Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa cały czas w dialogu ws. nowego systemu biletowego. Skrót z Kongresu Transportu Publicznego

infotrans
22.05.2024 16:02
0 Komentarzy

22 maja w Warszawie odbył się Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich, który – podobnie jak to było do tej pory – został zdominowany przez tematykę stołeczną.

Poruszane obszary podczas spotkania w Centrum Nauki Kopernik to elektromobilność, rozsądne planowanie przestrzeni uwzględniające potrzeby mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego, technologie smart city oraz komunikacja samorządu z mieszkańcami. Nas najbardziej zainteresował nowy systemu biletowego, gdzie ostatnie decyzje podjęto w marcu, natomiast niestety nie ma tutaj nowych konkretów.

Spis treści:

  • O czym debatowano na Kongresie Transportu Publicznego?
  • Jaki powinien być nowoczesny transport publiczny?
  • Czy są jakieś konkrety ws. nowego systemu biletowego ZTM Warszawa?
XIII Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich
XIII Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich / fot. R. Motyl / UM Warszawa

Warszawskie prezentacje

-„To właśnie komunikacja miejska jest dla warszawianek i warszawiaków jednym z najważniejszych obszarów funkcjonowania miasta. Dlatego wsłuchujemy się w ich głosy i staramy się wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom – modernizujemy tabor oraz całą infrastrukturę komunikacyjną, rozwijamy siatkę połączeń, poprawiamy komunikację z mieszkańcami. Jak pokazują wyniki ostatniego badania potrzeb, postaw i opinii na temat jakości funkcjonowania miasta, mieszkańcy stolicy bardzo dobrze oceniają Warszawski Transport Publiczny. Aż trzy czwarte osób uważa, że to najlepszy sposób poruszania się po mieście – mówiła wiceprezydentka Warszawy Renata Kaznowska podczas otwarcia Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich.

Zdaniem zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy kluczowe staje się wykorzystanie nowoczesnych technologii.

-„Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, takim jak inteligentne systemy zarządzania transportem, aplikacje mobilne, inteligentne oświetlenie uliczne czy platformy e-usług  miasta mogą bardziej efektywnie zarządzać swoimi zasobami, poprawiać bezpieczeństwo publiczne, usprawnić komunikację z mieszkańcami oraz minimalizować negatywne wpływy na środowisko naturalne – dodała Renata Kaznowska.

nowoczesny transport publiczny

W Kongresie uczestniczyła m.in. dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie Katarzyna Strzegowska, która m.in. debatowała z dziennikarzem Łukaszem Warzecha, o tym jak przekonać kierowców do przesiadki na transport publiczny (zapis video powyżej).

-„Dobrze zorganizowany transport w mieście to jego swoisty krwioobieg. Łączy kluczowe miejsca w naszych małych ojczyznach i wpływa na mobilność mieszkańców, a także jest ich wizytówką. Inwestycje w nowoczesny transport przyczyniają się do poprawy atrakcyjności miast, przyciągają inwestorów i wpływają na ich rozwój – podkreślała Katarzyna Strzegowska. – Jaki więc powinien być nowoczesny transport publiczny? Ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny. Powinien być także odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Ci z kolei oczekują wygody, szybkości, dostępności do informacji o rozkładach, możliwości płatności za bilet w formie elektronicznej, intuicyjnych aplikacji do planowania podróży – dodała dyrektorka stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

Właśnie nowe systemy biletowe były tematem głównej debaty tegorocznego Kongresu. Poruszona została kwestia ochrony danych osobowych w nowych systemach biletowych, które zakładają bezgotówkową płatność za przejazdy przy użyciu wielu narzędzi.

Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka pionu handlowego ZTM w Warszawie / fot. R. Motyl / UM Warszawa

Nowy System Biletowy w Warszawie – co wiemy?

Stolica cały czas przygotowuje się do wdrożenia nowego systemu płatności za przejazdy.

-„Wraz z rozwojem technologii, zmienia się styl życia ludzi. Coraz więcej osób korzysta z płatności bezgotówkowych. Nie można obok tego przechodzić obojętnie. Pracując nad nowym systemem biletowym, bazujemy na doświadczeniach innych miast. Obserwujemy światowe trendy, a przede wszystkim wsłuchujemy się w glos mieszkańców. I już wiemy, że mieszkaniec chce płacić szybko i prosto – mówiła Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka pionu handlowego ZTM w Warszawie.

Trwający proces wyboru wykonawcy realizowany jest w formie dialogu publicznego. W nowoczesny sposób za przejazdy już płacą mieszkańcy Wrocławia. Nowy system biletowy od niedawna wdrażany jest również na Pomorzu.

Uczestnicy debaty podkreślali jednak konieczność edukacji pasażerów przy wdrażaniu nowego systemu płatności za przejazdy.

-„Jeśli klienci nie będą wiedzieli jak się posługiwać nowym narzędziem, to ryzykujemy problemy. Wdrożenie nowych rozwiązań musi uwzględniać okres przejściowy, żeby klienci mogli się przyzwyczaić do nowych rozwiązań. Ważna jest edukacja cyfrowa, która pozwoli uniknąć wykluczenia pewnych grup – wyjaśniał Zbigniew Wiśniewski – wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

XIII Kongres Transportu Publicznego i Technologii Miejskich fot. R. Motyl / UM Warszawa

Komentarze