W czerwcu Świnoujście otworzy tunel. Transport publiczny przejdzie rewolucję
Od czerwca 2023 r., dzięki tunelowi pod Świną, przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut
W efekcie zmieni się komunikacja miejska – autobusem KA dotrzemy z wyspy Uznam, przez tunel, do dworca PKP na Warszowie. Piesi i rowerzyści mogą mogli przeprawiać się bez zmian promami Bielik, które będą kursować co pół godziny przez cały dzień.
Wiosenna rewolucja
Otwarcie tunelu pod Świną, planowane na przełomie maja i czerwca 2023 roku, zrewolucjonizuje komunikację w Świnoujściu. By przedostać się z wyspy Uznam na Wolin i z powrotem nie trzeba będzie już polegać wyłącznie na promach i stać (często w bardzo długich) kolejkach. Wystarczy wsiąść w auto i w ciągu kilku minut przejechać 1,5-kilometrowym tunelem. To oczywiście nie będzie jedyna możliwość przemieszczania się. Samorząd zaplanował nowe rozwiązania tras autobusowych łączących prawo- i lewobrzeżną część miasta. Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie również przeprawa promowa Warszów (promy „Bielik”), która obsługiwać będzie przede wszystkim przewóz pieszych i rowerzystów kursujących pomiędzy wyspami.
-„Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Promy, które stanowią część naszego miejskiego krajobrazu, staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego. Proponujemy też nowe rozwiązania dotyczące przemieszczania się w granicach miasta, związane z transportem zbiorowym. Komunikacja miejska obsłuży najbardziej odległe części Świnoujścia. Najdłuższa linia będzie liczyć 37,5 km.
Nowa komunikacja miejska
-„Ustalając nowe trasy dla linii autobusowych, wsłuchujemy się w oczekiwania mieszkańców – tłumaczy Rafał Łysiak, prezes Komunikacji Autobus wej w Świnoujściu. – Pomysły zbieraliśmy podczas konsultacji społecznych „Twój ruch”, organizowanych przez świnoujski samorząd. Wiele cennych wskazówek i uwag wpływa również drogą mailową. Jesteśmy otwarci na sugestie. Po otwarciu tunelu do naszych priorytetów wciąż należeć będzie dowóz mieszkańców Świnoujścia do pracy i szkół, a także zapewnienie dojazdu mieszkańców spoza Świnoujścia, dojeżdżających do węzła przesiadkowego pociągiem lub autobusem. Rolą komunikacji miejskiej pozostaje odciążenie ulic z nadmiernego ruchu samochodowego, zmniejszenie zanieczyszczeń i uciążliwości powodowanych transportem oraz zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców i turystów.
Linie A i B. Kluczowym miejscem stanie się węzeł przesiadkowy na Warszowie, powstający tuż przy dworcu PKP. To początek trasy linii autobusowych A, B, 1, 5, 7 (77) i 10. Od otwarcia tunelu zmienią się dotychczasowe trasy linii A i B, które zostaną wydłużone o dziewięć kilometrów. Autobusy pojadą, jak dotąd przez wyspę Uznam, następnie przez tunel i do węzła przesiadkowego. W godzinach szczytu kursy zaplanowane zostały co 30 minut, zaś poza godzinami szczytu co 40-60 minut. Liczba kursów na tych liniach wrośnie, a rozkład uwzględni godziny ruchu pociągów oraz godziny pracy i nauki.
Linia 5T (tunelowa) połączy Karsibór bezpośrednio z centrum miasta. Początek trasy będzie przy Kapitanacie Portu, koniec przy kościele w Karsiborze. Trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych zaplanowane zostały z uwzględnieniem godzin pracy i nauki. Linia 5 nadal będzie wozić mieszkańców z Karsiboru do dworca PKP, gdzie można przesiąść się na inne linie autobusowe, prom lub pociąg.
Linia 7T (tunelowa) pojedzie z osiedla Przytór-Łunowo bezpośrednio na wyspę Uznam – przez tunel do Kapitanatu Portu. W tym przypadku również zaplanowano trzy kursy w godzinach porannych i trzy w godzinach popołudniowych. Nie zmieni się natomiast trasa linii 7 z pętli przy ul. Zalewowej do dworca PKP, gdzie będzie można skorzystać z innych środków lokomocji.
-„Dzięki uruchomieniu dodatkowych linii autobusowych, zwiększy się komunikacja zarówno z wyspą Karsibór, jak i osiedlami Łunowo i Przytór – mówi Rafał Łysiak.
Drobnych zmian można spodziewać się na pozostałych kilku liniach. Linia 2 łącząca Osiedle Zachodnie z Centrum Miasta pojedzie nie do Kapitanatu Portu, ale w okolice szpitala. Linia 6 łącząca Wydrzany z Posejdonem i Dzielnicą Nadmorską, zamiast ul. Grunwaldzką, pojedzie Obwodnicą Wschodnią w pobliżu cmentarza i parkingu. Nie będzie zatrzymywać się przy Kapitanacie Portu.
Dziś świnoujska Komunikacja Autobusowa dysponuje 20 autobusami. Do końca roku planuje zakupić dodatkowe dziewięć – 5 autobusów niskoemisyjnych oraz 4 elektryczne, dofinansowane ze środków unijnych oraz funduszu Polski Ład. Obecnie nie ma planów zmiany cen biletów na liniach miejskich. Planowane jest podwyższenie cen biletów na linii 10, które nie były zmieniane od 2014 roku. W planach jest także wprowadzenie ulgi na przejazdy dla pasażerów, którzy pozostawią samochody na parkingach: P&R przy ul. Okólnej – darmowy dzienny bilet dla kierowcy i pasażerów (do 5 osób) oraz na parkingu buforowym przy ulicy Steyera (przy cmentarzu) – dzienny bilet parkingowy w wysokości 10 zł + ulga 50 % na przejazdy komunikacją miejską w dniu parkowania dla kierowcy i pasażerów (do 5 osób).
W tunelu do 50 km/h
Przejazd autem przez tunel o długości niemal 1,5 kilometra nie powinien zająć więcej niż kilka minut. Oczywiście, kierowcy muszą pamiętać o obowiązujących przepisach ruchu drogowego, a także o odcinkowym pomiarze prędkości, który zostanie w nim zainstalowany. System sprawdzi, z jaką prędkością pojazdy pokonują tunel. Na jego początku i końcu umieszczone zostaną bramki z kamerami, które zarejestrują numer rejestracyjne, typy i marki pojazdów, a także czasy ich wjazdu i wyjazdu. System obliczy czas, który upłynął od chwili minięcia pierwszej bramki, do momentu wyjechania z tunelu. Na tej podstawie wyliczy średnią prędkość przejazdu. Jeśli średnia prędkość będzie wyższa niż wyznaczony limit, kierowca otrzyma mandat karny.
Znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” wskazuje fragment drogi objęty odcinkowym pomiarem prędkości, natomiast znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości” wskazuje koniec tego odcinka.
-„Według badań, bezpieczeństwo na odcinkach dróg objętych odcinkowym pomiarem prędkości znacząco wzrasta – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Wielu kierowców reaguje na fotoradar ostro hamując tuż przed nim i natychmiast przyspiesza za urządzeniem. Odcinkowy pomiar prędkości eliminuje ten problem. Poprawia bezpieczeństwo na długim odcinku drogi i co najważniejsze, przyzwyczaja kierowców do jazdy z określoną prędkością.
W sumie tunel pod Świną wraz z dojazdami monitorowany będzie przez 143 kamery.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze