Unijne rozporządzenie o punktach ładowania i stacjach wodorowych. TEN-T, lotniska i porty
W lipcu br. Unia Europejska ostatecznie przyjęła nowe przepisy, dzięki którym w najbliższych latach w całej Europie powstanie więcej stacji ładowania i tankowania paliw alternatywnych.
Ma to pozwolić sektorowi transportu znacznie ograniczyć swój ślad węglowy. Chodzi o rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR).
Gotowi na 55
„Nowe przepisy to bardzo istotny element strategii „Gotowi na 55”. Przewidują więcej publicznych punktów ładowania na ulicach miast i przy autostradach w Europie. Jesteśmy przekonani, że w najbliższej przyszłości obywatele będą mogli ładować elektryczne auta tak łatwo jak tankują dziś auta spalinowe” – powiedziała Raquel Sanchez Jimenez, hiszpańska minister transportu, mobilności i agendy miejskiej
Rozporządzenie przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 r. Zgodnie z nim, do 2025 r. należy zainstalować
- co 60 km wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacje o mocy co najmniej 150kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych.
- Co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces ten należy rozpocząć od 2025 r., a zakończyć do 2030 r.
- Do 2030 r. we wszystkich węzłach miejskich i co 200 km wzdłuż bazowej sieci TEN-T należy umieścić stacje tankownia wodoru, obsługujące zarówno samochody osobowe, jak i ciężarówki.
- Do 2030 r. porty morskie przyjmujące pewną minimalną liczbę dużych statków pasażerskich lub kontenerowców muszą zapewnić im dostęp do energii elektrycznej pobieranej z lądu.
- Do 2025 r. lotniska muszą zapewnić samolotom podczas postoju elektryczność przy wszystkich bramkach, a do 2030 r. przy wszystkich stanowiskach oddalonych.
przejrzyste ceny
W punktach ładowania i tankowania użytkownicy pojazdów elektrycznych lub zasilanych wodorem muszą być w stanie łatwo płacić kartami płatniczymi lub zbliżeniowo, bez konieczności posiadania abonamentu, a ceny muszą być w pełni przejrzyste. Operatorzy punktów ładowania lub tankowania muszą zapewnić użytkownikom pełne elektroniczne informacje o dostępności punktów, czasie oczekiwania i cenach na stacjach.
Nowe rozporządzenie, przyjęte w środę formalnie przez Radę, zostanie opublikowane jesienią w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Nowe przepisy zaczną obowiązywać sześć miesięcy po wejściu w życie.
Rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych to element pakietu „Gotowi na 55”, przedstawionego przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 r. Ma on do 2030 r. zmniejszyć unijne emisje gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r., a do 2050 r. zapewnić UE neutralność klimatyczną.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze