Ustawy o FRPA i PTZ po zmianach. Zamiast rewolucji – kosmetyka
W maju Sejm zajął się projektem ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych
O tych ruchach pisaliśmy wcześniej w TransInfo.pl. Teraz firma Public Transport Consulting zebrała przeprowadzone zmiany, które można podsumować jednym zdaniem: Zamiast rewolucji wyszła kosmetyka, a społeczne uwagi zgłoszony podczas konsultacji trafiły głównie do kosza. Czyli po raz kolejny okazało się, że Ministerstwo Infrastruktury wie najlepiej, jak uzdrowić system transportu publicznego w Polsce.
Minusy i jeden plus
Generalnie, zmiany w obu ustawach to jedynie kosmetyka – nie odważono się na generalne zreformowanie prawa transportowego w naszym kraju i stworzenie narzędzi do realnego powstawania zintegrowanych systemów transportowych, wskutek zmniejszenia liczby organizatorów publicznego transportu zbiorowego.
-„Pomimo licznych uwag, wniosków i postulatów zgłoszonych w konsultacjach społecznych, utrzymano większość zapisów z projektu sprzed konsultacji. Na przykład nie zmieniono kolejności przyznawania środków samorządom poszczególnych szczebli i nadal tylko 70% puli środków w danym województwie będzie mogło być zaangażowane na umowy wieloletnie – podsumował Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting.
Plusem jest oczywiście zwiększenie rocznej puli środków od 2024 r. z 800 mln do 1 mld zł.
-„Cała nadzieja mogłaby być pokładana w integrowaniu procesów zarządzania przez samorządy, powołujące związki powiatowo-gminne, ale resort utrzymał priorytet dla gmin przy podziale środków, a to demotywuje wspólne działanie poprzez powoływanie takich związków – dodał Marcin Gromadzki
W ustawie o publicznym transporcie zbiorowym wprowadzono uproszczenie dla organizatorów i operatorów komunikacji miejskiej – w druku zaświadczenia zamiast określania przebiegu linii komunikacyjnej, na której będzie wykonywany przewóz, można będzie określić „przebieg sieci komunikacyjnej”, cokolwiek to oznacza. Załącznikiem do zaświadczenia nadal będzie obowiązujący rozkład jazdy, ale w komunikacji miejskiej rozkład jazdy będzie mógł być dołączony do zaświadczenia w postaci elektronicznej, jeżeli środek transportu będzie wyposażony w urządzenie umożliwiające jego odczytanie.
Projekt ustawy z dnia 11 maja 2023 r. dostępny jest w serwisie internetowym Sejmu RP na https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/agent.xsp?symbol=RPL&Id=RM-0610-53-23&fbclid=IwAR3OFBeBt1H3cD6yoYF_kb-cT50Ovn3l65FFQKQxki7m9g1zBIOM5t8I06g
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze