Unia chce przyspieszyć rozwój systemów ITS. Nowa dyrektywą
W listopadzie Komisja Europejska przyjęła nowe przepisy mające przyspieszyć wdrażanie inteligentnych systemów transportowych
Tym samym Unia Europejska chce przyspieszyć transformację cyfrową i inteligentniejszą mobilność, Rada przyjęła nowe przepisy, które zmieniają dyrektywę z 2010 r. i które dotyczą wdrażania inteligentnych systemów transportowych.To kolejny krok do podnosienia wydajności transportu publicznego.
Główne cele
Jak przekazał Raquel Sánchez Jiménez, p.o. minister transportu, mobilności Hiszpanii
-„Inteligentne systemy transportowe pomogą nam zaoszczędzić czas, ograniczyć emisje, zmniejszyć zatory komunikacyjne oraz uprościć planowanie podróży. Przyjęcie nowej dyrektywy jest bardzo ważnym elementem na drodze ku inteligentniejszej, bezpieczniejszej i wydajniejszej mobilności w całej Europie.”
Zmieniona dyrektywa ma uwzględnić zmiany technologiczne, takie jak oparta na sieci i zautomatyzowana mobilność, aplikacje typu „mobilność jako usługa” oraz transport multimodalny.
Ma również przyspieszyć dostępność i zwiększyć interoperacyjność danych cyfrowych zasilających usługi, takie jak planowanie podróży multimodalnych i usługi nawigacyjne. Dzięki temu pojazdy i infrastruktura drogowa będą mogły się między sobą komunikować, na przykład po to, by ostrzegać o niespodziewanych wydarzeniach, takich jak zator drogowy.
Zmienione przepisy stanowią zatem ważny krok w kierunku utworzenia wspólnej europejskiej przestrzeni danych o mobilności.
Nowa dyrektywa
Zmienione przepisy rozszerzają zakres stosowania poprzedniej dyrektywy na nowe usługi, takie jak usługi w zakresie multimodalnych informacji, rezerwacji i sprzedaży biletów (na przykład aplikacje do wyszukiwania i rezerwacji podróży łączące transport publiczny, car-sharing i transport rowerowy), komunikacja między pojazdami i infrastrukturą oraz zautomatyzowana mobilność.
Nowa dyrektywa ustanawia również cele w zakresie cyfryzacji kluczowych informacji, takich jak ograniczenia prędkości, roboty drogowe i multimodalne węzły dostępu, a także w zakresie dostarczania podstawowych usług, takich jak informacje na temat bezpieczeństwa drogowego. Korzyści dla użytkowników transportu uwidocznią się w większej liczbie informacji w czasie rzeczywistym i dokładniejszych inteligentnych systemach kontroli prędkości.
Przepisy zachowują ramowy charakter dyrektywy o ITS z 2010 r. oraz nadal przewidują stosowanie różnych interwencji technicznych na podstawie aktów wykonawczych i delegowanych. Zmieniona dyrektywa zawiera program wdrażania obejmujący co najmniej kolejne 5 lat i określający dokładny zasięg geograficzny sieci drogowej, w odniesieniu do której dane nadające się do ponownego wykorzystania muszą być bezwzględnie dostępne. Komisja może w drodze aktów delegowanych uzupełnić niektóre aspekty tego programu.
W załącznikach do nowej dyrektywy określono niezbędne rodzaje danych, które należy udostępniać w całej Unii, takie jak: warunki dostępu do tuneli i mostów, ograniczenia prędkości, projekty organizacji ruchu, stałe ograniczenia dostępu, zamknięcia dróg, roboty drogowe, czasowe środki zarządzania ruchem, jak również usługi krytyczne, takie jak usługi informacyjne związane z bezpieczeństwem ruchu.
Nowa dyrektywa, przyjęta formalnie już przez Radę, zostanie w najbliższych tygodniach opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Państwa członkowskie będą miały 24 miesiące od dnia wejścia w życie nowej dyrektywy na dostosowanie się do jej przepisów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze