Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UE: Nadchodzi eCall

infotrans
07.05.2010 14:11
0 Komentarzy

4 maja odbyła się ceremonia podpisania protokołu ustaleń w sprawie wdrożenia systemu ratownictwa drogowego eCall w całej Europie, do którego przyłączają kolejne kraje –po pierwszej piętnastce europejskich państw-sygnatariuszy –Belgia, Dania, Luksemburg, Malta i Rumunia. Komisja Europejska wyraża satysfakcję z powodu przyjęcia systemu samochodowego wywołania awaryjnego eCall przez pięć kolejnych państw członkowskich. Celem systemu jest zautomatyzowane nawiązywanie połączenia z ogólnoeuropejskim numerem alarmowym 112 w razie poważnego wypadku;szacuje się, że usługa ta –gdyby została upowszechniona w całej Europie –mogłaby uratować życie nawet dwóch i pół tysiąca osób rocznie.

Mówi wiceprzewodnicząca Komisji ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes: „Bardzo mnie cieszy, że za wdrożeniem systemu eCall opowiedziało się już łącznie dwadzieścia państw członkowskich. Ten system to znakomity przykład na to, jak nowoczesne technologie i systemy łączności mogą nie tylko ułatwiać, ale nawet ratować życie Europejczykom!”Ze swej strony Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. transportu, dodaje: „eCall może co roku ratować życie wielu użytkownikom dróg w Europie, dlatego też jestem bardzo rad, że coraz większa liczba państw członkowskich decyduje się poprzeć wprowadzenie tego systemu w życie.”

W razie poważniejszej kolizji wbudowany w pojazd system eCall ma samoczynnie łączyć poszkodowanych z europejskim numerem alarmowym 112, przekazując dokładne położenie samochodu biorącego udział w wypadku wraz z podstawowymi informacjami bezpośrednio najbliższej jednostce służb ratowniczych. Szacunkowa liczba śmiertelnych ofiar, których można byłoby uniknąć przy powszechnym stosowaniu systemu eCall, sięga około dwóch i pół tysiąca rocznie –przy czym skrócony czas interwencji służb ratowniczych w razie poważnego wypadku pozwoli na złagodzenie konsekwencji przynajmniej w 15% przypadków.

Obecnie już 20 krajów zobowiązało się do wdrożenia systemu eCall. Są to: Austria, Cypr, Czechy, Estonia, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Holandia Litwa, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja i Włochy oraz Islandia, Norwegia i Szwajcaria oraz nowe kraje: Belgia, Dania, Luksemburg, Malta i Rumunia.

4 maja umowy podpisali także przedstawiciele następujących organizacji branżowych i przedsiębiorstw: Agoria, ATX, Belgian Automobile Club Touring, DEKRA, Electronics Solutions, Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), EUROSMART, GMV, ITS Belgium, Rumuńskie Państwowe Przedsiębiorstwo Autostrad i Dróg Krajowych, OctoTelematics, Romanian-American University, Special Telecommunications Service (STS), UTI Systems. System eCall znalazł dotychczas 90 oficjalnych sygnatariuszy, włączając w to wielu operatorów sieci komórkowych oraz europejskich producentów samochodów.

Komentarze