Ustawa o elektromobilności bez zielonych stref
11 stycznia Sejm przyjął ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Usunął z niej zapis, na którego mocy samorządy mogłyby pobierać opłaty za wjazd do stref czystego transportu.
Ustawa, przyjęta przez Sejm w czwartek, przewiduje system zachęt, m.in.zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV – ładowane zgniazdka), zwolnienie ich z opłat za parkowanie, większe odpisy amortyzacyjnedla firm.
Zakłada też m.in. budowę sieci stacji ładowania aut prądem i sprężonym gazemziemnym (CNG) – w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych, oraz wzdłużtranseuropejskich drogowych korytarzy transportowych, co ma pozwolić naswobodne przemieszczanie się pojazdów napędzanych tymi paliwami. Planuje się,że do końca 2020 r. powstanie 6 tys. punktów ładowania aut energią elektrycznąo normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy oraz 70 punktów tankowaniaCNG (sprężonego gazu).
Przyjęte przez Sejm przepisydopuszczają teżmożliwość tworzeniaprzez samorządy tzw. stref czystego transportu. Według pierwotnej wersjiprojektu ustawy – autorstwa Ministerstwa Energii – za wjazd do nich pojazdów otradycyjnym napędzie spalinowym gmina mogłaby pobierać opłaty w wysokościmaksymalnie 30 zł dziennie. Jednak w środę komisje przyjęły zgłoszoną przezposła Krzysztofa Sitarskiego z Kukiz'15 poprawkę, skreślającą zapisy o poborzeopłat za wjazd do tych stref i ich maksymalnej wysokości.
Druga wprowadzona w Sejmie merytoryczna zmiana polega na dopisaniu punktówtankowania wodoru – wraz z ich definicją – do planu lokalizacjiogólnodostępnych stacji ładowania i stacji gazu ziemnego wzdłuż pozostających wzarządzie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad drógtranseuropejskich.
Za ustawą zagłosowało 235 posłów, 165 było przeciw, 18 się wstrzymało. Wtrakcie drugiego czytania – w czwartek rano – poseł Zdzisław Gawlik w imieniuklubu PO zgłosił wniosek o odrzucenie projektu w całości, argumentując, żetempo prac nad nim w Sejmie było zbyt duże i pozostał szeregwątpliwości.Wskazał, że w czasie pierwszego czytania – w środę – wpołączonych komisjach infrastruktury oraz energii i skarbu odrzucono propozycjępowołania podkomisji w celu dokładnego przeanalizowana proponowanych regulacji.
Głos zabrał też przedstawiciel PSL Mieczysław Kasprzak, zapowiadając, że jegoklub nie poprze ustawy z tych samych powodów, które wskazała PO. „Projektjest potrzebny, ale tempo procedowania jest nie do zaakceptowania”. Rządprzyjął projekt ustawy 28 grudnia, pierwsze czytanie i skierowanie do komisjiodbyło się we wtorek, a komisje zajmowały się nim w środę.
Z kolei marszałek Sejmu Marek Kuchciński zwrócił uwagę, że projekt m.in. wdrażaprawo UE (dyrektywę ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych – PAP), wzwiązku z tym nie stosuje się do niego terminów regulaminowych. Wskazałrównież, że rząd ostrzegał, iż niewdrożenie przepisów do 1 lutego 2018 r. groziwysokimi karami.
Przed ostatecznym głosowaniem minister energii Krzysztof Tchórzewskioświadczył, że głosy sprzeciwu wobec projektu, uzasadniane wyłącznie dużymtempem prac, wskazują wyraźnie, że ustawa jest dobra i „niczego nie da sięw niej skrytykować”. Podkreślił, że ustawa była bardzo solidnieprzygotowana i należała do najdłużej konsultowanych aktów.
Projekt trafi teraz do Senatu. W czwartek odniósł się do niego ZwiązekPrzedsiębiorców i Pracodawców, postulując, by przewidziane w ustawie zachętydla aut elektrycznych i hybydrodowych plug-in (doładowywanych z gniazdka)objęły też zwykłe hybrydy, których baterie doładowują się tylko w czasie jazdy.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze