Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transport wspiera numeru alarmowy 112

infotrans
16.02.2012 21:55
0 Komentarzy
Komisja Europejska uruchomiła nową kampanię pormocyjną numer alarmowego 112, w której biorą udział przewoźnicy kolejowi i lotniczych oraz inne przedsiębiorstwa transportowe. Polską na razie reprezentują PKP Intercity, PKP LHS, PKP Telecom.
Bez względu na cel podróży —wyjazd na narty, wyjazdy z rodziną, podróż służbowa lub wyjazd na letnią imprezę sportową, np. olimpiadę w Londynie lub Euro 2012 w Polsce i na Ukrainie —miliony Europejczyków i osób spoza Europy potrzebują dostępu do służb ratowniczych we własnym kraju i poza nim. Jednak jedynie 34 proc. osób, które często podróżują, i 26 proc. wszystkich Europejczyków zna numer 112 jako uniwersalny numer alarmowy, z którego można korzystać w sytuacjach awaryjnych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Wielu największych przewoźników kolejowych i lotniczych oraz innych przedsiębiorstw transportowych przyłączyło się do kampanii Wiceprzewodniczących Neelie Kroes i Siima Kallasa mającej na celu popularyzację numeru alarmowego 112. Popularyzacja numeru alarmowego na biletach elektronicznych, w biuletynach rozdawanych w środkach transportu, na stronach internetowych przedsiębiorstw i za pośrednictwem pracowników nie pociągnie za sobą kosztów dla podatników. Z wykazem uczestniczących przedsiębiorstw można się zapoznać na stronie internetowej www.112.eu. Wiceprzewodniczący Kroes i Kallas postanowili dopilnować, aby każdy obywatel Europy mógł mieć dostęp do aplikacji dotyczących numeru 112 dla smartfonów we własnym języku. W ubiegłych latach opracowano aplikacje dla numeru 112 dla telefonów komórkowych, jednak w tej dziedzinie pozostaje jeszcze wiele do zrobienia.
Neelie Kroes powiedziała: „Dzięki znajomości numeru 112 i korzystaniu z niego można ratować ludzkie życie. Jednak taka pomoc jest możliwa, dopiero gdy obywatele znają ten numer alarmowy. Zatem wspólnie z przedsiębiorstwami transportowymi prowadzimy działania mające na celu zwrócenie uwagi pasażerów na ten numer w trakcie podróży.”
Siim Kallas powiedział: „Z przyjemnością przyjmuję zaangażowanie europejskiego sektora transportowego w celu powiadomienia każdego podróżnego o numerze alarmowym 112. Numer 112 jest nieodzownym narzędziem w dziedzinie zapewniania bezpieczeństwa transportu. Wykaz przedsiębiorstw biorących udział w tej inicjatywie będzie otwarty przez cały rok, a na podstawie wykazywanego zainteresowania sądzę, że najprawdopodobniej przystąpi do niej wiele innych przedsiębiorstw.”
A oto lista firm, które przystąpiły do programu promocji numeru 112.
KLM Royal Dutch Airlines
Air France
Thalys International
Brussels Airlines
Air Berlin
Easy Jet
British Airways
SNCB – Sociéténationale des chemins de fer belges
Trenitalia
CFR Calatori – Căile Ferate Române
SZDC – Správa železničnídopravnícesty
ZSSK – Železničnáspoločnosť Slovensko
Slovenske železnice
PKP Intercity, PKP LHS, PKP Telecom – Polskie Koleje Państwowe
HZ Holding – Hrvatske željeznice
AB LG – Lietuvos geležinkeliai
ÖBB Infrastruktur
112 to europejski numer alarmowy, pod który można dzwonić bezpłatnie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. Poprzez numer 112 rozmówca uzyskuje połączenie z odpowiednią służbą ratunkową (lokalną policją, strażą pożarną lub lokalnym pogotowiem ratunkowym), a numer ten jest dostępny przez całą dobę. Numer 112 funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE równolegle z krajowymi numerami alarmowymi (np. 999 lub 110). Dania, Finlandia, Malta, Holandia, Portugalia, Rumunia oraz Szwecja postanowiły przyjąć numer 112 jako swój jedyny lub podstawowy krajowy numer alarmowy. Numer 112 jest również wprowadzany poza UE m.in. w Chorwacji, Czarnogórze i Turcji. Ukraina zobowiązała się także do wprowadzenia tego numeru w miastach, w których będą się odbywać mecze w ramach Euro 2012 (Doniecku, Charkowie, Kijowie i Lwowie), przed rozpoczęciem mistrzostw. W sprawozdaniu dotyczącym wdrożenia numeru 112 przez poszczególne państwa członkowskie przedstawiono skrótowo języki, jakimi posługują się operatorzy centrów obsługujących numer 112:
– w języku angielskim można się porozumiewać w 25 państwach (poza Wielką Brytanią, Irlandią i Maltą) Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Estonii, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, na Litwie, w Luksemburgu, na Łotwie, w Niemczech, Polsce, Portugalii, Rumunii, na Słowacji, w Słowenii, Szwecji, na Węgrzech i we Włoszech, a także w Chorwacji, na Islandii i w Norwegii.
– w 14 państwach (poza Belgią, Francją i Luksemburgiem) istnieje możliwość przyjmowania zgłoszeń w języku francuskim: Bułgaria, Czechy, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Holandia Irlandia, Litwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja i Włochy;
– języka niemieckiego można używać, korzystając z numeru 112 w 12 państwach (oprócz Austrii, Belgii, Luksemburga i Niemiec): Bułgaria, Czechy, Finlandia, Hiszpania, Holandia, Litwa, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowacja, Węgry i Włochy;
– osoby posługujące się językiem włoskim mogą w tym języku korzystać z numeru 112 w Chorwacji, Czechach, Hiszpanii, Rumunii i Słowenii;
– osoby posługujące się językiem rosyjskim mogą uzyskać pomoc, korzystając z numeru 112 w Czechach, Estonii, Finlandii, na Litwie, Łotwie, w Polsce, Rumunii i na Słowacji;
– w Wielkiej Brytanii centrale obsługujące numery alarmowe mogą korzystać ze wsparcia tłumaczeniowego w zakresie 170 języków, natomiast we Francji analogiczne służby obsługują 40 języków.

Komentarze