Ustawa metropolitalna dla Pomorza to m.in. wspólny bilet na zintegrowany transport publiczny
Na 4 listopada zaplanowane jest kolejne spotkanie samorządowców OMGGS z parlamentarzystami z Pomorskiego Zespołu Parlamentarnego na temat prac nad ustawą metropolitalną.
Projekt nad nią trwają od ponad pół roku i są cały czas konsultowane z zespołem roboczym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Przedstawiciele rządu deklarują, że zajmą się projektem dla Pomorza zaraz po zakończeniu prac nad ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Czy samorządowcy z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot doczekają się nowego przepisu na gwiazdkę?
Spis treści:
- Jakie są główne cele projektu metropolitalnego dla Pomorza?
- Kiedy planowane jest zakończenie prac nad ustawą i czy jest szansa na jej uchwalenie przed końcem roku?
- Jakie korzyści finansowe i operacyjne przyniesie ustawa mieszkańcom Pomorza, zwłaszcza w zakresie transportu publicznego?
ambitne podejście
Od kilku miesięcy trwają intensywne prace nad projektem ustawy metropolitalnej. W MSWiA został powołany zespół roboczy, który wspólnie z samorządowcami z Pomorza i ze Śląska pracuje nad pomorską ustawą, która jednocześnie ma zmienić ustawę dot. jedynej do tej pory Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej (GZM). Czy jest szansa na uchwalenie ustawy do końca roku?
Naszym zdaniem nie, gdyż na dzisiaj nie ma jeszcze prac parlamentarnych, natomiast jest pozytywna deklaracja rządu:
-„To jest bardzo ambitne podejście. Widziałem projekty, które przechodziły błyskawicznie przez rząd i przez parlament, ale potrzebne jest odpowiednie wsparcie polityczne, żeby tak się zadziało. Normalnie trwa to kilka miesięcy, natomiast jeśli będzie decyzja polityczna, decyzja na najwyższym szczeblu, żeby to szło szybko, to wtedy tak się zadzieje – mówi Szymon Wróbel, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej w MSWiA.
-„Usłyszeliśmy w rządzie, że mało jest regionów, które są na tyle gotowe, jak Pomorze, które ma nie tylko projekt ustawy, ale i pozytywną opinię departamentu legislacji wojewody pomorskiej, pozytywną opinię marszałka województwa i tak naprawdę wszystko uzgodnione jest w regionie – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.
Integracja transportu
Szacuje się, że po wejściu w życie ustawy między 300 a 400 mln zł rocznie z podatku PIT zamiast trafiać do budżetu państwa – pozostanie w regionie. Z dodatkowych funduszy finansowane będą m.in.:
- integracja transportu publicznego oraz przewozy metropolitalne,
- kształtowanie ładu przestrzennego,
- ochrona środowiska i działania adaptacyjne do zmian klimatu.
Po roku od powołania metropolii związek ma obowiązek zintegrować transport publiczny na całym swoim terenie. Oznacza to powołanie jednego organizatora transportu – Zarządu Transportu Metropolitalnego oraz w przyszłości wspólny bilet na komunikację publiczną, z ujednoliceniem taryf. M.in. na ten temat rozmawiali przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, samorządowcy i parlamentarzyści na konferencji ,,Transport Publiczny na Pomorzu„, która odbyła się 21 października w Gdańsku. Wśród tematów pojawił się również ten dotyczący powierzenia związkowi metropolitalnemu Szybkiej Kolei Miejskiej.
To jest dobre rozwiązanie i cieszymy się z niego. MZKZG postulował to 10 lat temu, a ekspertyzy Deloitte w 2017 r. potwierdziły ten kierunek działań. Tryb prawny nazywa się powierzeniem zadania przez samorząd województwa innemu podmiotowi. Cechą powierzania zadań jest to, że się powierza też pieniądze niezbędne na pokrycie 100% kosztów – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.
Dodatkowe pieniądze
Tym bardziej, że pieniądze, jakie Pomorze dostanie w ramach ustawy metropolitalnej będą przeznaczone na dodatkowe działania, które podniosą jakość życia mieszkańców.
Najistotniejsze jest to, abyśmy ustawą metropolitalną podnieśli jakość komunikacji miejskiej, częstotliwość połączeń, aby była ona realną alternatywą dla samochodów – twierdzi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. Na poniedziałkowej konferencji samorządu województwa dr hab. Michał Wolański, autor ewaluacji funkcjonowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przekonywał, że celem dodatkowych dochodów z budżetu państwa dla metropolii nie ma być zmiana źródła finansowania połączeń istniejących, tylko wdrożenie nowych i zakup nowego taboru. Takie samo stanowisko słyszałem wielokrotnie podczas spotkań roboczych w MSWiA – dodaje Michał Glaser, prezes OMGGS.
Pod koniec września rzecznik prasowy MSWiA zapytany przez wp.pl o stan prac nad ustawą metropolitalną dla Pomorza powiedział, że ministerstwo omawia pomysły z samorządowcami z całej Polski. Dodał także, że dwa regiony mogą liczyć na szczególne traktowanie. Głównie dlatego, że tam związki miast są niezaprzeczalne.
Obecnie działania te koncentrują się na wypracowaniu przepisów dotyczących związku metropolitalnego z udziałem Gdańska, Gdyni i Sopotu oraz nowelizacji ustawy o Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kluczową kwestią przy tworzeniu związków metropolitalnych jest istniejąca, zaawansowana współpraca samorządów w obszarach miejskich. Zarówno na obszarze Śląska, jak i Pomorza istniejące formy współpracy międzysamorządowej okazały się być niewystarczające. Konieczne stało się stworzenie nowych ram prawnych, które umożliwią skuteczne rozwiązywanie problemów i wyzwań na tych terenach – poinformował Wirtualną Polskę Jacek Dobrzyński, rzecznik prasowy MSWiA.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze