Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

upBUS, czyli nowy wymiar mobilności miejskiej z Aachen: Kolej linowa + autobus autonomiczny

infotrans
30.06.2025 10:04
0 Komentarzy

W Niemczech powstał śmiały koncept, który ma zrewolucjonizować komunikację miejską. Na razie czysto teoretycznie.

PEM – Katedra Inżynierii Produkcji Komponentów Elektromobilnych RWTH Aachen University opracowuje w ramach projektu badawczego upBUS nowatorski środek transportu łączący autonomiczny elektryczny minibus z systemem kolei linowej. Projekt prowadzony jest we współpracy z dwiema innymi jednostkami RWTH oraz gminą Simmerath i finansowany przez niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK).

Rozkład jazdy:

  1. Jakie dwa środki transportu łączy w sobie projekt upBUS opracowywany przez RWTH Aachen?
  2. Jak nazywa się inteligentny interfejs umożliwiający dokowanie kabiny w projekcie upBUS?
  3. Kiedy zaplanowano pierwszy test funkcjonalny pojazdu upBUS?
upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen
upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen

Hybryda dwóch światów

Koleje linowe mają wiele zalet – niskie koszty inwestycyjne, małe zużycie energii, szybki czas realizacji. Problem? Brak elastyczności i konieczność stacjonarnych przystanków. Autonomiczne minibusy – odwrotnie – są mobilne i dostosowują się do potrzeb pasażerów, ale uczestniczą w korkach i zużywają miejską infrastrukturę drogową. upBUS łączy zalety obu systemów, eliminując ich ograniczenia.

Serce projektu stanowi inteligentny interfejs naziemny iTSI (intelligent Terrestrial System Interface), umożliwiający automatyczne dokowanie kabiny pasażerskiej do podwozia autonomicznego pojazdu drogowego lub do zawiesia kolejki linowej. Kabina może poruszać się jako pojazd szynowy lub minibus, bez konieczności przesiadki dla pasażerów. Przystanki kolei linowej pełnią funkcję hubów dystrybucyjnych dla gęstej siatki linii minibusowych.

upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen

Test funkcjonalny

Pierwszy funkcjonalny test (tzw. „primotyp”) zaplanowano na sierpień 2025 roku. To pojazd niskonapięciowy 48 V, wyposażony w kamery stereo, czujniki LiDAR i mechanizm podnoszenia kabiny. Projekt zakłada stworzenie prototypu przedseryjnego do transportu towarów, a równolegle cyfrowo opracowywany będzie model dla pasażerów – mieszczący do 10 osób, z pełnym wyposażeniem: siedzeniami, systemem infotainment, automatycznymi drzwiami i dostępem bez barier.

Tło projektu jest bardzo konkretne: w samym tylko 2023 roku przeciętny niemiecki kierowca spędził w korkach 40 godzin, co przełożyło się na straty gospodarcze rzędu 3,2 mld euro. Aż 60% emisji z transportu drogowego w Europie pochodzi z prywatnych pojazdów spalinowych. upBUS ma stanowić realną alternatywę – zeroemisyjną, elastyczną i tańszą od klasycznych inwestycji infrastrukturalnych.

upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen
upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen

Partnerzy projektu

Projekt potrwa od maja 2025 do września 2026, a jego liderem jest Instytut Mechaniki Struktur i Konstrukcji Lekkich RWTH Aachen. Partnerami są:

  • PEM – Katedra Elektromobilności RWTH
  • Katedra Elektroniki Wysokich Częstotliwości (HFE)
  • Gmina Simmerath
  • Zukunftsagentur Rheinisches Revier GmbH
  • DLR Projektträger – zarządca projektu

Projekt realizowany jest pod kodem dofinansowania 01MP24001A i stanowi przykład nowoczesnego podejścia do transportu miejskiego, który łączy infrastrukturę szynową, elektryczność, autonomię i mobilność w jednym, inteligentnym rozwiązaniu.

upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen
upBUS: Nowy wymiar mobilności miejskiej z RWTH Aachen

Komentarze