W tym roku MZKZG sprzedał milion biletów

Pomimo licznych zmian jakie miały miejsce od początku roku w taryfie biletów metropolitalnych nie maleje zainteresowanie tymi biletami. Z drugiej strony podwyżki wywołały ożywioną dyskusję publiczną na tle chaosu taryfowego w Trójmieście i gorące protesty opozycji.
Przypomnijmy, że od 1 stycznia i 1 lipca 2016 roku wzrosły ceny biletów, a od 1 października 2016 r. okresowe kolejowo-komunalne bilety metropolitalne zamieniono na miesięczne bilety łączone. Jeden metropolitalny bilet ważny zarówno w komunalnych autobusach, tramwajach i trolejbusach, jak i w pociągach SKM i PR został zastąpiony dwoma jednocześnie sprzedawanymi biletami: metropolitalnym ważnym tylko w komunikacji komunalnej i kolejowym ważnym w pociągach. W rezultacie umożliwiono przewoźnikom kolejowym odzyskiwanie z budżetu państwa utraconych przychodów z tytułu honorowania w pociągach ulg ustawowych. Przepisy prawa nie są niestety dostosowane do rozwiązań (biletów) zintegrowanych i nie pozwalają na taką refundację, jeżeli emitentem biletu jest MZKZG. Natomiast, jeżeli emitentem biletu jest przewoźnik kolejowy, to otrzymuje on zwrot utraconych przychodów z budżetu państwa. W rezultacie, z punktu widzenia przewoźnika kolejowego, każdy bilet jest normalny, bowiem jeżeli np. nauczyciel kupi bilet z ulgą 37%, to kwota, którą zaoszczędzi osoba kupująca bilet – zostanie wypłacona temu przewoźnikowi z budżetu państwa.
Nowe bilety metropolitalne
Uruchomienie linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zwiększyło możliwość wykorzystania kolei w podróżach miejskich. Od 1 stycznia tego roku umożliwiono posiadaczom 24- i 72-h oraz miesięcznych i 30-dn. kolejowo-komunalnych biletów metropolitalnych korzystanie z przejazdów pociągami PKM na terenie MZKZG. Ponadto w lutym wprowadzono do sprzedaży dwa nowe bilety łączone, składające się z biletu metropolitalnego i kolejowego ważnego na terenie Gdańska i Sopotu oraz Gdyni i Sopotu.
Bilet jednoprzejazdowy ? najpopularniejszym biletem metropolitalnym
Do końca października br. sprzedano 1 048 802 biletów metropolitalnych, tj. o 37% więcej niż w porównywalnym okresie poprzedniego roku. Liderem jest bilet jednoprzejazdowy, sprzedawany przede wszystkim za pośrednictwem aplikacji telefonicznych (SkyCash, moBilet). Na jego popularność wpływa to, że jest najtańszym biletem jednoprzejazdowym na terenie konurbacji, aktualnie kosztuje 3 zł za przejazd liniami zwykłymi. Dodatkowo jest to bilet uniwersalny, którym można się posłużyć zarówno w gdańskich, gdyńskich i wejherowskich pojazdach komunikacji miejskiej. Nie bez znaczenia jest także wygoda korzystania z tego biletu. W rezultacie biletów tych sprzedaje się najwięcej (682 880 szt. do końca października br.) i dodatkowo dynamika sprzedaży tego biletu jest największa (74% – porównanie 10 miesięcy 2016 z 10 miesiącami 2015 r.).
Sprzedaż 24- i 72-h biletów metropolitalnych
Bilety 24-godzinne mają prawie 20% udział w strukturze sprzedaży biletów metropolitalnych. Ich sprzedaż utrzymuje się na zbliżonym poziomie do roku poprzedniego. W pierwszych dziesięciu miesiącach sprzedano 201 509 sztuk tych biletów. W tym samym okresie sprzedano 23 463 szt. biletów metropolitalnych 72-h. W tym przypadku nastąpił wyraźny spadek sprzedaży, która zmniejszyła się w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 14%. Największą popularnością bilety 24- i 72-godzinne cieszą się w okresie wakacyjnym. W tym czasie sprzedaje się ich najwięcej, gdy metropolia odwiedzana jest licznie przez turystów.
Sprzedaż biletów okresowych ciągle rośnie
Najważniejsze jest jednak, że sukcesywnie rośnie sprzedaż biletów okresowych metropolitalnych sprzedawanych samodzielnie lub w połączeniu z biletami kolejowymi w ramach biletu łączonego. Do końca października sprzedano 140 950 biletów, co oznacza sprzedaż około 14 tys. biletów miesięcznie. Sezonowy spadek sprzedaży biletów okresowych występuje zawsze w okresie wakacyjnym, ponieważ nie kupują ich w tym czasie w tak wysokiej liczbie – uczniowie i studenci. W pierwszych dziesięciu miesiącach br. sprzedano prawie o 3% więcej biletów okresowych w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Sprzedaż biletów okresowych nieustannie rośnie od początku wprowadzenia biletów metropolitalnych do sprzedaży w 2008 r.
Dominacja sprzedaży biletów ulgowych i kolejowo-komunalnych
Największą popularnością cieszą się bilety ulgowe. Wśród biletów okresowych mają one 55% udział, 72-h ? 52% i 24-h ? 82%. Wyjątek na tym tle stanowią bilety jednoprzejazdowe ? tu dominują bilety normalne, których udział w strukturze sprzedaży wynosi 67%. Analizując statystykę sprzedaży biletów metropolitalnych i łączonych należy także zwrócić uwagę na rangę oferty biletowej umożliwiającej korzystanie z pociągów, autobusów, tramwajów i trolejbusów. Bilety okresowe, 72- i 24-h umożliwiające takie łączone przejazdy wybiera 91% osób.
Protesty przeciw podwyżkom
Z drugiej strony lipcowa podwyżka cen biletów MZKZG wywołała w Trójmieście gorącą dyskusję, z uwagi na brak uzasadnienia w inflacji czy zwyżkującej cenie ropy. Pod siedzibą MZKZG protestowały wtedy opozycyjne: partia Razem i ruch Lepszy Gdańsk. Gdańsk wspomaga kolosalnymi inwestycjami właśnie transport samochodowy. Tylko na dwie inwestycje drogowe ? Trasę Słowackiego i Drogę Zieloną, Gdańsk chce wydać 3,3 mld zł. A tymczasem rzekomy brak 4 mln zł – bo o takiej kwocie mówi miasto ? powoduje, że pasażerowie muszą się jeszcze więcej dorzucać do komunikacji ? mówił Tomasz Larczyński z Razem. Ceny biletów przed podwyżką i tak były jednymi z najwyższych w Polsce. Bilet miesięczny przykładowo z Chełmu do Gdyni, realizowany przez ZTM i SKM kosztuje od dziś 240 zł. ? wtórowała Magdalena Doborzyńska z Razem. Natomiast Jędrzej Włodarczyk z Lepszego Gdańska wskazał, że wymienione wyżej bilety funkcjonują w ramach pewnego chaosu taryfowego w konurbacji. Najważniejszym celem powstałego w 2007 roku związku międzygminnego było wprowadzenie jednego biletu dla całej aglomeracji zamiast wielu różnych. Mamy 2016 rok i jak dotąd cel ten nie został zrealizowany ? podsumował.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze