Trudne wejście Transport GZM. Ponad 3 tys. reklamacji
Ponad 3 tys. reklamacji złożyli pasażerowie wskutek problemów przy wdrażaniu nowego systemu obsługi komunikacji Transport GZM na początku października br.
Takie dane przekazał 18 października przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli Kazimierz Karolczak. Metropolia zapowiedziała, że od wykonawcy nowego systemu – firmy Asseco – będzie dochodziła rekompensat i rozwiązań w zakresie zgłaszanych problemów.
400 tys. kont
Poniedziałek 2 października był pierwszym dniem pełnego działania systemu Transport GZM, który jest nowym sposobem rozliczania się za korzystanie z komunikacji publicznej Zarządu Transportu Metropolitalnego (zastępującym przestarzałe rozwiązanie Śląskiej Karty Usług Publicznych).
W niedzielę 1 października doszło do awarii uniemożliwiającej korzystanie z części funkcji nowego systemu. Główną część awarii usunięto w poniedziałek po południu; różne problemy pojawiały się jednak w kolejnych dniach. Karolczak nawiązał do tego podczas środowej sesji zgromadzenia GZM, w sprawozdaniu z prac zarządu Metropolii w okresie międzysesyjnym.
„Niestety, wdrożenie (Transportu GZM – PAP) nie obyło się bez problemów. W pierwszym dniu mieliśmy do czynienia z awarią jednego z najważniejszych modułów systemu; do tego doszły problemy z migracją danych z systemu ŚKUP i związaną z tym niestabilnością systemu” – przyznał.
„Odnotowaliśmy też, iż użytkownicy mogli mieć problemy z założeniem konta, w wyniku czego proces się nie udawał, a w systemie zapisywały się dane użytkownika, które musiały być usuwane przez administratora bazy danych, co trwało do 48 godzin” – zrelacjonował.
„W związku z tym zostało zgłoszonych ponad 3 tys. reklamacji, które są przekazywane do realizacji wykonawcy systemu, firmie Asseco Data System. Nie jest to duża liczba w skali całego systemu, który ma 400 tys. kont, natomiast każdy z pasażerów dla nas jest ważny – chciałem wszystkich w tym miejscu przeprosić” – zaakcentował przewodniczący zarządu GZM
„Od firmy Asseco będziemy na pewno dochodzić rekompensat, rozwiązań” – zadeklarował.
Aktualna sytuacja
Jak wymienił Kazimierz Karolczak, obecnie w systemie Transport GZM funkcjonuje ok. 400 tys. kont użytkowników. Od 1 do 15 października w systemie zrealizowano 138 tys. transakcji sprzedaży biletów za 5,6 mln zł oraz ponad 30 tys. transakcji doładowań kont. Wobec analogicznego okresu ub. roku (jeszcze za działania starego systemu) odnotowano wzrost dochodów z biletów o ponad 10 proc.
Wejście Transport GZM pozwoliło na wdrożenie wielu wygodnych dla pasażerów rozwiązań, wśród których wymienił dostęp do wszystkich biletów ujętych w taryfie zarówno przez aplikację jak i metrokartę czy uruchomienie taryfy Start/Stop, umożliwiającej wielokrotnie łączenie przejazdów w przypadku przesiadek nie dłuższych niż 30 minut (płaci się za rozkładowy czas przejazdów z gwarancją maksymalnej opłaty równej cenie biletu dziennego 12 zł).
Przewodniczący GZM zaznaczył, że w ponad 400 pojazdach (docelowo we wszystkich) jest już możliwość korzystania z taryfy Start/Stop przy użyciu własnej karty płatniczej – bez kont, kart czy aplikacji). Przypomniał też o wprowadzeniu w taryfie czasowej opłat za przejazdy trwające do 5, 10 i 15 minut w cenach 2zł, 3zł i 3,50zł (w pierwszym okresie obowiązuje promocja 5 min za 1zł).
Na koniec przypomnijmy, że prace nad portalem i aplikacją Transport GZM trwają od wielu miesięcy. Pierwotnie uruchomienie tych rozwiązań zapowiadano na styczeń 2023 r. Dotychczasowy system ŚKUP był zamówiony przez związek komunalny będący poprzednikiem Zarządu Transportu Metropolitalnego, czyli obecnego organizatora komunikacji w GZM. System ŚKUP od początku był krytykowany przez mieszkańców jako podatny na awarie, trudny w obsłudze i niefunkcjonalny.
Przetarg na wykonanie modyfikacji rozwiązania GZM ogłosiła w grudniu 2020 r. W połowie 2021 r. rozstrzygnęła postępowanie na Transport GZM, wybierając jedyną ofertę dotychczasowego wykonawcy ŚKUP, firmy Asseco, za 122,8 mln zł brutto.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze