Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trójmiejski TRISTAR z unijną dotacją

infotrans
27.05.2011 21:15
0 Komentarzy

Realizowany na obszarze Trójmiasta projekt Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie otrzyma ponad 156 mln zł dotacji ze śródków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Umowę o dofinansowanie projektu podpisali 25 maja dyrektor CUPT Anna Siejda oraz prezydent Gdyni Wojciech Bogusław Szczurek. Projekt obejmuje budowę systemu zarządzania i sterowania ruchem, opartego o rozbudowę infrastruktury sygnalizacyjnej oraz budowę infrastruktury telekomunikacyjnej. Przewiduje także utworzenie dwóch Centrów Zarządzania i Sterowania Ruchem –w Gdyni, obejmującego zasięgiem działania obszar Gdyni oraz w Gdańsku, obejmującego zasięgiem działania Gdańsk i Sopot. Systemem objętych zostanie 141 skrzyżowań. Wdrożenie systemu TRISTAR opracowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej ma na celu skrócenie czasu przejazdu pojazdów, podróży transportem zbiorowym, a także zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych. Całkowita wartość projektu wynosi 184 263 558 zł. Projekt uzyskał 156 191 405 zł dofinansowania ze środków UE w ramach konkursu dla działania 8.3. Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie to największy z projektów przewidzianych do realizacji w ramach działania 8.3 Programu Infrastruktura i Środowisko.

Systemem TRISTAR objętych zostanie 141 skrzyżowań

–„Czekaliśmy tylko na ostateczną akceptację wniosku i będziemy mogli ruszać z przetargami”- cieszy się Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni. Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Podobne systemy w innych metropoliach na świecie zmniejszyły korki o ok. 30 proc. Nie będzie jednak tak wyczekiwanej przez niektórych 'zielonej fali’. Światła będą się zmieniać w zależności od natężenia ruchu. W ramach systemu stanie też ponad 100 fotoradarów i kamer, wyłapujących kierowców, którzy blokują skrzyżowania. Będą też znaki zmiennej treści, informujące o wolnych miejscach parkingowych czy wypadkach i proponowanych objazdach. Priorytety zyskają również pojazdy komunikacji miejskiej oraz służby ratunkowe. Na początek Tristar wdrożony zostanie na trasie średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowaniach na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią. Później przyjdzie czas na kolejne skrzyżowania i obwodnicę. Nie ma jednak wielkich szans, by zaczął działać przed Euro 2012. Całość ma być gotowa w czerwcu 2014 roku.

Komentarze