Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Poznaniu powstanie system wypożyczania samochodów

infotrans
21.07.2017 11:08
0 Komentarzy

W Poznaniu systematycznie przybywa aut – obecnie na 1000 mieszk. przypada 600 zarejestrowanych samochodów. Powoduje to nadmierne zatłoczenie ulic, zwiększoną emisję spalin i hałasu, zanieczyszczenie oraz zdominowanie przestrzeni miejskiej przez zaparkowane pojazdy. Konsekwencją jest spadek jakości życia. Odczuwają to wszyscy, także kierowcy, którym podróże samochodami zajmują coraz więcej czasu, przez co tracą pieniądze i narażają się na stres związany z szukaniem miejsc parkingowych oraz staniem w korkach. Jednym z rozwiązań jest wypożyczanie samochodów. System będzie działał w oparciu o auta elektryczne i hybrydowe o niskiej emisji. Start na przełomie września i października.

– Jak w wielu miastach, w Poznaniu mamy spory problem z nadmiernym ruchem kołowym, a luksusem stało się nie samo posiadanie samochodu, a sprawne przemieszczanie się z miejsca na miejsce. Dlatego naprawdę stawiamy na transport zrównoważony, oferując różnego rodzaju alternatywne formy komunikacji. Jedna z nich to car-sharing, czyli wypożyczanie auta na krótki czas, wprost z ulicy, praktycznie bez formalności – mówił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, podczas podpisania listu intencyjnego z Cherry Car.

– W oparciu o rozwiązania i przykłady z innych światowych miast opracowaliśmy projekt krótkoterminowego wypożyczania samochodów dla Poznania opartego o auta hybrydowe i elektryczne – mówił Jakub Stęchły z Cherry Car. – Przy użyciu dedykowanej aplikacji na smartfona możliwe będzie wynajęcie pojazdu na potrzeby miejskich i podmiejskich podróży. Na początek chcemy poznaniakom udostępnić 200 aut. To wystarczająca ilość, by samochody były dostępne w zasięgu od 3 do 5 min. spaceru. Może się okazać, że są one tak naprawdę nawet przed budynkiem, z którego wychodzimy – dodaje.

Firma zapowiada, że wraz ze zwiększeniem liczby miejsc do ładowania samochodów współdzielonych, będzie rozwijała system w Poznaniu stopniowo zastępując pojazdy hybrydowe elektrycznymi.

– Zrównoważony transport to nie tylko dostępność różnych form przemieszczania się, ale też dbałość o ekologię. Decyzja o uruchomieniu w Poznaniu car-sharingu pokazuje, że władze miasta to rozumieją – podkreśliła Aneta Ogrodniczek z Cherry Car. – Projektując rozwiązanie dla Poznania położyliśmy szczególny nacisk na aspekt ekologiczny, nie tylko chcemy, aby mieszkańcy korzystali z niskoemisyjnych i elektrycznych pojazdów, ale również pracujemy nad funkcjonalnościami w aplikacji, które zachęcą do przyjaznej dla środowiska jazdy.

By zachęcić poznaniaków, miasto zamierza wprowadzić szereg udogodnień dla użytkowników systemu. Pierwsze decyzje w sprawie zostały podjęte na ostatniej sesji Rady Miasta.

– Radni zgodzili się w głosowaniu na wprowadzenie rozwiązań, dzięki którym osoby korzystające z usługi, nie tylko bez problemu zaparkują w centrum miasta, ale również nie będą musiały za postój w Strefie Płatnego Parkowania płacić. Koszty poniesie firma świadcząca usługę car-sharingu – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Zachętą i ułatwieniem mają być też dedykowane samochodom współdzielonym miejsca postojowe poza strefą. Zostaną one wyznaczone w pierwszej kolejności tam, gdzie jest największy problem z zaparkowaniem.

– Chcemy odwołać się też do typowej cechy poznaniaków, czyli oszczędności. Korzystanie z car-sharingu może bowiem okazać się tańsze niż całoroczne utrzymanie własnego pojazdu – powiedział prezydent Jacek Jaśkowiak. – Nasi mieszkańcy potrafią dobrze liczyć, sądzę więc, że oferta firm car-sharingowych przekona ich do korzystania z tego rozwiązania.

Cherry Car zapewnia, że ceny wypożyczenia auta będą konkurencyjne wobec stawek oferowanych przez korporacje taksówkarskie oraz porównywalne z cenami tego typu usług w Polsce.

– W przypadku samochodów hybrydowych stawka liczona będzie zarówno za min., jak i za 1 km, natomiast w przypadku samochodów elektrycznych płacić będziemy tylko za czas przejazdu – zapowiedział Jakub Stęchły. – W przeciwieństwie do taksówek nie będzie opłaty początkowej, płacimy tylko za to co przejedziemy. Alternatywne rozwiązania w innych miastach to ok. 70 gr. za km i 50 gr. za min. W momencie kiedy nie zakończymy wynajmu i chcemy, żeby ten samochód na nas poczekał naliczana będzie opłata postojowa. Jest to zazwyczaj kwota ok. 10 gr/min – dodaje.

Miasto, w celu zachęcenia mieszkańców i mieszkanek, będzie prowadziło też kampanię społeczną dla mieszkańców, promującą ideę współdzielenia samochodów, co zapewne przyczyni się do zwiększenia świadomości poznaniaków w zakresie odpowiedzialności i dbania o wspólną miejską przestrzeń.

– Kiedy te samochody już pojawią się na ulicach Poznania, rozważę sprzedaż swojego prywatnego samochodu. Z tych doświadczeń, które mamy z innych miast europejskich, wynika bowiem, że to właśnie taka forma korzystania z samochodu jest najbardziej ekonomiczna oraz przyjazna dla środowiska – podsumował prezydent Jaśkowiak.

Komentarze