Transportowe konsultacje społeczne projektów POIiŚ
22 lipca 2010 r. zakończył się proces konsultacji społecznych propozycji nowych projektów zgłoszonych do umieszczenia na „Liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”. Przypomnijmy, że dla sektora transportu publicznego zaproponowano 8 nowych projektów, z czego 6 projektów na listę podstawową oraz 2 projekty na listę rezerwową, w ramach następujących działań:
– 7.1 Rozwój transportu kolejowego – 2 projekty dla listy podstawowej;
– 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych – 1 projekt dla listy podstawowej oraz 2 projekty dla listy rezerwowej;
Wszystkie opinie, propozycje i uwagi zgłoszone przez uczestników konsultacji społecznych zostały przekazane do instytucji pośredniczących i w chwili obecnej trwa proces ich rozpatrywania. Z przebiegu procesu konsultacji społecznych przygotowane zostało sprawozdanie, które prezentujemy poniżej –tylko w zakresie projektów transportu publicznego.
Po przekazaniu przez instytucje pośredniczące swoich stanowisk do uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji, niniejsze sprawozdanie zostanie uzupełnione w II połowie sierpnia 2010 r. o te informacje a następnie zamieszczone na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, jako II część sprawozdania z przebiegu procesu konsultacji społecznych propozycji nowych projektów zgłoszonych do umieszczenia na „Liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”. Informacje przekazane przez instytucje pośredniczące będą stanowić odpowiedź na każdą indywidualną (uwagi o tożsamej treści rozpatrywane będą zbiorczo jako jedna uwaga) uwagę zgłoszoną w toku konsultacji wraz ze stanowiskiem ewentualnej realizacji zgłoszonych propozycji projektów ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko.
Po zakończeniu procesu rozpatrywania uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji społecznych instytucje pośredniczące przedstawią do połowy sierpnia 2010 r. propozycję zaktualizowanej listy projektów indywidualnych uwzględniającą wyniki przeprowadzonych konsultacji, a także propozycje zmian w stosunku do projektów umieszczonych na obecnie obowiązującej liście. Decyzję o ostatecznym kształcie zaktualizowanej Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko podejmie minister rozwoju regionalnego. Nowa lista zostanie ogłoszona nie później niż do końca sierpnia 2010 r. Tutaj można pobrać aktualną „Listę projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”/ http://www.mrr.gov.pl/aktualnosci/fundusze_europejskie_2007_2013/Documents/Lista_dla_POIS_luty_2010.pdf, a tutaj wykaz nowych projektów indywidualnych dla Programu Infrastruktura i Środowisko / http://www.pois.gov.pl/Wiadomosci/Documents/20100707_nowy_wykaz_LPI_POIS_do_konsultacji_p.pdf. Poniżej prezentujemy transportowe propozycje zmian:
Priorytet VII Transport przyjazny środowisku / Działanie 7.1 Rozwój transportu kolejowego
1. Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP SA proponują umieszczenie na liście projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Budowa zintegrowanego centrum komunikacyjnego w Bydgoszczy – Etap I. Uzasadnienie: projekt obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej i projektowej oraz wykonanie robót budowlano-montażowych przebudowy układu funkcjonalnego dworca w celu poprawy standardu obsługi i bezpieczeństwa podróżnych, podniesienie stanu technicznego obiektów i instalacji z jednoczesnym zmniejszeniem negatywnego oddziaływania obiektów na środowisko. W wyniku realizacji inwestycji powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy, łączący różne rodzaje transportu publicznego w ramach obszaru metropolitalnego BiT-City (krajowy, ponadlokalny i metropolitalny transport kolejowy, w tym powiązanie w jeden dwóch podsystemów zbiorowego transportu publicznego miast Bydgoszczy i Torunia, połączenie dworca Bydgoszcz Gł. z Portem Lotniczym w Bydgoszczy;powiązanie dworca z miejską siecią tramwajową i autobusową, stworzenie systemu parkingów Park&Ride). Szacunkowy koszt całkowity: 139,43 mln PLN. Przewidywany okres realizacji projektu: 2010-2014.
2. PKP S.A. proponują umieszczenie na liście projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice”. Uzasadnienie: projekt obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej i projektowej oraz wykonanie robót budowlano-montażowych w zakresie przebudowy układu funkcjonalnego budynku dworca wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą torowo-peronową w celu poprawy standardu obsługi i bezpieczeństwa podróżnych, w tym:
– dostosowanie obiektów do obsługi osób niepełnosprawnych i osób z ograniczonymi możliwościami ruchowymi;
– podniesienia stanu technicznego obiektu dworcowego oraz infrastruktury to rowo-peron owej;
– poprawy warunków sanitarno-higienicznych;
– zmniejszenia negatywnego oddziaływania obiektów na środowisko naturalne.
Szacunkowy koszt całkowity: 78,08 mln PLN. Przewidywany okres realizacji projektu: 2010-2014.
3. PKP PLK S.A. proponują umieszczenie na liście projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt „Zakup sprzętu do diagnostyki i utrzymania infrastruktury kolejowej”. Uzasadnienie: przedmiotem projektu jest zakup nowych maszyn i urządzeń niezbędnych do dokonywania prawidłowych odbiorów zmodernizowanych elementów infrastruktury kolejowej oraz wykonywania badań diagnostycznych, stanowiących podstawę dalszego poprawnego funkcjonowania wytworzonej infrastruktury. Sprzęt, jakim dysponuje PKP PLK S.A. nie zabezpiecza potrzeb w tym zakresie. Orientacyjny koszt całkowity projektu (brutto): 279,380 mln PLN,
Wysokość kosztów kwalifikowanych: 229,00 mln PLN, Przewidywany okres realizacji projektu: 2010-2014
4. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego proponuje umieszczenie na podstawowej liście projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Modernizacja linii kolejowej Psary -Kraków Główny (odcinek Psary – Kozłów oraz odcinek Kraków Katowice). Uzasadnienie: projekt przewiduje modernizację końcowego odcinka ważnego połączenia kolejowego pomiędzy Warszawą i Krakowem. Sprawność i szybkość połączenia tych dwóch ośrodków ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego kraju i regionu. Projekt ma charakter ponadregionalny. Instytucją odpowiedzialną za realizację projektu jest PKP PLK S.A. (aktualnie projekt umieszczony jest na liście rezerwowej pod nr POIiŚ 7.1-17)
5. Urząd Miejski w Zabrzu proponuje umieszczenie na podstawowej liście projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Budowa Centrum Przesiadkowego w Gminie Zabrze – etap I przebudowa dworca kolejowego w Zabrzu”. Uzasadnienie: celem projektu jest podniesienie poziomu obsługi podróżnych korzystających z infrastruktury dworca kolejowego w Zabrzu. Realizatorem projektu jest Gmina Zabrze. W lipcu br. wynegocjowana została z PKP treść umowy wieloletniej dzierżawy dworca (okres dzierżawy – 29 lat). W chwili obecnej Gmina oczekuje na podpisanie umowy dzierżawy dworca PKP. Lata realizacji: 2009-2012. Miejsce realizacji projektu – Gmina Zabrze, pl. Dworcowy. Koszt realizacji projektu – 58,00 mln PLN. Środki na prefinansowanie realizacji projektu pochodzić będą z budżetu.
Działanie Priorytet VII Transport przyjazny środowisku / Działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych
1. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy oraz Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. proponują przesunięcia projektu na podstawową listę projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Modernizacja trasy tramwajowej W-Z (odc. Cm. Wolski – Dw. Wileński) wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych (projekt umieszczony na liście rezerwowej pod nr POIiŚ 7.3-28). Uzasadnienie: projekt jest w znacznym stopniu zaawansowany. W chwili obecnej kwota poniesionych wydatków kwalifikowalnych wynosi ok. 137,3 mln PLN. Spółka w dniu 28.12.2009 r. złożyła wniosek o dofinansowanie. Niezwłocznie po podpisaniu umowy o dofinansowanie Spółka przedłoży wniosek o płatność.
2. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy i Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. proponują przesunięcia projektu na podstawową listę projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Dostosowanie taboru Tramwajów Warszawskich do potrzeb osób niepełnosprawnych – zakup 40 tramwajów niskopodłogowych”(projekt umieszczony na liście rezerwowej pod nr POIiŚ 7.3-29). Uzasadnienie: projekt jest w znacznym stopniu zaawansowany. Wniosek o dofinansowanie złożony został w dniu 08.12.2009 r. Z uwagi na to, że przedmiotowy projekt związany jest tylko z dostawą taboru, niezwłocznie po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie można przystąpić do realizacji płatności z chwilą realizacji dostaw.
3. Przedstawiciele łódzkich środowisk naukowych, akademickich, sportowych Stowarzyszenia (łącznie ok. 20 petycji w tej sprawie) wyrażają poparcie dla umieszczenia projektu na liście projektów indywidualnych dla POIiŚ projektu pt. „Węzeł Multimodalny przy Dworcu Łódź Fabryczna”. Uzasadnienie: przedmiotowy projekt przyczyni się do poprawy systemu transportowego w Łodzi. Jego realizacja znacząco wpłynie na sposób zaspokajania potrzeb transportowych mieszkańców Łodzi oraz turystów w tym w szczególności wywodzących się ze środowisk artystycznych odwiedzających miasto przy okazji licznych festiwali/imprez kulturalnych.
4. Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego składa aż cztery propozycje dt. projektu „Kolej Metropolitalna w Trójmieście – etap I”(projekt umieszczony na liście podstawowej pod nr POIiŚ 7.3-13): 1. zwiększenia orientacyjnego kosztu całkowitego do 860,00 mln PLN (brutto);2. zwiększenie poziomu dofinansowania ze środków POIŚ do 85% wydatków kwalifikowanych (tj. 600 mln PLN) 3. zmiany Beneficjenta na Pomorską Kolej Metropolitalną S.A. 4. Zmiany tytułu na „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I –rewitalizacja Kolei Kokoszkowskiej’. Uzasadnienie:
Postulat dotyczący zwiększenia kosztu całkowitego projektu wynika z najnowszych szacunków wartości tego projektu w oparciu o przygotowywaną dokumentację aplikacyjną, w tym z uwzględnienia w kalkulacji takich kosztów, jak: nabycie terenów pod inwestycję, konieczność budowy na jednym z odcinków linii dwusystemowej (kolejowo-tramwajowej) oraz dostosowania przebiegu linii kolejowej do potrzeb obsługi Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.
Z kolei wniosek o zwiększenie poziomu dofinansowania związany jest z faktem, że realizacja tego przedsięwzięcia jest poważnie zagrożona i może nie dojść do skutku ze względu na brak możliwości zapewnienia wkładu własnego przez Beneficjenta projektu. Wykonane analizy ekonomiczno-prawne wskazują, że dopiero interwencja środków UE na poziomie 85% kosztów kwalifikowalnych pozwoli zrealizować projekt w modelu „project finance’, poprzez pokrycie wkładu własnego Beneficjenta innymi, niż bezpośrednie zadłużenie budżetu województwa, instrumentami finansowania dłużnego.
Zmiana Beneficjenta projektu wynika z faktu powołania w dniu 11 czerwca br. spółki specjalnego przeznaczenia Pomorska Kolej Metropolitalna S.A., której właścicielem 100% akcji jest Samorząd Województwa Pomorskiego. Spółka przejęła od UM Województwa Pomorskiego prowadzenie i realizację projektu (tzn. organizację oraz finansowanie prac wraz z całą dokumentacją), jej zadaniem będzie również zarządzanie wybudowaną w ramach projektu linią kolejową.
Zmiana tytułu projektu wynika z faktu, że nowa nazwa zdecydowanie lepiej oddaje regionalny charakter projektu, którego celem jest zarówno usprawnienie transportu zbiorowego w obszarze Aglomeracji Trójmiejskiej (m.in. poprzez rewitalizację zbudowanej w XIX wieku i zniszczonej w czasie działań wojennych linii kolejowej tzw. „Kolei Kokoszkowskiej’), jak i udrożnienie połączenia kolejowego Trójmiasta z ważniejszymi ośrodkami miejskimi Kaszub, jak Kościerzyna, Kartuzy czy śukowo. Podjęte działania pozwalają planować zakończenie projektu na koniec 2014 r., z tym, że pierwsze efekty komunikacyjne (połączenie kolejowe Portu Lotniczego z Gdynią) ostaną osiągnięte w 2012 r.
5. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego proponuje zwiększenie wysokości dofinansowania ze środków POIiŚ projektu „Modernizacja bocznicy kolejowej ze stacji kolejowej Modlin do Portu Lotniczego w Modlinie oraz budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie”((projekt umieszczony na liście podstawowej pod nr POIiŚ 7.3-110.1). Wartość inwestycji szacowana jest ok. 254 mln PLN, a kwota dofinansowania obecnie wynosi 34 mln PLN. Uzasadnienie: realizacja inwestycji jest niezwykle ważna dla rozwoju Mazowsza. Powstanie w obszarze aglomeracji warszawskiej nowego portu lotniczego posiadającego bezpośrednie połączenie kolejowe z centrum Warszawy i portem lotniczym Okęcie to strategiczne przedsięwzięcie dla całego regionu jak i Państwa Polskiego, również w związku z organizacją Mistrzostw Europy Euro 2012.
Komentarze