W przyszłym roku startuje carsharing w Warszawie
Carsharing, czyli miejska wypożyczalnia samochodów wprzyszłym roku pojawi się w Warszawie. System ma dać mieszkańcom stolicyalternatywę dla posiadania własnego samochodu.
– „Na początekbędzie to od 300 do 500 niskoemisyjnych samochodów, dostępnych dla wszystkichposiadających prawo jazdy i zarejestrowanych w systemie. Takie systemy działająz powodzeniem już w kilkudziesięciu miastach Europy. Teraz czas na Warszawę”? mówi Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął właśnie poszukiwania firmy,której udzieli koncesji na obsługę systemu publicznych aut.
Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowymwypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie sięzarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lubzarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste – za pomocąaplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane nadedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnymmiejscu parkingowym na obszarze centrum miasta (obejmującym co najmniejdzielnice Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Śródmieście, Wola iŻoliborz). Korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.
Opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było onokonkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Aostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmamizainteresowanymi prowadzeniem systemu. Co ważne, będzie to jedyna opłata jakąponosi użytkownik ? nie trzeba będzie płacić za benzynę czy parkowanie wstrefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnegoauta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd. Dla osób korzystającychz auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodubędzie więc bardzo opłacalną alternatywą.
Podstawowym celem wprowadzenia publicznych aut jestparadoksalnie? zmniejszenie liczby samochodów w centrum miasta. Już dziś jestich w Warszawie ponad 600 na 1000 mieszkańców a liczba ta z każdym rokiemrośnie. W Berlinie, gdzie carsharing działa z powodzeniem od lat, samochodówjest niemal 2 razy mniej a ich liczba stale maleje.
Dlaczego tak się dzieje? Możliwość wypożyczenia samochodu naprzystępnych warunkach może zachęcić osoby korzystające z auta sporadycznie dozmiany przyzwyczajeń. Jeden samochódpubliczny może zastąpić dziesięć prywatnych samochodów ? tak stało się w wielumiastach Europy. Ich właściciele, korzystający dotąd z własnych pojazdów kilkarazy w miesiącu, decydują się na sprzedaż auta ? ponieważ koszty jegoutrzymania są wyższe niż okresowy wydatek na wypożyczenie miejskiego samochodu.Inni rezygnują z zakupu drugiego samochodu dla rodziny i zamiast tegokorzystają z carsharingu. System jest też atrakcyjną ofertą dla tych firm,które muszą korzystać z auta w centrum a nie chcą ponosić związanych z tymkosztów.
Liczba samochodów w Warszawie z roku na rok rośnie, za toruch samochodowy (zwłaszcza w centrum) pozostaje na zbliżonym poziomie ? totylko ok. 1/3 wszystkich podróży. To oznacza, że coraz więcej aut jestużywanych rzadko ? na co dzień zajmują one za to miejsca postojowe na ulicach.Każde takie auto potrzebuje ok. 15 m kw. przestrzeni, którą w centrum możnawykorzystać znacznie lepiej. Jeżeli część właścicieli zdecyduje się na wymianęwłasnego auta na miejskie ? pozostali łatwiej znajdą wolne miejsce postojowe.
Firmy zainteresowane prowadzeniem systemu mają teraz 45 dnina zgłoszenie się do negocjacji. Po ich zakończeniu, prawdopodobnie na początku2017 r., planowane jest podpisanie umowy z koncesjonariuszem. Z publicznychsamochodów będzie więc można skorzystać już w przyszłym roku.
Prezentację na temat carsharingu można obejrzeć tutaj.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze