Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UE: Więcej satelitów dla Galileo

infotrans
09.02.2012 11:56
0 Komentarzy

Za dwa lata Unia Europejska ma uruchomić alternatywny system nawigacji satelitarnej. Galileo ma uniezależnić Europę od dominującego obecnie na rynku amerykańskiego systemu geolokalizacji GPS. Komisja Europejska podpisała w czwartek trzy nowe kontrakty na zakup satelitów i usługi ich wyniesienia na orbitę. Pierwszy kontrakt, obejmujący 8 satelitów, został podpisany z firmą OHB System AG (Niemcy) i opiewa na kwotę około 250 mln euro. Druga umowa została podpisana z Arianespace (Francja) i dotyczy zarezerwowania do trzech możliwości wyniesienia satelitów na orbitę za pośrednictwem rakiet Ariane 5 (opłata za rezerwację w wysokości 30 mln euro). Trzeci kontrakt został podpisany z Astrium SAS (Francja) w celu dostosowania istniejącej rakiety Ariane 5 do wyniesienia każdorazowo na orbitę czterech satelitów programu Galileo i opiewa na kwotę w wysokości około 30 mln euro. Komisja Europejska zawarła z ÖHB System i EADS Astrium umowę ramową w sprawie budowy do 2016 r. do 32 satelitów. Osiem satelitów, których dotyczy najnowsza umowa stanowi uzupełnienie pakietu 18 już wcześniej zleconych satelitów, z których dwa od 21 października znajdują się na orbicie. Start dwóch kolejnych satelitów Galileo odbędzie się w tym roku. Na razie satelity Galileo przewożone są parami na pokładzie rosyjskich rakiet Sojuz. W skład systemu Galileo ma wejść docelowo 30 satelitów umieszczonych na trzech orbitach na wysokości 24 tysięcy kilometrów. Sygnał z nadajników satelitarnych obejmie zasięgiem całą powierzchnię naszej planety. Na ziemi będzie ponadto sieć stacji kontrolnych.
Pierwszy satelita, GIOVE-A został umieszczony na orbicie już w grudniu 2005 roku. Budowę Galileo, który jest najdroższym projektem UE, uratował od klęski PE, który – po wycofaniu się firm prywatnych z finansowania systemu – zgodził się na jego finansowanie ze środków publicznych. Budowa europejskiego systemu nawigacji satelitarnej jest w stosunku do GPS bardzo opóźniona. Wielu krytyków tego przedsięwzięcia uważa nawet, że wobec dostępności amerykańskiego systemu są to niepotrzebne wydatki. Służby prasowe PE zwracają uwagę w komunikacie wydanym po głosowaniu, że system będzie pierwszym cywilnym systemem nawigacji satelitarnej, bo konkurencyjne, funkcjonujące już: amerykański GPS i rosyjski Glonass, są projektami wojskowymi.

Komentarze