Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzeci Kongres Mobilności Aktywnej za nami …

infotrans
13.09.2012 14:48
0 Komentarzy

W dniach 6-7 września br. w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku odbył się Trzeci Kongres Mobilności Aktywnej, organizowany przez Miasto Gdańsk oraz Polską Unię Mobilności Aktywnej (PUMA). Zorganizowanie Kongresu ułatwiło zaangażowanie środków europejskiego projektu Central MeetBike finansowanego z programu Central Europe. Ideą trzeciej edycji Kongresu Mobilności Aktywnej, podobnie jak poprzednich dwóch, było wykorzystanie doświadczenia miast, regionów i krajów osiągających największe sukcesy w utrzymywaniu wysokiej jakości życia dzięki przyjęciu odpowiednich zasad kształtowania rozwoju lokalnego, przy jak najpełniejszym wykorzystaniu potencjału aktywnych form mobilności. Inicjatywa ta ma ścisły związek z przygotowaniem polskich samorządów do owocnego wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w latach 2014 – 2020. Kongres Mobilności Aktywnej adresowany był głównie do innowacyjnie myślących samorządowców: prezydentów, starostów, burmistrzów oraz wójtów. Miał on również tworzyć platformę nawiązywania współpracy samorządowców, organizacji pozarządowych i firm.
Kluczową prezentację przedstawił Hep Monatzeder, Wiceburmistrz Miasta Monachium, pokazując sukcesy osiągane w związku z realizacją wizji przyjaznego rowerzystom Monachium –miasta aspirującej do miana rowerowej stolicy Niemiec. Duże zainteresowanie słuchaczy wzbudziły także informacje przedstawione przez profesora Ahrensa –moderatora naukowego projektu Central MeetBike (www.centralmeetbike.eu) o historii rozwoju systemu rowerowego w Niemczech oraz przyjętego dosłownie w przeddzień Kongresu kolejnego Krajowego Planu Rozwoju Ruchu Rowerowego Niemiec (National Radverkehrs Plan). Podobne zainteresowanie wzbudziła prelekcja Phillipa Darntona –menadżera programu Cycling England realizowanego pod auspicjami rządu brytyjskiego, oraz prelekcja ambasadora Królestwa Niderlandów –dra Kurpershoeka na temat historii „roweryzacji”Holandii oraz wrażeń z kilkudniowej podróży rowerem na trasie Warszawa –Gdańsk. Ważnym elementem Kongresu była debata między prezydentami czterech ważnych ośrodków miejskich kraju: Gdańska, Krakowa, Olsztyna i Szczecina. Przedstawili oni zarówno osiągnięte już rezultaty (zwykle dotyczące rozwoju komunikacji zbiorowej, ale również jej powiązań z ruchem pieszych i rowerzystów) jak i wyzwania, które widzą na drodze systemowego rozwijania zrównoważonej mobilności, promowanej w dokumentach i deklaracjach Unii Europejskiej.
Na zakończenie debaty Zastępca Prezydenta Miasta Szczecina Mariusz Kądziołka odebrał certyfikat zrównoważonego planu mobilności SUMP (z ang. Sustainable Urban Mobility Plan). Przyznanie Szczecinowi certyfikatu SUMP jest wynikiem audytu prowadzonego w mieście od kwietnia do lipca br. w ramach projektu ADVANCE współfinansowanego z programu Inteligenta Energia Europa. Miasto Szczecin jest zarówno pierwszym miastem w Europie, w którym odbył się proces certyfikacji ADVANCE, jak również pierwszym miastem w Polsce, które wypracowało 24 miesięczny zrównoważony plan mobilności. Ważną innowacją było poświęcenie w wypowiedziach prelegentów i uczestników kongresu uwagi kwestiom uspakajania ruchu zmotoryzowanych w miastach: rozszerzanie zasięgu stref zamieszkania i stref ograniczenia prędkości do 30 km/godzinę oraz docenienie działań wyjaśniających i promujących korzyści wynikające ze stosowania takich rozwiązań.
III Kongres Mobilności Aktywnej stworzył możliwość umocnienia różnych sieci współpracy i z pewnością zaowocuje wdrożeniem projektów, których celem jest nowe spojrzenie na przestrzeń publiczną i zagadnienie zrównoważonego rozwoju systemów mobilności w naszych miastach i regionach. Dotyczy to oczywiście w głównej mierze województwa pomorskiego, skąd pochodziła większość uczestników imprezy. Konkretnym przejawem tego procesu było uroczyste podpisanie Umowy o Współpracy między francuskim Klubem Miast i Terenów Rowerowych (Club des Villes et Territoires Cyclables) zrzeszającym obecnie około 1300 lokalnych samorządów Francji a Polską Unią Mobilności Aktywnej, w skład, której wchodzi dynamicznie rosnąca grupa polskich jednostek samorządu terytorialnego.

Innymi innowacyjnymi elementami programu Kongresu były ceremonie wręczania nagród w konkursie „Pracodawca Przyjazny Mobilności Aktywnej”(otrzymana przez gdański oddział PGNiG) oraz w konkursie na najbardziej absurdalny przejazd samochodem, a także prezentacje różnych form aktywnego spędzania czasu wolnego promowane przez ich entuzjastów i promotorów. Obecność członków zarządu Stowarzyszenia „Miasta dla Rowerów”oraz programu Gazety Wyborczej „Polska na rowery”dają gwarancję, że informacje i wiedza pozyskana w czasie merytorycznej części Kongresu oraz imprez, które mu towarzyszyły, przyczyni się do stworzenia nowych płaszczyzn współpracy aktywnych rowerzystów zrzeszonych w lokalnych grupach działania z samorządowcami, którzy docenią znaczenie działań podejmowanych na rzecz rozwoju mobilności aktywnej w swoich środowiskach lokalnych.
Przyszłoroczna edycja kongresu, organizowanego tradycyjnie we wrześniu, ma zostać wzbogacona o wystawę i targi sprzętu sprzyjającego korzystaniu z różnych form aktywności mobilnej w różnych środowiskach naszego kraju.
Całość programu oraz wystąpienia wszystkich prelegentów są możliwe do obejrzenia i ściągnięcia ze strony internetowej Kongresu: www.kongresmobilnosci.pl . Uczestniczyło w nim ponad 250 osób.

Komentarze