pl. Trzech Krzyży tylko z Nowego Światu skręcą w Aleje Jerozolimskie, potem w ulicę Marszałkowską i zakończą trasę na przystanku Centrum 02. W kierunku Nowodwory do swojej trasy pojadą ulicą Marszałkowską i Świętokrzyską.

Drogowcy zakończą prace na wschodniej części placu w listopadzie. Potem przeniosą się z robotami na drugą, zachodnią stronę. Wszystkie prace zakończą się na początku 2023 roku.(PAP)

Komentarze