VDV: Transport publiczny nie zwiększa ryzyka zakażenia COVID-19!
Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników (VDV) zleciło Charité Research Organisation zbadanie, jakie jest ryzyko zakażenia się koronawirusem podczas podróży publicznymi środkami transportu.
Wynik jest jednoznaczny: Uczestnicy testu, którzy w lutym br. poruszali się komunikacją zbiorową, zakażali się niemal równie często, co osoby korzystające z roweru czy samochodu. Bez większych różnic.
Zasady badania
Badanie przeprowadziło Charité Research Organisation na 665 osobach w wieku 18-65 lat. Podzielono ich losowo na dwie grupy. Jedna (337 osób) przez miesiąc jeździła tylko komunikacją zbiorową, druga (338 osób) przemieszczała się w inny sposób – rowerem, samochodem czy pieszo. Badanie trwało przez pięć tygodni od lutego 2021 r.
Obie grupy przemieszczały się bez żadnych ograniczeń na terenie Związku Komunikacyjnego Ren-Men (RMV), gdzie ok. 2,5 miliona pasażerów podróżuje codziennie autobusami i pociągami. Średni dzienny dystans podróży wynosi 11 kilometrów.
Uczestnicy badań chodzili do szkoły, trenowali lub pracowali w dni powszednie, gdzie naturalnie istniało większe zagrożenie zakażenia. Uczestnicy musieli prowadzić codzienne zapisy wykonanych podróży. Codziennie przeprowadzano im także antygenowe. Na koniec badania sprawdzono uczestnikom także poziom przeciwciał.
Badanie wykazało, że nie ma znaczącej różnicy w zakażeniach pomiędzy obiema grupami. W pierwszej grupie zakaziło się 12 osób czyli 3,5 proc., a w drugiej grupie 14 osób czyli 4,5 proc.
Badawcze wnioski
Jak podaje Charité Research Organisation, nie zauważono zwiększonego ryzyka zakażenia w zależności od użycia danego środka transportu.
-„Ryzyko infekcji w transporcie publicznym nie jest wyższe niż w transporcie prywatnym – podsumowuje badanie Stowarzyszenia Niemieckich Przewoźników (VDV). – Badania przeprowadzone przez Charité na zlecenie krajów związkowych i VDV dostarcza wiarygodnych wyników naukowych. Regularne korzystanie z transportu publicznego nie wiąże się z wyższym ryzykiem wystąpienia SARS- CoV-2 w porównaniu do transportu prywatnego. To dobra wiadomość przede wszystkim dla wielu pasażerów, którzy w ciągu ostatnich kilku miesięcy powstrzymywali się od korzystania z autobusów i pociągów ze względu na niepokój związany z możliwością zarażenia się wirusem.
Wyniki badania pokazują, że przestrzeganie zasad higieny, częste czyszczenie i wentylacja pojazdów z jednej strony, a z drugiej – dystans i noszenie maski FFP2 są skutecznymi środkami ochrony przed infekcjami.
Na koniec warto podkreślić, że skutki pandemii szczególnie mocno uderzyły w transport publiczny i spowodowały masowy spadek liczby pasażerów i miliardowe straty w dochodach. Badanie Charité jest zatem ważnym elementem do odbudowy komunikacji i powrotu do normalności.
-„Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby jak najszybciej odzyskać jak najwięcej pasażerów. Oprócz wsparcia politycznego, na przykład w postaci pakietu ratunkowego, potrzebujemy również takich wyników badań. Są ważnym elementem budującym zaufanie, a tym stymulują powrót samym pasażerów – informuje VDV.
Pro komunikacyjna kampania
Dodajmy, że w Niemczech prowadzona jest ogólnokrajowa kampania społeczna #BesserWeiter, wspierana przez rząd federalny, kraje związkowe, stowarzyszenia władz lokalnych i przedsiębiorstwa transportu publicznego. Więcej informacji o tej akcji, w tym także badanie Charité, można znaleźć na stronie www.besserweiter.de.
Z kolei same badania sfinansowały takie kraje związkowe jak Wirtembergia, Bawaria, Berlin, Brandenburgia, Brema, Hamburg, Hesja, Dolna Saksonia, Nadrenia Północna-Westfalia, Nadrenia-Palatynat i Saara. Liderem projektu była Badenia-Wirtembergia. Raport można pobrać TUTAJ
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze