Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unia chce przyspieszyć rozwój systemów ITS. Nowa dyrektywą

infotrans
02.12.2023 17:01
0 Komentarzy

W listopadzie Komisja Europejska przyjęła nowe przepisy mające przyspieszyć wdrażanie inteligentnych systemów transportowych

Tym samym Unia Europejska chce przyspieszyć transformację cyfrową i inteligentniejszą mobilność, Rada przyjęła nowe przepisy, które zmieniają dyrektywę z 2010 r. i które dotyczą wdrażania inteligentnych systemów transportowych.To kolejny krok do podnosienia wydajności transportu publicznego.

Główne cele

 Jak przekazał Raquel Sánchez Jiménez, p.o. minister transportu, mobilności Hiszpanii

-„Inteligentne systemy transportowe pomogą nam zaoszczędzić czas, ograniczyć emisje, zmniejszyć zatory komunikacyjne oraz uprościć planowanie podróży. Przyjęcie nowej dyrektywy jest bardzo ważnym elementem na drodze ku inteligentniejszej, bezpieczniejszej i wydajniejszej mobilności w całej Europie.”

Zmieniona dyrektywa ma uwzględnić zmiany technologiczne, takie jak oparta na sieci i zautomatyzowana mobilność, aplikacje typu „mobilność jako usługa” oraz transport multimodalny.

Ma również przyspieszyć dostępność i zwiększyć interoperacyjność danych cyfrowych zasilających usługi, takie jak planowanie podróży multimodalnych i usługi nawigacyjne. Dzięki temu pojazdy i infrastruktura drogowa będą mogły się między sobą komunikować, na przykład po to, by ostrzegać o niespodziewanych wydarzeniach, takich jak zator drogowy.

Zmienione przepisy stanowią zatem ważny krok w kierunku utworzenia wspólnej europejskiej przestrzeni danych o mobilności.

Unia chce przyspieszyć rozwój systemów ITS / fot. its-platform.eu

Nowa dyrektywa

Zmienione przepisy rozszerzają zakres stosowania poprzedniej dyrektywy na nowe usługi, takie jak usługi w zakresie multimodalnych informacji, rezerwacji i sprzedaży biletów (na przykład aplikacje do wyszukiwania i rezerwacji podróży łączące transport publiczny, car-sharing i transport rowerowy), komunikacja między pojazdami i infrastrukturą oraz zautomatyzowana mobilność.

 Nowa dyrektywa ustanawia również cele w zakresie cyfryzacji kluczowych informacji, takich jak ograniczenia prędkości, roboty drogowe i multimodalne węzły dostępu, a także w zakresie dostarczania podstawowych usług, takich jak informacje na temat bezpieczeństwa drogowego. Korzyści dla użytkowników transportu uwidocznią się w większej liczbie informacji w czasie rzeczywistym i dokładniejszych inteligentnych systemach kontroli prędkości.

Przepisy zachowują ramowy charakter dyrektywy o ITS z 2010 r. oraz nadal przewidują stosowanie różnych interwencji technicznych na podstawie aktów wykonawczych i delegowanych. Zmieniona dyrektywa zawiera program wdrażania obejmujący co najmniej kolejne 5 lat i określający dokładny zasięg geograficzny sieci drogowej, w odniesieniu do której dane nadające się do ponownego wykorzystania muszą być bezwzględnie dostępne. Komisja może w drodze aktów delegowanych uzupełnić niektóre aspekty tego programu.

W załącznikach do nowej dyrektywy określono niezbędne rodzaje danych, które należy udostępniać w całej Unii, takie jak: warunki dostępu do tuneli i mostów, ograniczenia prędkości, projekty organizacji ruchu, stałe ograniczenia dostępu, zamknięcia dróg, roboty drogowe, czasowe środki zarządzania ruchem, jak również usługi krytyczne, takie jak usługi informacyjne związane z bezpieczeństwem ruchu.

Nowa dyrektywa, przyjęta formalnie już przez Radę, zostanie w najbliższych tygodniach opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie dwudziestego dnia po publikacji. Państwa członkowskie będą miały 24 miesiące od dnia wejścia w życie nowej dyrektywy na dostosowanie się do jej przepisów.

Komentarze